REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 14
fot. gazeo.pl / Nissan Qashqai poprzednie następne
04.06.2012

Nissan Qashqai LPG - moc za pół ceny

Nissan Qashqai LPG - moc za pół ceny fot. gazeo.pl


REKLAMA
tności pracowników Auto-Gaz Centrum, którzy go skonfigurowali. Z pewnością w dobraniu takiej konfiguracji parametrów do przełączania na gaz sprzyjało zastosowanie markowych komponentów instalacji gazowej, w tym precyzyjnie działających wtryskiwaczy.
 
Komora silnikowa Nissana Qashqaifot. gazeo.plW komorze silnikowej panuje ład i porządek. Poszczególne elementy instalacji są zamontowane w sposób uwzględniający ich późniejszą obsługę

Montaż instalacji

Przełącznik rodzaju zasilaniafot. gazeo.plPrzełącznik rodzaju zasilania umieszczono fatalnie. W słoneczne dni kierowca nie jest w stanie sprawdzić na jakim jedzie paliwie, nie mówiąc już o poziomie gazu w zbiorniku

Montaż instalacji LPG przeprowadzono solidnie i schludnie, ale oglądając komorę silnika mieliśmy wrażenie, że to nie do końca „to”. Poziom wykonania adaptacji nie pozostawia wprawdzie wiele do życzenia, ale od samochodu pełniącego rolę pokazowego egzemplarza w firmie produkującej instalacje gazowe oczekiwalibyśmy po prostu czegoś więcej. Przykład? Wiązki w kilku miejscach poprowadzono tak, że stykają się z metalowymi wspornikami lub obudową akumulatora. Są odpowiednio izolowane i zamocowane, miejmy więc nadzieję, że nawet kiedy opaski nie będą już tak solidnie „trzymać", nie dojdzie do ich przetarcia. Krecha jak stąd do Radomia należy się także za montaż przełącznika rodzaju zasilania w miejscu praktycznie uniemożliwiającym jego obserwację – nisko po lewej stronie kolumny kierownicy, na pochylonej ku dołowi części deski rozdzielczej. Przy pewnych ustawieniach kierownicy jeszcze widać wskazania, inne powodują „całkowite zaćmienie”. Więcej wpadek ergonomicznych czy wykonawczych nie zanotowaliśmy. Zupełnie standardowe (i dobrze, bo po co zmieniać sprawdzone rozwiązania dla samej zmiany?) jest natomiast umieszczenie zbiornika – we wnęce koła zapasowego pod podłogą bagażnika. To oczywiście powoduje przeniesienie samego koła – opakowanego w pokrowiec – do kufra, co zmniejsza jego pojemność. Ta zaś wynosi 410 l, a więc ubytku walorów użytkowych po włożeniu „zapasu” nie sposób nie odczuć. W samochodach zasilanych LPG to jednak norma, ewentualnie można rozważyć zamianę pełnego koła na zestaw naprawczy do ogumienia. Nie na wszystkie awarie na drodze to pomoże, ale na pewno oszczędzi przestrzeń.

Gwarancja i obsługa gazowego układu zasilania

Prezentowana w Nissanie instalacja Auto-Gaz Centrum objęta jest 24-miesięczną gwarancją. Gumowe elementy reduktora objęte są ochroną gwarancyjną przez 50 tys. km, jednak nie dłużej niż 24 miesiące. Warunkiem utrzymania ochrony gwarancyjnej jest wykonywanie obsługi gazowego układu zasilania zgodnie z wytycznymi producenta, czyli co 15 tys. km. W czasie obsługi wymienia się filtry fazy ciekłej i gazowej, sprawdza kalibrację systemu oraz szczelność instalacji.

Nissan Qashqaifot. gazeo.plNissan Qashqai

Wrażenia z jazdy

Przebiegi mocy i momentu obrotowego silnika Nissana Qashqaifot. gazeo.plWyniki pomiarów parametrów silnika Nissana przy zasilaniu gazem

Wspomnieliśmy wcześniej, że zmierzona na hamowni podwoziowej moc okazała się inna niż deklarowana przez producenta. Faktycznie, jednak w tym przypadku niedokładność działa na korzyść kierowcy – jadąc na benzynie, Qashqai osiągnął 150 zamiast 140 KM. Przełączenie zasilania na gazowe powoduje minimalny spadek tej wartości, ale 146 KM to i tak niezły „bonus” w stosunku do mocy katalogowej, a poza tym różnicy rzędu 4 KM nie sposób zauważyć praktycznie w żadnym aucie, może poza Maluchem z jego skromnymi 24 „konikami”. Taki „power”, w połączeniu wysokim, wartym ponad 190 Nm momentem obrotowym, przekłada się na wrażenia z jazdy, których nie powstydziłby się samochód aspirujący do miana sportowego. Zapasu osiągów pod prawą stopą nigdy nie brakuje, dobra jest także elastyczność – przyspieszanie można zaczynać od 1500 obr/min na dowolnym biegu bez ryzyka, że samochód odmówi jazdy.

Ile kosztuje przyjemność jazdy Qashqaiem LPG? Pomijamy koszt zakupu auta i konwersji na zasilanie autogazem, skupiamy się wyłącznie na kosztach bieżących. Crossover Nissana, którym mieliśmy przyjemność (właśnie tak: nie okazję, a przyjemność!) jeździć, konsumuje 40 l LPG na dystansie ok. 350 km (w warunkach mieszanych – trasy międzymiastowe, ale nie autostrady oraz ruch miejski o średnim natężeniu), co oznacza spalanie rzędu 11,4 l/100 km. Można ten wynik zbijać, np. poprzez stosowanie się do sugestii nienachalnego mechanizmu podpowiadającego moment zmiany przełożenia na wyższe, ale drzemiąca pod maską moc, sprawnie przekazywana na koła przez wydajnie i pewnie działający układ jezdny, nieszczególnie zachęca do walki o każdą kroplę paliwa. Kupując taki samochód trzeba po prostu brać poprawkę na jego apetyt, a z efektami „obżarstwa” walczyć za pomocą instalacji gazowej. Zresztą nie ma co drzeć szat – tyle gazu potrafią palić o połowę słabsze i znacznie mniej dynamiczne samochody, a więc wynik z dużym zapasem mieści się w granicach przyzwoitości.

Podsumowanie

Werdykt nasuwa się sam: instalacja została bardzo dobrze zamontowana (choć naszym zdaniem w aucie będącym pokazem możliwości producenta instalacji można było to zrobić jeszcze lepiej), zapewnia wygodę użytkowania, działa niezauważalnie (zmiana rodzaju zasilania po porannym rozruchu następuje szybko i płynnie) i nienagannie wywiązuje się ze swojego podstawowego zadania, jakim jest oszczędzanie pieniędzy kierowcy. Zmniejszenie funkcjonalności bagażnika lub konieczność zagospodarowania koła zapasowego to rzecz, którą użytkownicy aut napędzanych autogazem przyjmują za oczywistą oczywistość, a więc czynienie z tego zarzutu byłoby zwyczajnie nie na miejscu. Jeżeli masz takie auto i zastanawiasz się nad montażem instalacja autogazu, masz nasze błogosławieństwo i potwierdzenie, że Zenit Pro w tej robocie da radę!





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski, Piotr Złoty
źródło: Auto Gaz Centrum, Nissan, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.