REKLAMA
LPG
16.08.2009

Hyundai Elantra LPI - sprzedaż rozpoczęta!

Osławiony wielokrotnymi zapowiedziami pierwszy na świecie samochód hybrydowy napędzany „po spalinowej stronie mocy” LPG wszedł wreszcie na rynek. Wraz z nim zadebiutowała bliźniacza (przynajmniej technicznie) Kia Forte LPI. Wszystko to niestety daleko od nas, w Korei Południowej. W tym tunelu jest jednak nikłe światełko nadziei...

REKLAMA
Elantra LPI HEVHyundaiElantra LPI HEV

Fajnie być Koreańczykiem... Nie tylko można kupić hybrydę na gaz, ale jeszcze ma się wybór pomiędzy dwoma dostępnymi modelami. Ta sielanka dotyczy naturalnie tylko Koreańczyków z południa, ci na północ od linii demarkacyjnej żyją bowiem w najczarniejszych czeluściach piekła. Nie tylko nie zazdrościmy, ale też współczujemy.

Wracamy jednak do sedna. O Elantrze i Forte LPI napisano już wiele, sami też to zresztą robiliśmy, więc tylko krótko podsumujmy: obydwa auta dostają 1,6-litrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 114 KM i 20-konny motor elektryczny jako „pomagiera” służącego obniżaniu zużycia paliwa. Jak dużo można zaoszczędzić? Zdaniem producenta, kierowca pokonujący 20 tys. km rocznie będzie po 12 miesiącach jazdy szczęśliwszy o 1,35 miliona wonów, czyli ok. 1100 dolarów. W międzyczasie, okazji do radości pewnie przytrafi mu się jeszcze kilka, np. gdy uświadomi sobie, że modele LPI palą tylko 5,6 l/100 km. Gazu! To daje koszt przejechania tychże 100 km na poziomie 10 zł i emisję dwutlenku węgla na poziomie 99 g/km. Żyć, nie umierać...

Osobom obdarzonym żyłką sportowca miny zrzedną nieco, gdy spróbują „gazohybrydami” nieco poszaleć lub zadać szyku przed płcią przeciwną - 11,7 s do „setki” nie wywrze stosownego wrażenia. Podobnie jak wygląd wersji Hyundaia, pomimo zabiegów odświeżających nieco już niedzisiejszy. Co innego Kia, która jest na rynku od niedawna i jeśli nie stanowi stylistycznej rewolucji, to przynajmniej nie zdążyła się jeszcze opatrzeć. Ustalmy jednak, że pojazdy tego typu nie zostały stworzone do ścigania się na ¼ mili, a wtedy przestaniemy wymagać od nich osiągów sprintera i docenimy mało rozrzutną naturę. Tym bardziej, że zastosowane w obu modelach rozwiązania, takie jak przekładnia bezstopniowa CVT i system start/stop nie zachęcają do wciskania pedału w podłogę. Ma być ekonomicznie i ekologicznie.

Forte LPIKiaForte LPI

Hybrydowe „koreanki” zamierzają także uczyć swoich kierowców dobrych manier i wyrabiać w nich odpowiednie nawyki. Specjalny system o nazwie „Eco Guide” podpowiada, jak najlepiej jeździć, żeby sobie pojeździć, a nie zajeździć. Komendy wydawane są poprzez ikony umieszczone na tarczach zegarów. Wszystko po to, by LPG ze zbiornika ubywało jak najwolniej, a moc zawarta w akumulatorach litowo-polimerowych firmy LG Chem pozostawała ciągle na podobnym poziomie. Za jej regularny dopływ odpowiada układ odzyskujący energię podczas hamowania, który szczególnie dobrze sprawdza się w miastach.

Najtańszą wersję Elantry LPI wyceniono na 20,5 mln wonów (ok. 16200 dolarów), a Hyundai liczy na sprzedaż co najmniej 7500 egzemplarzy jeszcze w tym roku. W przyszłym zaś chce podwoić ten rezultat, operując wyłącznie na rodzimym rynku. Pocieszające wieści podaje jednak brytyjski serwis drivelpg.co.uk, według którego firma zajmująca się dystrybucją koreańskich aut w Zjednoczonym Królestwie bada aktualnie opłacalność potencjalnej sprzedaży na „własnym podwórku”. Z Wysp do reszty Europy już tylko rzut kamieniem przez kanał La Manche, a więc nigdy nie mówmy nigdy...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Hyundai-Kia, drivelpg.co.uk



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.