REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 29
Mercedes Benz Sprinter NGT / gazeo.pl poprzednie następne
11.01.2010

Mercedes Sprinter - w zgodzie z naturą

Mercedes Sprinter - w zgodzie z naturą fot. gazeo.pl

Mercedes Benz Sprinter jest produkowany od 1995 r. jako następca modelu T1. Pierwsza generacja tego pojazdu już w 1997 r. doczekała się wersji zasilanej gazem ziemnym. Zgodnie z panującym wtedy trendem, był to pojazd wyposażony w silnik jednopaliwowy, zasilany wyłącznie gazem ziemnym.
REKLAMA
Sprinter NGTfot. gazeo.pl

Mercedes Benz Sprinter jest produkowany od 1995 r. jako następca modelu T1. Pierwsza generacja tego pojazdu już w 1997 r. doczekała się wersji zasilanej gazem ziemnym. Zgodnie z panującym wtedy trendem, był to pojazd wyposażony w silnik jednopaliwowy, zasilany wyłącznie gazem ziemnym.

Do jego napędu wykorzystywano jednostkę napędową powstałą na bazie silnika benzynowego o pojemności skokowej 2295 cm3. Od 2003 r. silnik był dostępny z nowoczesnym systemem zasilania wykorzystującym sekwencyjny wtrysk gazu ziemnego. Pozwalało to na osiągnięcie mocy 95 kW (125 KM) przy 5400 obr./min. oraz maksymalnej wartości momentu obrotowego 185 Nm, dostępnej w zakresie 3300-4500 obr./min. Silnik w wersji benzynowej osiągał 105 kW (143 KM) przy 5000 obr./min i moment 215 Nm w zakresie 3200-4700 obr./min. Jak widać, parametry silnika gazowego różnią się znacznie od uzyskiwanych przez ten sam silnik zasilany benzyną.

Nowa generacja Sprintera, która pojawiała się w 2006 r., również w dwa lata po debiucie doczekała się wersji NGT (Natural Gas Technology). Gama pojazdów zasilanych gazem ziemnym obejmuje samochody 3,5- i 5-tonowe z możliwością pracy w zestawie z 2-tonową przyczepą. Na krótszym (3365 mm) rozstawie osi budowane są furgony z trzema wysokościami dachu oraz kombi (towarowo-osobowe) ze standardowym i wysokim dachem (DMC 3,5 t) i podwozia pod zabudowę z kabiną pojedynczą (3,5 i 5 t). W wersji o rozstawie osi 4325 mm oferuje się dwa furgony w wersji NGT (z dachem wysokim i super wysokim) oraz podwozia (3,5 i 5 t DMC).

Silnik Sprintera NGTfot. gazeo.plKlasyczny układ napędowy Sprintera NGT wykorzystuje 16 zaworowy doładowany mechanicznie silnik 1,8 dm3, znany z poprzedniej generacji E Klasy. Jego parametry i kultura pracy, biorąc pod uwagę niedużą pojemność skokową są znakomite

Wszystkie Sprintery NGT są napędzane znaną z poprzedniej generacji E-Klasy jednostką napędową z mechanicznym doładowaniem, która przy pojemności skokowej 1796 cm3 i stopniu sprężania 9,3 zapewnia moc 115 kW (156 KM) przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm w zakresie 3000-4000 obr./min. Rozrząd silnika jest wyposażony w cztery zawory w każdym cylindrze, co zapewnia znakomite napełnianie i wymianę ładunku. Sekwencyjny układ wtryskowy może podawać do komór układu dolotowego (w pobliże zaworów) gaz ziemny lub biogaz.

Rozmieszczenie standardowych i dodatkowych (zakreskowane) zbiorników gazu w Sprinterze NGTfot. MercedesRozmieszczenie standardowych i dodatkowych (zakreskowane) zbiorników gazu w Sprinterze NGT

Silnik jest dostępny w odmianach Euro 4 i EEV. Emisja CO2 tego drugiego w zależności od wersji wynosi 254-263 g/km przy zastosowaniu w układzie napędowym ręcznie sterowanej, 6-biegowej skrzyni przekładniowej i 240-249 g/km dla 5-biegowej skrzyni automatycznej, która w większości wersji jest wyposażeniem opcjonalnym (standard w Sprinterze NGT kombi). Zużycie gazu ziemnego wynosi dla samochodu ze skrzynią ręczną (miasto; poza miastem; średnio) 17,4-17,8; 9,5-9,9; 12,4-12,8 m3/100 km (13-13,3; 7,1-7,4; 9,3-9,6 kg/100 km) i odpowiednio dla pojazdu ze skrzynią automatyczną 15,5-16,0; 9,5-9,9; 11,8-12,2 m3/100 km (11,6-12,0; 7,1-7,4; 8,8-9,1 kg/100 km). Jak widać, współczesne automatyczne skrzynie przekładniowe powodują zmniejszenie zużycia paliwa, a praca zespołów układu przeniesienia napędu odbywa się bez przeciążeń wynikających z nieumiejętnego doboru przełożeń, co przyczynia się do zwiększenia ich trwałości.

