REKLAMA
LPG
04.12.2017

Seat Ibiza LPG - trzy cylindry chwały

Do gamy Seata w Polsce dołącza nowa Ibiza z dedykowaną, opracowaną w naszym kraju instalacją gazową. Będzie ona łączona z jednolitrowym, trzycylindrowym silnikiem o mocy 75 KM, który ma zasadniczą zaletę – pośredni wtrysk paliwa.
REKLAMA
Seat Ibiza LPGfot. CzakramLeon za drogi i nie ma silników MPI w ofercie? Nie szkodzi - Ibiza jest tylko trochę mniejsza i wygląda bardzo podobnie!

Konwersja samochodu wyposażonego w jednostkę napędową z bezpośrednim wtryskiem benzyny na napęd LPG nie stanowi dziś problemu. Rzecz w tym, że systemy gazowe do silników typu DI są droższe niż te do jednostek MPI, a nabywcom małych samochodów, takich jak Ibiza, trudniej to zaakceptować niż kupującym większe modele. Poza tym, maluchy mniej jeżdżą (i zazwyczaj po mieście), co sprawia, że nie każdemu odpowiada idea dotrysków benzyny, które – w niewielkim stopniu, ale jednak – uszczuplają oszczędności. Stąd decyzja, by instalację LPG montować do Ibizy 1,0 MPI – tak jest prościej i taniej, a zastąpienie benzyny gazem po rozgrzewce i przełączeniu całkowite.

Dedykowaną instalację do Ibizy opracowała w porozumieniu z importerem firma Czakram z Tarnowa, autoryzowany przedstawiciel BRC w Polsce. Nie jest to zresztą pierwszy owoc współpracy na linii hiszpańsko-polsko-włoskiej – umowa obowiązuje od 2015 r. i do tej pory można było kupić modele Mii, Leon i Ibiza poprzedniej generacji z przygotowanymi specjalnie do nich systemami. Seat Mii jest zresztą wyposażony w taki sam silnik, jaki pracuje pod maską opisywanej tu Ibizy, co na pewno ułatwiło pracę tarnowskim inżynierom. Dedykowane instalacje objęte są gwarancją na takich samych warunkach, jak całe samochody, a więc czteroletnią.

Seat Ibiza LPG - sterownik instalacji gazowejfot. CzakramSterownik nie chowa się w trudno dostępnych zakamarkach. Można wręcz powiedzieć, że znajduje się na eksponowanym miejscu

Czakram przygotował dla Ibizy rozwiązanie oparte na sterowniku Sequent 32, z mapą wtrysku dostrojoną pod kątem potrzeb i możliwości 75-konnego silnika 1,0 MPI. Po wykonaniu prototypowego montażu auto przekazano importerowi Seata w celu przeprowadzenia testów w warunkach codziennej eksploatacji. Próby na dystansie 10 tys. km potwierdziły solidność i niezawodność podzespołów instalacji i prawidłowość nastaw sterownika, dzięki czemu system dostał zielone światło i jest aktualnie wprowadzany do oferty salonów dealerskich w całej Polsce. Cena w momencie pisania tekstu była jeszcze nieznana, ale biorąc pod uwagę znaczną popularność dedykowanych systemów LPG do dostępnych dotychczas modeli – zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych – powinna zostać skalkulowana na rozsądnym poziomie, zachęcającym do wyboru tej opcji. My już ostrzymy sobie zęby na test – czy Ibiza 1,0 MPI wykaże się większym wigorem niż Skoda Fabia z podobną jednostką napędową? Damy znać, gdy tylko się przekonamy.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Czakram



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.