REKLAMA
LPG
16.01.2012

Peugeot iOn - z prądem czy pod prąd?


REKLAMA
sie zmienne napięcie po przejściu przez falownik staje się napięciem stałym, które doładowuje baterię trakcyjną. Trzeba przyznać, że efekt hamowania silnikiem jest dużo większy niż w samochodzie wyposażonym w konwencjonalny układ napędowy z silnikiem spalinowym.
 
Peugeot iOn od spodufot. gazeo.plW przedniej części Peugeota umieszczono napędzaną elektrycznie sprężarkę klimatyzacji z własnym falownikiem zamieniającym napięcie stałe z baterii trakcyjnej na zmienne do jej zasilania. Uwagę zwraca elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (silnik elektryczny na przekładni kierowniczej)

Masy

Samochód ma masę 1120 kg, co nie jest wartością małą. Dla porównania, bardzo podobną masą legitymuje się Fiat Panda napędzany CNG (z ciężki stalowymi butlami do magazynowania sprężonego gazu ziemnego), podczas gdy benzynowa odmiana tego modelu waży niecałe 900 kg. Pomimo stosunkowo dużej jak na tę klasę pojazdu masy, Peugeot zachowuje bardzo dobre właściwości jezdne, środek ciężkości jest położony stosunkowo nisko (559 mm nad jezdnią). Wynika to z miejsca montażu baterii trakcyjnej, którą umieszczono pod samochodem. Masa 88 ogniw wchodzących w skład baterii trakcyjnej wynosi 158 kg. Jednak w sumie z obudową, zabezpieczeniami i wentylatorami służącymi do utrzymania odpowiedniej temperatury bateria trakcyjna ma masę 230 kg.

Układ ogrzewania Peugeota iOnfot. MitsubishiUkład ogrzewania Peugeota iOn

Wszystko na prąd

Wszystkie dodatkowe układy, które w tradycyjnym samochodzie są napędzane od silnika, bądź wykorzystują ciepło z układu chłodzenia w Peugeocie iOn są napędzane elektrycznie. Dotyczy to klimatyzacji, układu ogrzewania, wspomagania kierownicy, czy podciśnieniowego wspomagania układu hamulcowego, które jest realizowane z wykorzystaniem elektrycznej wakupompy.

Ogrzewanie i klimatyzacja

Układ klimatyzacji Peugeota iOnfot. MitsubishiUkład klimatyzacji Peugeota iOn

Zasilany z baterii trakcyjnej układ ogrzewania i klimatyzacji nie służy jedynie do zapewnienia komfortu termicznego kierowcy i pasażerom. Jest on również wykorzystywany do zapewnienia właściwych warunków pracy baterii trakcyjnej. Z tego powodu układy te w czasie ładowania (wtedy zasilane z sieci elektrycznej) mogą być załączane. O przepływie powietrza ogrzewającego lub chłodzącego decyduje układ przepustnic sterowany elektronicznie (w zależności od warunków), który może skierować jego przepływ do przestrzeni, w której znajduje się bateria trakcyjna.

Peugeot iOn podwoziefot. gazeo.plZ uwagi na zastosowanie wahaczy wleczonych zawieszenie osi napędowej (typu De Dion) jest uzupełnione o drążek Panharda

Zawieszenie

Zawieszenie kół obejmuje kolumny Mc Phersona z przodu, które współpracują z poprzecznymi wahaczami trójkątnymi. Zarówno wahacze jak i kolumny stanowią elementy nośne prowadzące przednie koła. W czasie skrętu kół, który wymusza przekładnia zębatkowa z elektrycznym wspomaganiem całe kolumny obracają się wokół swych osi, a obciążenie od siły ciężkości jest przenoszone na nadwozie przez łożyska wzdłużne.

W tylnym zawieszeniu zastosowano zawieszenie De Dion w postaci belki za tylną osią, która jest prowadzona na stosunkowo długich wahaczach wzdłużnych (wleczonych). Taka konstrukcja zapewnia przenoszenie tylko sił wzdłużnych. Za przenoszenie sił poprzecznych odpowiada drążek Panharda mocowany pomiędzy belką zawieszenia (w pobliżu prawego koła) a nadwoziem (punkt mocowania z lewej strony).

Ogumienie

Peugeot iOn wykorzystuje dwa rozmiary ogumienia. Z przodu zastosowano opony o rozmiarze 145/65 R15, tylna oś ma ogumienie 175/55 R15. Samochód nie ma koła zapasowego, a zestaw naprawczy ogumienia znajduje się pod tylną kanapą.

Peugeot iOnfot. gazeo.plPeugeot iOn

Systemy bezpieczeństwa

Samochód jest stosunkowo wysoki, co wynika z umieszczenia pod podłogą, pomiędzy osiami, baterii trakcyjnej. Takie umieszczenie tego dość ciężkiego elementu (wraz z układami pomocniczymi bateria trakcyjna waży 230 kg) sprzyja dobremu zachowaniu samochodu w czasie dynamicznej jazdy. Mimo to samochód został standardowo wyposażony w elektroniczne systemy poprawiające stabilność samochodu w czasie jazdy. Zastosowano układy: stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBFD - Electronic Brakeforce Distribution) oraz wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA - Emergency Brake Assistant).

