REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Toyota / W odróżnieniu od taksówki "londyńskiej", JPN Taxi Concept ma bagażnik w konwencjonalnym miejscu, a dostęp do niego ułatwia unoszona wysoko klapa poprzednie następne
23.02.2015

Toyota JPN Taxi - londyńska taksówka dla Tokio

Toyota JPN Taxi - londyńska taksówka dla Tokio fot. Toyota

W żadnym kraju taksówki nie są tak charakterystyczne i na pierwszy rzut oka rozpoznawalne, jak w Wielkiej Brytanii. Japończycy pozazdrościli i przedstawili własną propozycję na bliżej nieokreśloną przyszłość. Oby wizja się spełniła!
REKLAMA
Toyota JPN Taxi Conceptfot. ToyotaWygląda ciut futurystycznie? Już nie takie rzeczy Japończycy pokazywali...

Brytyjskie taksówki mają tę wielką zaletę, że buduje się je specjalnie po to, by pełniły tę określoną funkcję – nie są to, jak u nas, zwykłe samochody osobowe zaadoptowane bez ładu i składu do przewozu pasażerów i bagażu za pieniądze. Mają oddzielony przedział dla podróżnych, gdzie siedzi się w dwóch rzędach naprzeciwko siebie, mają też łatwo dostępną przestrzeń ładunkową obok kierowcy, bez konieczności grzebania w „kufrze” z tyłu auta. Problem w tym, że mają też silniki Diesla. Japończycy wzięli więc z „londyńskiej” taksówki to, co dobre pod względem użytkowym, ale dołożyli hybrydowy napęd, który po stronie spalinowej wykorzystuje silnik zasilany LPG!

W Japonii to akurat nie nowość, bowiem tokijskie „taryfy” od lat jeżdżą na gazie. Sęk w tym, że dotychczas używano dosyć zwyczajnych sedanów Toyota Comfort, które – choć wszystkie są takie same – nieszczególnie spełniają się w swojej roli. JPN Taxi Concept to już zupełnie inna bajka: ma wysokie, ułatwiające wsiadanie nadwozie, przesuwane boczne drzwi dla pasażerów i iście królewską ilość miejsca w środku. Do tego typowo japońskie gadżety, na czele z wielofunkcyjnym ekranem pod sufitem. Kierowcy wprawdzie nie odseparowano od jadących (jeden z pasażerów może siedzieć obok niego, a bagaż mieści się w tradycyjnym miejscu), ale jego miejsce pracy wykończono dużo bardziej „zwyczajnie”, zapewne ze względów praktycznych (dla łatwego utrzymania w czystości).

Toyota JPN Taxi Concept - przedział pasażerskifot. ToyotaNie wszystkie koronowane głowy podróżują tak wygodnie, jak pasażerowie tej taksówki!

Toyota niestety nie ujawniła żadnych danych technicznych odnośnie napędu. Spodziewamy się, że jest to układ bazujący na tym używanym w Priusie i Aurisie (spalinowy silnik o pojemności 1,8 l, tutaj przystosowany do zasilania LPG, plus jednostka elektryczna), choć producent podaje, że jego parametry i ustawienia dostrojono pod kątem specyficznych potrzeb służby w roli taksówki. Wszystko to jednak pokazano podczas 43. Tokijskiego Salonu Samochodowego już w 2013 r. i na razie ta interesująca wizja nijak nie przełożyła się na rzeczywistość. Wierzymy, iż opóźnienie wynika z przyczyn czysto proceduralnych, zwłaszcza że japońskie władze podejmują działania na rzecz przystosowania środków komunikacji publicznej (a więc i taksówek) do potrzeb i wymagań osób starszych i niepełnosprawnych, a JPN Taxi Concept doskonale się w te potrzeby wpisuje. Czekamy na wieści o wersji produkcyjnej!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Toyota



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.