REKLAMA
LPG
10.06.2011

Maruti Suzuki Wagon R Duo - jednoosobowy duet

Paliwa gazowe odgrywają niebagatelną rolę na szybko rozwijającym się motoryzacyjnym rynku Indii. Lokalni producenci oferują drugiemu najliczebniejszemu narodowi świata coraz więcej modeli napędzanych fabrycznie montowanymi instalacjami LPG i CNG, a oto najnowsza propozycja tamtejszego oddziału Suzuki - zmodernizowany Wagon R zasilany gazem płynnym.
REKLAMA
Wagon R Duofot. Maruti SuzukiWagon R Duo
Wagon R Duo - zawór tankowaniafot. Maruti SuzukiWagon R Duo - zawór tankowania pod klapką wlewu benzyny

Premiera wersji Duo to na tyle ważne wydarzenie, że Maruti (we wczesnych latach 90. XX w. znane i u nas za sprawą importowanego modelu 800, będącego odmianą starego Suzuki Alto) uruchomiła na jej potrzeby specjalną stronę internetową, zawierającą wiele informacji na temat nowego, jeszcze nie wprowadzonego do sprzedaży modelu. Dowiadujemy się stamtąd m. in. tego, że gazowy Wagon R otrzymał nowoczesny system sekwencyjnego wtrysku LPG osobno do każdego kanału dolotowego w kolektorze, z własnym sterownikiem elektronicznym. Tego rodzaju dane pokazują, że rynek indyjski pod względem innowacyjności ma jeszcze wiele do nadrobienia, ale dobrze, że zmiany na lepsze już widać.

Zamontowana w aucie instalacja współpracuje z układem diagnostyki pokładowej (OBD) oraz komunikuje się z benzynowym sterownikiem za pośrednictwem protokołu CAN, a więc pozostaje na czasie z panującymi obecnie standardami w branży LPG. Maruti zachwala również przyjazność nowego modelu dla środowiska - najmłodszy członek rodziny Duo charakteryzuje się ponoć najniższą emisją szkodliwych związków w swojej klasie (czyli właściwie jakiej - małych samochodów z nadwoziem przypominającym vana?) i spełnia wymagania najnowszych i najsurowszych norm regulujących zawartość poszczególnych substancji w spalinach.

Wagon R Duo - zbiornik toroidalnyfot. Maruti SuzukiWagon R Duo - zbiornik toroidalny Stako zamontowany we wnęce koła zapasowego

Wagon R to przy tym samochód ekonomiczny. Według oficjalnych danych, 1-litrowy silnik auta, odpowiednio zmodernizowany pod kątem bezawaryjnej współpracy z alternatywnym paliwem, zadowala się skromną ilością 5,3 l benzyny na 100 km. Po przełączeniu na gaz, spalanie wzrasta (fizyki się nie oszuka!), ale do rozsądnego poziomu 6,9 l/100 km. W połączeniu z umieszczonym pod podłogą bagażnika toroidalnym zbiornikiem LPG (produkcji Stako!) o pojemności użytkowej 22,5 l, daje to zasięg przynajmniej 300 km na tańszym i czystszym paliwie. Zawór do tankowania gazu umieszczono wygodnie, pod klapką wlewu benzyny, zaś przełącznik rodzaju zasilania zintegrowano w estetyczny sposób z deską rozdzielczą. Całość objęto kompleksową gwarancją.Można się zastanawiać, po co przedstawiać samochód dostępny w kraju oddalonym od Polski o prawie 9000 km. Odpowiedź jest prosta - Indie to duży i ważny rynek na światowej mapie użytkowników autogazu. Pojawienie się i upowszechnienie na nim systemów gazowych IV generacji (według naszej nomenklatury) to znak, że dalszy szybki rozwój jest pewny. A skoro w kolejce po samochody czeka miliard potencjalnych kierowców, o przyszłość LPG nie ma się co martwić. Może niedługo Hindusi i nam zaoferują alternatywnie napędzane wersje swoich samochodów?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Maruti Suzuki



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.