REKLAMA
LPG
30.05.2011

Fiat 500 EasyPower - łatwo jeździć taniej

Po co komu mały, oszczędny samochód, kiedy można mieć mały, bardzo oszczędny samochód? Ponieważ auta konwertowane na zasilanie LPG zatrzymują w kieszeni kierowcy proporcjonalnie tę samą ilość pieniędzy bez względu na rozmiar, Fiat przygotował napędzaną gazem wersję swojego najmniejszego, choć wcale nie najtańszego modelu - stylowej "500".
REKLAMA
Fiat 500fot. mototarget.plFiat 500

"Cinquecento" EasyPower, choć jest samochodem bardziej lifestyle’owym niż praktycznym, tanim maluchem dla mieszczuchów, również celuje w nabywców rozsądnie obchodzących się z zawartością portfela. Aby ich przekonać, oferuje niskie koszty utrzymania (dzięki deklarowanemu zużyciu paliwa - i to tego tańszego - na poziomie 6,6 l/100 km), niezmienioną ilość miejsca wewnątrz (koło zapasowe, które ustąpiło swojej wnęki zbiornikowi LPG, zamieniono na zestaw naprawczy do kół) oraz fabryczną jakość montażu instalacji gazowej (proces adaptacji odbywa się w toku produkcji).

Próżno niestety szukać pod maską nowoczesnych silników TwinAir - producent postawił na sprawdzone rozwiązania i zamontował w aucie cokolwiek wysłużony, ale nadal dziarski ośmiozaworowy silnik o pojemności 1,2 l i mocy 69 KM, pochodzący z opracowanej jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku rodziny FIRE. Jednostkę zmodyfikowano pod kątem współczesnych wymagań ekologicznych (spełnia teraz normę Euro 5 z gwarancją utrzymania parametrów przez co najmniej 160 tys. km przebiegu) oraz dostosowano do pracy z nowym paliwem poprzez wymianę kolektora dolotowego na taki, w którym znalazło się miejsce na komplet dodatkowych wtryskiwaczy. Tak przygotowane "serce" Fiacika emituje 106 g dwutlenku węgla na kilometr podczas jazdy na gazie. Po przełączeniu na benzynę z wydechu ulatuje już 119 g/km i to pomimo niższego zapotrzebowania na benzynę niż na LPG.

Fiat 500fot. mototarget.plFiat 500

Fiat 500 EasyPower jest już dostępny we Włoszech, w cenie 13250 euro za wersję Pop i 15050 euro za linię wyposażenia Lounge. Oznacza to dopłatę w wysokości 1500 euro w stosunku do porównywalnych modeli bez instalacji gazowej oraz zrównanie cen egzemplarzy spalających LPG z tymi, które za źródło napędu mają dwucylindrowe, turbodoładowane jednostki TwinAir o mocy 85 KM. Wybór pomiędzy pewną oszczędnością a pionierską technologią należy więc do klienta. W Polsce dostępna jest inna alternatywa dla chcących nabyć gazową „pięćsetkę” - konwersja w przysalonowych serwisach z użyciem autoryzowanego systemu marki Tartarini. Cóż, każdy sposób na osiągnięcie oszczędności jest dobry, jeśli prowadzi do celu.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Fiat, mototarget.pl



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.