Pod tylną kanapą znajdziemy zestaw do naprawy ogumieniafot. gazeo.plPod tylną kanapą znajdziemy zestaw do naprawy ogumienia

W zakresie bezpieczeństwa biernego w Peugeocie iOn zastosowano dwie poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera), dwie poduszki boczne, dwie kurtyny oraz system mocowania dwóch fotelików dziecięcych Isofix.

Bateria trakcyjna jest także w szczególny sposób chroniona. Umieszczono ją w przestrzeni pod nadwoziem, miejscu najbardziej odpornym na uszkodzenie w czasie kolizji. Jest ona dodatkowo osłonięta wykonaną z polimerów obudową wzmocnioną włóknem szklanym i stalową blachą. Poprzeczne wzmocnienia obudowy chronią baterię w przypadku uderzenia bocznego, wpływając pozytywnie na wytrzymałość i sztywność skrętną całego nadwozia.

Peugeot iOnfot. gazeo.plNapęd elektryczny jest bardzo ekologiczny, jednak cały czas w tle ekologicznej motoryzacji pozostaje energetyka, która póki co korzysta z mało ekologicznego węgla

Dodatkowo każde ogniwo (jest ich 88) zamknięto w obudowie wykonanej ze stali nierdzewnej i pogrupowano w chronione moduły, po cztery lub osiem sztuk. Są one odpowiednio rozmieszczone w strukturze całej baterii trakcyjnej.

W przypadku kolizji, uruchamiają się zabezpieczenia zwarciowe, które odłączają ogniwa od obwodów wysokiego napięcia samochodu.

Gwarancja

Peugeot iOn jest objęty dwuletnią gwarancją bez limitu przebiegu kilometrów. Gwarancja perforacyjna na elementy konstrukcyjne nadwozia obejmuje okres 12 letni, a wady powłoki lakierniczej są usuwane na gwarancji w okresie 3 lat.

Elektryczny układ napędowy oraz bateria trakcyjna są objęte 5 letnim okresem gwarancji.

Już niebawem będzie można wykupić umowę przedłużenia gwarancji do 4 lat lub 150 tys. km oraz umowę utrzymania samochodu (gwarancja + obsługa serwisowa) do 4 lat lub 150 tys. km.

Dodatkowe usługi

Peugeot oferuje kilka usług, które ułatwiają eksploatację samochodu elektrycznego, szczególnie obecnie kiedy liczba punktów ładowania akumulatorów trakcyjnych jest symboliczna. Niestety żadna z nich nie działa na terenie naszego kraju.

Pierwsza z usług (Peugeot Connect) jest dostępna po wciśnięciu przycisku SOS na tablicy przyrządów. Uruchamia się również po zadziałaniu systemów bezpieczeństwa biernego. Samochód nawiązuje połączenie z centrum pomocy, jego pozycja jest wyznaczana automatycznie, zatem służby ratownicze mogą zostać wysłane szybko i dokładnie w miejsce zdarzenia.

Dodatkowymi usługami dostępnymi w systemie comiesięcznych opłat abonamentowych dostępne są:

  • Peugeot Connect Fleet z okresowym transferem informacji o stanie naładowania akumulatorów, aktualnym zasięgu, przebiegu samochodu i liczbie kilometrów do przejechania przed następnym przeglądem. Takie informacje będą bardzo przydatne osobom zarządzającym flotami samochodowymi.
  • Peugeot Connect Electric to usługa polegająca na sprawdzaniu w dowolnym momencie, za pośrednictwem smartfona lub komputera osobistego, stanu naładowania akumulatorów i zasięgu, jaki jest do dyspozycji, nawet w czasie, gdy trwa ładowanie akumulatorów.

Peugeot nie określa nawet przybliżonego terminu uruchomienia tych usług na terenie Polski. Będzie to z pewnością związane z rozwojem sprzedaży Peugeota iOn.

Podsumowanie

Rynek samochodów elektrycznych ma wzrastać bardzo powoli, stanowiąc około 2020 r. 4 do 5% całego europejskiego rynku pojazdów. Zgodnie z tą tendencją będzie również zwiększana produkcja modelu iOn, osiągając w 2015 r. poziom 50 tys. sztuk rocznie. Jednak sukces Peugeota iOn będzie zależny od polityki poszczególnych krajów w zakresie wspomagania elektrycznej motoryzacji, rozbudowy infrastruktury do ładowania baterii trakcyjnych, ograniczeń w poruszaniu się pojazdów napędzanych klasycznymi silnikami spalinowymi w centrach miast czy też wahań na rynku paliw ropopochodnych.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Peugeot, Mitsubishi, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.