REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 14
fot. gazeo.pl / Nissan Qashqai poprzednie następne
04.06.2012

Nissan Qashqai LPG - moc za pół ceny

Nissan Qashqai LPG - moc za pół ceny fot. gazeo.pl


REKLAMA
że wykonywanie dotrysków benzyny w czasie pracy silnika na gazie, co także pomaga w odpowiednim zestrojeniu niektórych silników, szczególnie w górnych zakresach prędkości obrotowych, aby zapewnić takie same parametry, jak przy pracy na benzynie.
 
Toroidalny zbiornik LPG w Nissanie Qashqaifot. gazeo.plToroidalny zbiornik paliwa gazowego zapewania pojemność użytkową 40 l i możliwość pokonania dystansu do około 400 km

Właściwa kompletacja według Auto-Gaz Centrum

Zenit Pro jest kompletowany w zestawy montażowe z komponentami, które producent uznał za najlepiej współpracujące ze sterownikiem. Pod maskę trafiły zatem: reduktor francuskiej firmy Gurtner oraz koreańskie wtryskiwacze Hana (czerwone). W celu ochrony zaworów i gniazd zaworowych zastosowano układ lubryfikacji firmy JLM. Do przechowywania LPG zastosowano zbiornik firmy STAKO.

Zbiornik gazu

Wielozawór w zbiorniku Nissana Qashqaifot. gazeo.plWielozawór Tomasetto Achille steruje przepływem gazu do silnika i jego dopływem z zaworu tankowania, zapewniając pełne bezpieczeństwo użytkowania. Zamontowany czujnik przekazuje sygnał poziomu gazu do przełącznika rodzaju zasilania umieszczonego w kabinie

Toroidalny zbiornik gazu firmy STAKO zamontowano w pełnowymiarowej wnęce 17-calowego koła zapasowego. Pozwoliło to na zastosowanie zbiornika o średnicy 650 mm i wysokości 200 mm, co zapewnia pojemność geometryczną 50 l i możliwość zatankowania 40 l LPG (80% objętości geometrycznej). Katalogowa masa zbiornika to 28 kg.

Zbiornik zamocowano do nadwozia z wykorzystaniem śrub M12 o klasie wytrzymałości 8.8. Charakteryzują się one zwiększoną wytrzymałością, która zapewnia odpowiednią (wymaganą przepisami) odporność połączenia na przeciążenia.

Zawór tankowaniafot. gazeo.plZawór tankowania gazu umieszczono pod klapką wlewu benzyny

Wielozawór

W zbiorniku pracuje wielozawór Tomasetto Achille wyposażony we wszelkie wymagane zawory, które sprawiają, że eksploatacja butli jest w pełni bezpieczna.

Zawór tankowania

Niewielki zawór tankowania, do którego montuje się przejściówkę, zamontowano pod klapką wlewu benzyny. Na szczęście dzięki obszernej wnęce, przejściówki nie trzeba demontować po tankowaniu, co jest bardzo wygodne.

Elektrozawór gazowy

Reduktor Gurtnerfot. gazeo.plDostęp do reduktora i elektrozaworu gazowego jest bardzo dobry, zamontowano je w pobliżu mocowania prawej kolumny prowadzącej

Zastosowano elektrozawór typ 03 firmy Valtek, który połączono z reduktorem za pomocą sztywnej złączki. Elektrozawór jest oczywiście zintegrowany z filtrem fazy ciekłej. Jego wymiana nie powinna sprawiać większego problemu, ponieważ elektrozawór jest umieszczony w miejscu łatwo dostępnym. Tym bardziej, że konstrukcja elektrozaworu nie wymaga demontażu przewodów gazowych.

Reduktor-parownik

Francuski reduktor Vapojet Base firmy Gurtner jest urządzeniem jednostopniowym. Jego wydajność cieplna pozwala na zasilanie silników o mocach do 180 kW (245 KM) i utrzymanie na wyjściu ciśnienia gazu regulowanego w granicach 1-1,5 bara. Ciśnienie zasilania może wahać się od 2 do 20 barów. Wyjście gazu jest także zaopatrzone w obrotowy króciec, w tym przypadku o mniejszej średnicy - 12 mm.

