REKLAMA
LPG
22.10.2009

HSV na LPG - osiągi potanieją

O co chodzi z tym HSV? O klub piłkarski Hamburger SV? Nie, nie tym razem. Ten tajemniczy skrót oznacza Holden Special Vehicles - specjalną markę stworzoną przez australijski oddział General Motors w celu budowania bardzo mocnych i szybkich samochodów. Niedługo staną się one również bardzo tanie w utrzymaniu, zwłaszcza w przeliczeniu na jeden koń mechaniczny.
REKLAMA
Clubsport R8HSVClubsport R8

Kierowcy na antypodach lubią duże samochody, ale z drugiej strony są fanami oszczędzania na paliwie, dlatego często jeżdżą na autogazie. Mają zresztą dość łatwo, ponieważ państwo dopłaca po 2000 tamtejszych dolarów za każde przerobione lub kupione jako nowe auto z napędem LPG. Firma Holden postanowiła przekonać do zmniejszenia wydatków ponoszonych na paliwo także tych, którzy ponad przemieszczanie się „o kropelce” przedkładają ryk silnika i zapach palonych opon.

Zadanie może nie należeć do kategorii najłatwiejszych. Jak wykazały przeprowadzone badania, obniżanie rachunków przy dystrybutorze nie jest nawet w pierwszej dziesiątce największych problemów właścicieli samochodów HSV. Oficjalni dealerzy też nie czekają na pojawienie się modeli zasilanych gazem jak na zbawienie, ale jest pewien człowiek, który w to nie wierzy i dopilnuje, by opcja wyposażenia auta w instalację LPG ujrzała światło dzienne.

Maloo R8HSVMaloo R8

Zdaniem Phila Hardinga, szefa HSV, powstanie zapotrzebowania na wersje spalające tańsze o połowę paliwo to wyłącznie kwestia czasu. Jeżeli nawet klienci nie zaczną od razu wybierać modeli na gaz, przyjdzie taki moment, kiedy przekonają się, że warto. Zasada jest prosta: jeżeli na coś nie ma popytu, trzeba go stworzyć. „Zbrojne ramię” australijskiego GM nie bardzo ma zresztą wyjście, ponieważ mocniejsze, oszczędniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska produkty europejskich konkurentów odbierają mu rynek. A że „cywilne” odpowiedniki aut HSV, produkowane przez Holdena, od lat sprzedaje się z instalacjami gazowymi, droga wydaje się prosta.

gama modeliHSVgama modeli

W celu stworzenia szybkiego, lecz ekonomicznego wozu rozważano także zbudowanie odmiany dieslowskiej, jednak skończyło się na prototypie. Kalkulacje pokazały, że dużo lepszy kompromis między dynamiką a rozsądnymi kosztami bieżącymi da się osiągnąć przy użyciu LPG, a nie oleju napędowego. No i odgłos pracy widlastej „ósemki” pozostał ten sam, bez konieczności zastępowania go typowym klekotem i gwizdem turbosprężarki. System gazowy będzie można zamawiać od przyszłego roku do wszystkich modeli w gamie z wyjątkiem kombi. Szczegóły podamy w miarę ich pojawiania się.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: HSV



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.