REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Zbigniew Rola / Zasilany gazem wózek paralotniowy poprzednie następne
18.02.2013

Tanie latanie - czyli paralotnia na LPG

Tanie latanie - czyli paralotnia na LPG fot. Zbigniew Rola

Jeden z użytkowników paralotni, który jednocześnie zajmuje się budową napędów stosowanych w tych statkach powietrznych jest szczęśliwym użytkownikiem wózka paralotniowego napędzanego silnikiem zasilanym LPG.
REKLAMA

 

Użytkownik, Pan Zbigniew Rola, jest jednocześnie konstruktorem tego wózka. Zastosowanie napędu gazowego pozwala na realizowanie pasji jaką jest latanie przy znacznym ograniczeniu kosztów, w których paliwo jest istotnym czynnikiem.

Zasilany gazem silnik Suzuki w wózku paralotniowymfot. Zbigniew RolaW zasilanym gazem silniku wózka paralotniowego zastosowano reduktor-parownik Lovato

Wózek jest wykonany jako dwuosobowy. Jego rama i kosz śmigła są wykonane ze stali nierdzewnej. Geometria wózka i sposób podwieszenia do skrzydła powodują, że pasażer znajduje się w środku ciężkości. Dzięki temu lot zarówno w tandemie jak i samodzielny jest możliwy bez zmiany podwieszenia wózka.

Jako napęd wykorzystywana jest jednostka napędowa stosowana w samochodach Suzuki Swift. Jest to 3-cylindrowy silnik o pojemności skokowej niecałego litra i mocy 53 KM. Z silnika napęd jest przenoszony na śmigło o średnicy 167 cm przez przekładnię pasową z napinaczem o przełożeniu 1:2,2. Tak skonfigurowany zespół napędowy zapewnia maksymalny ciąg statyczny 130 KG.

Silnik jest jednopaliwowy, zasilany wyłącznie LPG. Wyposażono go w prostą, podciśnieniową instalację gazową z reduktorem-parownikiem Lovato. Dostarcza on gaz do umieszczonego w układzie dolotowym mieszalnika, w którym powstaje mieszanka gazowo-powietrzna zasilająca silnik. Według opinii konstruktora silnik pracuje bez żadnych zastrzeżeń do wysokości 3 tys. m.

Paliwo gazowe jest magazynowane w kompozytowym zbiorniku mieszczącym 25 l LPG. Zbiornik ma niewielką masę, około 3 kg i jest przezroczysty, co pozwala na obserwację poziomu paliwa. Jego zużycie wynosi około 6,5 l/h przy masie startowej 280 kg (wózek o masie 125 kg + 2 osoby).

Wózek wyposażono w podstawowe przyrządy nawigacyjne: wysokościomierz, wariometr (przyrząd wskazujący prędkość wznoszenia lub opadania), obrotomierz, wskaźnik temperatury silnika, ciśnienia oleju oraz zegar-stoper.

Jak widać LPG może być użytkowane w różnych dziedzinach życia, co potwierdza kolejne dość osobliwe jego zastosowanie. Zasilanie silnika stosowanego w „małym lotnictwie”, pokazuje, że jest to paliwo bardzo uniwersalne i całkowicie bezpieczne w użytkowaniu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Zbigniew Rola



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.