REKLAMA
LPG
25.01.2016

Opel Karl LPG - taniej się nie da

Gdyby chcieć znaleźć pojazd silnikowy zapewniający najniższe koszty pokonania każdego kilometra, Opel Karl z fabryczną instalacją gazową prawdopodobnie znalazłby się w czołówce zestawienia. Auta elektryczne odpadają w przedbiegach.
REKLAMA
Opel Karlfot. Opel5 l benzyny kosztuje niewiele, ale 7 l LPG kosztuje jeszcze mniej - z myślą o kierowcach wyznających taką zasadę powstał Karl LPGTEC

Trzy cylindry, niespełna jeden litr pojemności skokowej i małe, choć relatywnie przestronne nadwozie, a do tego instalacja LPG – to niezawodny przepis na samochód gwarantujący najniższe z możliwych koszty bieżące. Owszem, samochody elektryczne jeżdżą jeszcze taniej, ale wciąż kosztują krocie. Dla przykładu: benzynowy Volkswagen up! kosztuje nieco ponad 30 tys. zł, zaś jego elektryczna odmiana e-up! ponadtrzykrotnie więcej. Na tym tle fabryczne czy dedykowane systemy LPG jawią się jako promocje rodem z urodzin hipermarketu.

Nie inaczej jest w przypadku nowego najmniejszego Opla, który w gamie marki z Rüsselsheim zastępuje nieobecną od pewnego czasu Agilę i jest technologicznym bliźniakiem jednojajowym nieoferowanego już w Europie Chevroleta Sparka. „Karol” LPG ma taki sam silnik, jak wszystkie pozostałe wersje (paleta zaczyna się i kończy na jednej jednostce), o mocy 75 KM i momencie obrotowym na poziomie 95 Nm. Z takimi parametrami mały Opel może stawać w szranki ze Skodą Citigo LPG, a decydująca walka rozegra się w kategorii zużycia paliwa.

Opel Karl - widok z tyłufot. Opel100 km podmiejskiej trasy za 9 zł - takie rzeczy tylko na gazie!

Według danych producenta, „karzeł” potrzebuje 4,9 l LPG na 100 km w trasie, 7,1 l/100 w mieście i 5,7 l/100 km w ujęciu średnim. Dla porównania, Karl „pędzony” bezołowiową spala średnio 4,6 l/100 km. Przy obecnych cenach (1,85 zł/l) powyższe wartości przekładają się na koszty bieżące na poziomie, odpowiednio, 9, 13 i 10,50 zł/100 km (na benzynie – 18,50 zł/100 km). Taniej jeździ się chyba tylko motorowerem, tyle że pada na głowę, a w zimie jest mało bezpiecznie. Emisja CO2 wynosi 93 g/km, czyli mniej niż w benzynowym Karlu w specjalnej wersji ECO (99 g/km, standardowo 106 g/km). O trwałość konwertowanego silnika dba fabryczne wzmocnienie głowicy, zaworów i gniazd zaworowych.

Ile kosztuje przywilej jazdy za pół darmo? Najtańszego Karla LPGTEC (w wersji Enjoy) wyceniono na 44900 zł, co oznacza, że sama instalacja kosztuje 4910 zł. Niemało, ale przy 8 zł oszczędności na każdych 100 km zwrot przychodzi po nieco ponad 60 tys. km jazdy, czyli relatywnie szybko. Wprawdzie później niż w konkurencyjnej Skodzie Citigo LPG, do której instalacja gazowa kosztuje 3700 zł, ale można liczyć na promocje. Ostateczny werdykt wydamy, gdy tylko dane nam będzie pojeździć Karlem podczas redakcyjnego testu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Opel



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.