REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. gazeo.pl / Amerykanie tak bardzo kochają pick-upy, że jeżdżą nimi bez względu na walory użytkowe - właśnie w ten sposób narodziły się Chevrolet El Camino i Ford Ranchero, a potem ich australijskie odpowiedniki poprzednie następne
08.02.2016

Chevrolet El Camino LPG - w prostocie siła

Chevrolet El Camino LPG - w prostocie siła fot. gazeo.pl

Wyrafinowana technika budzi uznanie, ale czasami stosowanie wyszukanych rozwiązań jest jak rzucanie pereł przed wieprze. Można, ale po co? Chevrolet El Camino to samochód, któremu w zupełności wystarczały sprawdzone przez lata patenty.
REKLAMA
Chevrolet El Camino LPGfot. gazeo.plDziś El Camino nazwalibyśmy crossoverem, ponieważ łączy cechy pick-upa i coupé

Amerykańska branża motoryzacyjna przez lata kierowała się dewizą „If it ain't broke, don't fix it”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza, że nie zmienia się wygrywającej drużyny. W jakimś stopniu nadal tak jest, bo choć do samochodów osobowych za Atlantykiem wreszcie wkradły się turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa i downsizing (3,6 l i silniki V6 to nadal dużo w naszych kategoriach, ale jednak mniej niż 5,7-litrowe V8), poczciwe autobusy szkolne w gruncie rzeczy wyglądają dziś tak samo, jak 70 lat temu.

Nasz bohater, Chevrolet El Camino (rocznik 1977), powstał właśnie w czasach, kiedy większość pojazdów „made in the USA” opierała się postępowi – stylistyka nadwozi nadążała wprawdzie za szybko zmieniającą się modą, ale od strony technologicznej było muzeum albo, jak kto woli, sprawdzone rozwiązania: V-ósemki, sztywne tylne mosty napędowe, resory piórowe i trzybiegowe „automaty” sterowane dźwigniami przy kolumnach kierownicy. Prostota ma jednak swoje zalety...

Chevrolet El Camino LPG - zbiornik gazu w przestrzeni ładunkowejfot. gazeo.plMimo montażu zbiornika w przestrzeni ładunkowej, miejsca zostało w bród. Zawór tankowania LPG znalazł się pod zderzakiem, przy haku holowniczym

Stare amerykańskie silniki są praktycznie nie do zdarcia i nie sprawiają żadnych niespodzianek montażystom podczas konwersji na napęd LPG. Także El Camino pokornie poddało się przeróbce, do której wykorzystano system oparty na komponentach Tartarini. O ile nominalne wartości zużycia paliwa nadal przyprawiają o zawrót głowy (20 i więcej litrów na 100 km to norma, z którą trzeba nauczyć się żyć), o tyle rachunki za tankowanie spadły o ponad połowę. Bez magii, downsizingu, turbo i bezpośredniego wtrysku – po prostu dzięki autogazowi.

Przy takim spalaniu pewnym wyzwaniem okazuje się zbiornik paliwa – mało kto chciałby tankować co 150 km. Na szczęście El Camino to pick-up, więc z pomocą przychodzi ogromna ilość przestrzeni za kabiną, gdzie można zamontować pojemny cylinder na LPG bez większej szkody dla funkcjonalności. O ile w nowych, fabrycznie konwertowanych pojazdach tego typu nie pochwalamy podobnych rozwiązań, bo ograniczają walory użytkowe, o tyle w przypadku 40-letniego klasyka jesteśmy skłonni przymknąć oko, bo przecież takiego samochodu nie kupuje się po to, by wozić nim worki z cementem na budowę. No, chyba że...

Chevrolet El Camino LPG - reduktorfot. gazeo.plMimo relatywnie niskiej mocy silnik ma wysokie zapotrzebowanie na paliwo (ze względu na znaczną pojemność), ale pojedynczy reduktor daje radę

Niektórzy oburzą się, że w ogóle zamontowano instalację gazową do klasycznego samochodu. Puryści krzywią się na myśl o naruszaniu oryginalnego stanu i konieczności wykonania otworów technologicznych w celu przymocowania komponentów systemu LPG. My też nie zawsze przyklasnęlibyśmy takiej przeróbce, ale akurat pochodzący z masowej produkcji Chevrolet naszym zdaniem nie ucierpiał na tej adaptacji, a przy tym zdecydowanie zyskał jej właściciel. Owszem, zabytkiem nie jeździ się dużo, ale jeśli dzięki autogazowi można nim jeździć więcej, to czemu nie? Samochody buduje się po to, by połykały kilometry, a nie stały w garażu i zbierały kurz!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: właściciel pojazdu



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.