REKLAMA
LPG
27.01.2017

Morgan Plus 8 LPG - ekologiczny z konieczności

Skoro tu trafiłeś, o ekologicznych walorach autogazu prawdopodobnie nie trzeba Cię przekonywać. Czy wiedziałeś jednak, drogi Czytelniku, że legendarny brytyjski Morgan miał instalację LPG montowaną właściwie tylko po to, by w ogóle mógł być sprzedawany?
REKLAMA
Morgan Plus 8 LPG, rocznik 1982fot. eBayZbiorniki LPG w Morganach umieszczano tuż za tylnym zderzakiem, pod kołem zapasowym

Stany Zjednoczone to dziwny kraj. Po dekadach budowania tam samochodów przypominających lotniskowce na kołach, które za nic miały hektolitry spalanej przez siebie benzyny i wpływ gazów wydechowych na jakość powietrza i stan środowiska, to właśnie w USA wprowadzono na początku lat 70. XX w., po uderzeniu kryzysu paliwowego, normy emisji spalin tak surowe, że silniki straciły połowę mocy, by im sprostać (sprzedawany w Kalifornii w 1980 r. Chevrolet Corvette miał... 180 KM!), a niektórym autom z importu groził wręcz „szlaban” na wjazd do kraju Wujka Sama. Ponieważ rynek północnoamerykański był dla Morgana zbyt ważny, by firma mogła z dnia na dzień z niego zrezygnować (a szybka zmiana dostawcy jednostek napędowych również nie wchodziła w grę), trzeba było szybko znaleźć rozwiązanie. Okazało się nim właśnie LPG.

Samochody importowano z Anglii (dokładnie z Malvern w hrabstwie Worcestershire, gdzie były budowane) bez zmian, natomiast już na miejscu, po tamtej stronie Atlantyku, począwszy od 1974 r. dealerzy (na czele z Billem Finkiem, który prawdopodobnie pierwszy wpadł na ten pomysł) doposażali je w gazowe układy zasilania. Tym sposobem 3,5-litrowa V-ósemka Rovera, sama w sobie bazująca na silniku Buicka/Oldsmobile'a o pojemności 215 cali sześciennych (za oceanem dodatkowo wyposażana nie tylko w system gazowy, ale i turbosprężarkę), zaczęła spełniać coraz bardziej rygorystyczne wymogi amerykańskich przepisów, umożliwiając dalszą sprzedaż modelu Plus 8 w USA. Stanowił on 98% całej amerykańskiej sprzedaży Morgana, ale także pozostałe auta tej marki odzwyczajano od benzyny na rzecz LPG.

Praktyka ta trwała do 1992 r. W tym czasie silnik Morgana Plus 8 wielokrotnie modyfikowano, zastępując pierwotne gaźniki SU HS6 wydajniejszymi Strombergami CD175, a potem (pod koniec roku 1983) elektronicznym układem wtryskowym Bosch L-Jetronic. W roku 1990 pojawiła się większa, 3,9-litrowa wersja silnikowa, wyposażona we wtrysk Lucas 14CUX. Po roku 1992 Rover zmodyfikował jednak swoją jednostkę V8 w taki sposób, by móc zamontować ją w Range Roverze przeznaczonym na amerykański rynek. To oznaczało dostosowanie silnika do wymogów emisyjnych i Morgan nie potrzebował już LPG, bo jednostka napędowa nawet bez gazowego paliwa spełniała wszystkie normy po obu stronach Atlantyku. Kariera Morgana w USA trwała do 2006 r., kiedy ze względów bezpieczeństwa firma musiała zaprzestać eksportu do tego kraju, ponieważ nie udało jej się uzyskać zwolnienia z obowiązku montowania poduszek powietrznych.

Na ile Morgan Plus 8 LPG był samochodem rzeczywiście zdolnym do jazdy na paliwie gazowym, a na ile montowana w nim instalacja służyła wyłącznie ominięciu przepisów i dopuszczeniu pojazdu do ruchu? Wprawdzie autogaz był w USA relatywnie popularny w latach 70. i 80. ubiegłego stulecia, ale na pewno nie powszechnie dostępny, a korzystali z niego głównie policjanci, taksówkarze i kierowcy autobusów szkolnych, nie zaś kierowcy indywidualni. Może więc być tak, że lwia część Morganów importowanych do Ameryki w latach 1974-92 nigdy tak naprawdę nie zaznała smaku LPG, a gdy samochody nabrały odpowiedniego wieku, by zakwalifikowano je do kategorii klasyków, wiele nieużywanych instalacji pewnie zdemontowano, by oszczędzić na wadze. W 2012 r. trzydziestoletni wówczas egzemplarz Plus 8 LPG pojawił się na aukcji internetowej, a sprzedający żądał za niego przynajmniej 50 tys. dolarów. Czy auto znalazło nowego właściciela? Tego niestety nie wiemy.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Green Car Reports, Carophile, Hemmings, Wikipedia



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.