REKLAMA
LPG
10.09.2008

Hyundai Elantra LPI HEV


Polska jest niewątpliwie europejskim liderem pod względem liczby samochodów napędzanych LPG. Uważaliśmy nawet, że stanowimy potęgę na miarę światową, a tymczasem... Okazuje się, że wyprzedza nas kraj daleki i niewielki, ale gęsto zaludniony i prężnie rozwijający się, jeden z tzw. azjatyckich tygrysów - Korea Południowa.

REKLAMA
 Hyundai Elantra LPI HEV Hyundai Hyundai Elantra LPI HEV


LPG pojawiło się w Korei Południowej w roku 1959. jako odpowiedź na rosnące potrzeby energetyczne tego kraju, przeżywającego wówczas gwałtowny rozwój. Początkowo paliwa tego używano do celów grzewczych, w latach 70. jego nadmiar postanowiono wykorzystać do napędu samochodów. Pierwsze jeździły na nim taksówki, szybko jednak zaczęto przystosowywać do niego auta prywatne. Według danych z sierpnia 2006. roku, po koreańskich drogach jeździło 1,983 mln „zagazowanych” pojazdów, w tym prawie 1,5 mln osobowych. Największy przyrost tej liczby nastąpił na przełomie wieków - z roku na rok przybywało 300-400 tys. samochodów. Na terenie całego kraju, liczącego niespełna 100 tys. km2 powierzchni, znajduje się 1300 punktów tankowania płynnego gazu.

Niemały udział w autogazowym „boomie” w Korei miał z pewnością fakt, że w tym kraju działa 5. co do wielkości koncern samochodowy świata - Hyundai-Kia. Obie firmy połączyły swe siły dopiero kilka lat temu, ale i przedtem wiadomo było, że wcześniej czy później światowi potentaci powinni zacząć się z nimi liczyć.

 Hyundai Elantra LPI HEV Hyundai Hyundai Elantra LPI HEV


Koncern kolejny raz udowodnił, że stać go na samodzielne, nowatorskie rozwiązania - zaprezentował hybrydową Elantrę zasilaną nie benzyną czy olejem napędowym, ale gazem LPG! Powodów takiego kroku jest kilka: po pierwsze, Koreańczycy chcieli być pierwsi - hybryda na paliwo konwencjonalne byłaby już tylko kolejnym modelem tego typu (notabene, w gamie Hyundaia pojawi się i taki pojazd, ale dopiero ok. 2010. roku). Po drugie, gdyby zwlekali z prezentacją swojego samochodu, rządowe dotacje dla producentów ekologicznych samochodów przypadłyby Toyocie i jej Priusowi, a więc ważne było, by skorzystała rodzima firma, a pieniądze zostały „w rodzinie”. Państwo dofinansowuje prace nad autami emitującymi jak najmniej szkodliwych substancji, co nie dziwi w obliczu faktu, że Korea Południowa zmaga się z jednym z największych poziomów zanieczyszczenia powietrza, przekładającym się każdego roku na śmierć 11 tys osób i koszty społeczne w wysokości 1 mld dolarów.

Z zewnątrz samochód nie wyróżnia się tak jak np. Prius. Podstawą do jego zbudowania był model Elantra (na niektórych rynkach znany jako Avante), wykorzystano też doświadczenia zdobyte przy okazji prac nad hybrydowymi wersjami modeli Verna i Pride, używanymi przez przedstawicieli rządu. Źródłem napędu jest silnik spalinowy o pojemności 1,6 l oraz motor elektryczny o mocy 15 kW. Przekazują one napęd za pośrednictwem bezstopniowej przekładni automatycznej i przy udziale zastosowanego paliwa generują koszty eksploatacji o 40% mniejsze niż dostępne już na rynku hybrydy i o połowę niższe od konwencjonalnej, benzynowej Elantry.

Wbrew ogólnemu trendowi, zrezygnowano z użycia ogniw litowo-jonowych na rzecz baterii litowo-polimerowych. Charakteryzują się one zwiększoną pojemnością, żywotnością (wytrzymują więcej cykli ładowania-rozładowania zanim ich wydajność zacznie spadać) i odpornością mechaniczną przy niższych kosztach produkcji. Między innymi dzięki temu różnica w cenie auta (w porównaniu z odpowiednikiem benzynowym) powinna zwrócić się już w czasie 2 lat.
Hyundai Elantra LPI HEV nie dość, że tani w eksploatacji, będzie też mało uciążliwy dla przyrody. Według pomiarów producenta, emisja dwutlenku węgla wynosi 103 g/km, co jest wynikiem więcej niż dobrym, biorąc pod uwagę gabaryty auta, poziom innych zanieczyszczeń zredukowano zaś o 90% względem konwencjonalnego modelu spalinowego.

W początkowym okresie, od przyszłego roku, zakłada się sprzedaż tylko na terenie Korei. Firma Hyundai nie przekreśla jednak możliwości eksportu do krajów o rozwiniętej sieci dystrybucji LPG. Polska powinna więc stać się jednym z pierwszych rynków zagranicznych, na które trafiłaby gazowa hybryda. Czekamy z niecierpliwością!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Hyundai, Korea LPG Association



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.