REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Mustang and Fords / Zasilany LPG silnik V8 stosowany w Mustangu był przygotowany do rozwijania mocy do 1000 KM poprzednie następne
07.08.2015

Roush Propane Racer - dragster na LPG

Roush Propane Racer - dragster na LPG fot. Mustang and Fords

Kilka lat temu amerykańska firma Roush zbudowała dragstera na bazie Forda Mustanga, którego silnik V8 o pojemności skokowej 5,4 l został wyposażony w  gazowy układ zasilania.
REKLAMA

Silnik wyposażono w układ sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie ciekłej. Na benzynie moc silnika oscylowała w granicach 635 KM, a na gazie 625 KM.

Silnik V8 zasilany LPGfot. Mustang and FordsMontaż silnika V8 zasilanego LPG

Jednostka napędowa miała 16 wtryskiwaczy ciekłego LPG, choć do jego zasilania było wykorzystywanych tylko 8. Dodatkowe wtryskiwacze, według założeń projektu, pozwalały na uzyskanie mocy rzędu 1000 KM.

Wewnątrz zbiornika pracowała pompa paliwowa wraz z regulatorem ciśnienia, który utrzymywał nadciśnienie 50 psi (0,34 MPa) w stosunku do panującego w zbiorniku. Czujnik ciśnienia i temperatury LPG zamontowany w szynie paliwowej wspomagał sterowanie pompą LPG, kompensując zmiany natężenia przepływu spowodowane przez wahania tych parametrów.

Wtryskiwacze ciekłego LPGfot. Mustang and FordsWtryskiwacze ciekłego LPG

Zbiornik LPG miał pojemność 10 galonów (ponad 45 l). Jego masywna budowa była efektem konieczności sprostania ciśnieniu wewnętrznemu, które przy wysokich temperaturach otoczenia może wzrastać nawet do 300 psi (około 2 MPa) i surowym amerykańskim przepisom.

Zamontowany w bagażniku zbiornik wraz z osprzętem był chroniony specjalną klatką. Z uwagi na to, że LPG jest gazem cięższym od powietrza bagażnik wyposażono w wentylację wspomaganą specjalną dmuchawą.

W silniku o pojemności skokowej 5,4 l zastosowano aluminiowy kadłub, w którym osadzono mokre tuleje cylindrowe firmy Darton Sleeves wykonane z żeliwa sferoidalnego. W tulejach pracowały tłoki Carillo zapewniające stopień sprężania 12,5. Za ich pośrednictwem ciśnienie gazów spalinowych jest przenoszone przez korbowody w postaci siły wprawiającej w ruch wał korbowy firmy Kellogg.

W głowicach silnika zastosowano gniazda zaworowe i zawory odporne na nieco wyższe temperatury generowane w silniku zasilanym LPG. Wałki rozrządu Comp Cams sterują zaworami wyposażonymi w sprężyny PAC poprzez popychacze i dźwigienki  firmy Jesel. W silniku zastosowano kolektor dolotowy Sullivan i korpus przepustnicy Wilson.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Mustang and Fords



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.