REKLAMA
LPG
25.01.2016

Opel Karl LPG - taniej się nie da

Gdyby chcieć znaleźć pojazd silnikowy zapewniający najniższe koszty pokonania każdego kilometra, Opel Karl z fabryczną instalacją gazową prawdopodobnie znalazłby się w czołówce zestawienia. Auta elektryczne odpadają w przedbiegach.
REKLAMA
Opel Karlfot. Opel5 l benzyny kosztuje niewiele, ale 7 l LPG kosztuje jeszcze mniej - z myślą o kierowcach wyznających taką zasadę powstał Karl LPGTEC

Trzy cylindry, niespełna jeden litr pojemności skokowej i małe, choć relatywnie przestronne nadwozie, a do tego instalacja LPG – to niezawodny przepis na samochód gwarantujący najniższe z możliwych koszty bieżące. Owszem, samochody elektryczne jeżdżą jeszcze taniej, ale wciąż kosztują krocie. Dla przykładu: benzynowy Volkswagen up! kosztuje nieco ponad 30 tys. zł, zaś jego elektryczna odmiana e-up! ponadtrzykrotnie więcej. Na tym tle fabryczne czy dedykowane systemy LPG jawią się jako promocje rodem z urodzin hipermarketu.

Nie inaczej jest w przypadku nowego najmniejszego Opla, który w gamie marki z Rüsselsheim zastępuje nieobecną od pewnego czasu Agilę i jest technologicznym bliźniakiem jednojajowym nieoferowanego już w Europie Chevroleta Sparka. „Karol” LPG ma taki sam silnik, jak wszystkie pozostałe wersje (paleta zaczyna się i kończy na jednej jednostce), o mocy 75 KM i momencie obrotowym na poziomie 95 Nm. Z takimi parametrami mały Opel może stawać w szranki ze Skodą Citigo LPG, a decydująca walka rozegra się w kategorii zużycia paliwa.

Opel Karl - widok z tyłufot. Opel100 km podmiejskiej trasy za 9 zł - takie rzeczy tylko na gazie!

Według danych producenta, „karzeł” potrzebuje 4,9 l LPG na 100 km w trasie, 7,1 l/100 w mieście i 5,7 l/100 km w ujęciu średnim. Dla porównania, Karl „pędzony” bezołowiową spala średnio 4,6 l/100 km. Przy obecnych cenach (1,85 zł/l) powyższe wartości przekładają się na koszty bieżące na poziomie, odpowiednio, 9, 13 i 10,50 zł/100 km (na benzynie – 18,50 zł/100 km). Taniej jeździ się chyba tylko motorowerem, tyle że pada na głowę, a w zimie jest mało bezpiecznie. Emisja CO2 wynosi 93 g/km, czyli mniej niż w benzynowym Karlu w specjalnej wersji ECO (99 g/km, standardowo 106 g/km). O trwałość konwertowanego silnika dba fabryczne wzmocnienie głowicy, zaworów i gniazd zaworowych.

Ile kosztuje przywilej jazdy za pół darmo? Najtańszego Karla LPGTEC (w wersji Enjoy) wyceniono na 44900 zł, co oznacza, że sama instalacja kosztuje 4910 zł. Niemało, ale przy 8 zł oszczędności na każdych 100 km zwrot przychodzi po nieco ponad 60 tys. km jazdy, czyli relatywnie szybko. Wprawdzie później niż w konkurencyjnej Skodzie Citigo LPG, do której instalacja gazowa kosztuje 3700 zł, ale można liczyć na promocje. Ostateczny werdykt wydamy, gdy tylko dane nam będzie pojeździć Karlem podczas redakcyjnego testu.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Opel



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.