Zbiorniki CNG i benzyny w Sprinterze NGTfot. gazeo.plWidok na montowane standardowo zbiorniki gazu oraz zbiornik benzyny. Butle są zakryte perforowanymi osłonami

Zastosowanie dwupaliwowej jednostki napędowej uniezależnia użytkownika od sieci stacji tankowania, która w poszczególnych krajach jest w różnym stopniu rozwinięta. Wersja Euro 4 oferowana na polskim rynku jest wyposażona w pełnowymiarowy zbiornik benzyny o pojemności 100 dm3, co zapewnia zasięg na obu paliwach do 1200 km.

Zbiorniki sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego znajdują się w przestrzeni podwozia. Nie ogranicza to, jakże ważnej, pojemności ładowni w furgonach oraz ułatwia montaż zabudowy w podwoziach.

Standardowo używa się trzech zbiorników montowanych wzdłużnie w części środkowej pojazdu (dwa z prawej strony i jeden na lewej podłużnicy obok zbiornika benzyny). W pojazdach o DMC 3,5 t (furgon, kombi) mają one pojemność geometryczną 115 dm3 (25, 42 i 48 dm3). Ich masa wynosi 165 kg. Taka pojemność zbiorników pozwalana zatankowanie 18 kg CNG. Wyposażeniem opcjonalnym są zbiorniki montowane na tylnym zwisie. Są to 3 butle o pojemności 28 dm3 każda (łącznie 84 dm3), które pozwalają na zmagazynowanie dodatkowych 13 kg gazu ziemnego. Testowany samochód był wyposażony w taki właśnie zestaw butli, których łączna pojemność wynosiła 199 dm3, umożliwiając zatankowanie 33 kg gazu. Samochód z taką „baterią” ma zasięg około 330 km na gazie i 1070 km z wykorzystaniem obu paliw.

Zbiornik CNGfot. MercedesZbiornik CNG w podwoziu MB Sprinter

W podwoziach (DMC 3,5 t) także montuje się 3 zbiorniki (1 x 42 dm3 i 2 x 84 dm3) o łącznej pojemności 210 dm3. Ich masa wynosi 268 kg. Można w nich zmagazynować 33 kg CNG. Podobnie jak w furgonie i kombi, można zastosować dodatkowe 3 zbiorniki na tylnym zwisie o łącznej pojemności 84 dm3, zwiększające pojemność do 294 dm3. Łącznie mieszczą one 46 kg gazu ziemnego. Taki zapas zwiększa zasięg na gazie do 470 km (łącznie z benzyną możliwe jest pokonanie dystansu do 1200 km). Podwozia 5-tonowe dysponują 3 zbiornikami o łącznej pojemności 246 dm3 (41 kg sprężonego gazu ziemnego), które umożliwiają pokonanie dystansu 390 km na gazie i 1170 km na obu paliwach. Masa zbiorników gazu w podwoziach 5-tonowych ogranicza ładowność o 296 kg.

Do naszej redakcji trafił testowy egzemplarz Sprintera NGT o rozstawie osi 3665 mm z niskim dachem. Gazową jednostkę napędową skonfigurowano ze standardową, sterowaną ręcznie, 6-biegową skrzynią przekładniową. Układ napędowy z mostem o przełożeniu przekładni głównej 4,73 wykazuje znakomitą elastyczność, cechę bardzo wygodną w miejskiej dystrybucji. Silnik jest chyba nawet bardziej elastyczny niż w przypadku jednostek napędowych o zapłonie samoczynnym przy znacznie zmniejszonym poziomie hałasu we wnętrzu. Właściwie każdy zakręt, łącznie z tymi na skrzyżowaniach (90°) można pokonywać na 3. biegu.

. Przeloty międzymiastowe na gazie raczej nie wchodzą w grę, ponieważ przy ograniczonej do 32 liczbie stacji sprężania będzie to po prostu niemożliwe lub bardzo ograniczone, a wykorzystywanie benzyny na dłuższych dystansach nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Samochód jest zatem skazany na przysłowiowe jeżdżenie wokół komina.. . Przydatnym wyposażeniem testowego egzemplarza okazały się statyczne światła zakrętowe, działające przy niskich prędko…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Mercedes, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.