Filtr fazy gazowej Matrixfot. gazeo.plOdstojnikowy filtr fazy gazowej bardzo dobrze wychwytuje oleiste zanieczyszczenia, które zawiera paliwo gazowe

Filtr fazy gazowej

Koreańskie wtryskiwacze gazu Hanafot. gazeo.plWtryskiwacze Hana precyzyjnie odmierzają dawki odparowanego LPG dla każdego cylindra

Do filtrowania odparowanego LPG służy odstojnikowy filtr XF 301 włoskiej firmy Matrix, zamontowany na przewodzie doprowadzającym paliwo do wtryskiwaczy. Zastosowano poliestrowy wkład filtracyjny, który wykorzystuje zjawisko koalescencji, czyli łączenia drobnych zanieczyszczeń płynnych w większe cząstki, które spływają do odstojnika. W ten sposób wkłady poliestrowe znacznie lepiej filtrują gaz niż filtry papierowe.

Wtryskiwacze

W gazowym układzie zasilania zastosowanym w Nissanie Qashqai zastosowano koreańskie wtryskiwacze Hana H2000 (czerwone), które można stosować w silnikach o pojemnościach skokowych od 1300 do 2000 cm3 (wydajność 154 ± 1,5 l/min), co odpowiada wartości mocy do 39 KM na cylinder. Wtryskiwacze te są uznawane za jedne z lepszych na rynku pod względem utrzymania katalogowych parametrów w długim okresie eksploatacji.

Zenit Pro OBD – fabryczna kalibracja

Sterownik był skonfigurowany w sposób zapewniający parametry silnika praktycznie takie same, jak przy zasilaniu benzyną, co potwierdziły pomiary na hamowni. Różnice podczas pracy na gazie w stosunku do zasilania benzyną były symboliczne i wynosiły 5 KM i 6 Nm, a przebieg krzywych na obu paliwach był praktycznie równoległy.

Okno konfiguracyjne programu sterownika Zenit Profot. Auto Gaz CentrumOkno konfiguracji programu diagnostycznego Zenita Pro

Nastawy Zenita Pro były dobrane tak, aby minimalizować zużycie benzyny przed przełączeniem silnika na zasilanie gazem. Temperatura, przy której jednostka napędowa Nissana przełącza się na LPG, jest ustawiona na 30° C. W czasie, w którym silnik osiąga tę temperaturę, wszystkie systemy nadzorujące pracę jednostki napędowej już działają, zatem można z powodzeniem zmienić zasilanie na LPG.

Prędkość obrotową, przy jakiej następuje przełączenie na zasilanie gazem, ustawiono na 600 obr/min, czyli poniżej obrotów biegu jałowego. Dzięki temu silnik przełącza się na gaz nawet podczas pracy na biegu jałowym, bez konieczności zwiększania prędkości obrotowej. Zastosowano także niską wartość stałej czasowej (5 s), co oznacza, że po rozruchu rozgrzanego silnika (temperatura powyżej 30° C) przejście na zasilanie gazowe następuje po 5 sekundach pracy na benzynie. Zapewnia to po każdym rozruchu krótkotrwałą pracę silnika na benzynie (ważne dla wtryskiwaczy benzynowych), minimalizując jednocześnie jej zużycie.

Zastosowanie stosunkowo niskiej temperatury przełączania i niskiej stałej czasowej świadczy o bardzo dobrym dopracowaniu mapy gazowej, co potwierdza duże możliwości sterownika oraz umiejętności pracowników Auto-Gaz Centrum, którzy go skonfigurowali. Z pewnością w dobraniu takiej konfiguracji parametrów do przełączania na gaz sprzyjało zastosowanie markowych komponentów instalacji gazowej, w tym precyzyjnie działających wtryskiwaczy.

. Montaż instalacji. Montaż instalacji LPG przeprowadzono solidnie i schludnie, ale oglądając komorę silnika mieliśmy wrażenie, że to nie do końca „to”. Poziom wykonania adaptacji nie pozostawia wprawdzie wiele do życzenia, ale od samochodu pełniącego rolę pokazowego egzemplarza w firmie produkującej instalacje gazowe oczekiwalibyśmy po prostu czegoś więcej. Przykład? Wiązki w kilku miejscach poprowadzono tak, że stykają się z metalow…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski, Piotr Złoty
źródło: Auto Gaz Centrum, Nissan, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.