REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 9
fot. gazeo.pl / Skoda Praktik poprzednie następne
02.04.2013

Praktyczna Skoda Praktik

Praktyczna Skoda Praktik fot. gazeo.pl

Do testów w naszej redakcji trafiła Skoda Praktik z silnikiem Diesla wyposażona w instalację gazową DegaMix II firmy Elpigaz. Gdański producent testuje obecnie ten system w kilku samochodach. W Skodzie zastosowano wersję CNG (sprężony gaz ziemny), choć instalacja dostępna jest także w wersji przystosowanej do LPG. DegaMix II przeznaczony jest do stosowania w silnikach Diesla zasilanych przez układ common rail.
REKLAMA

Po doświadczeniach związanych z eksploatacją pierwszej generacji systemów jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem DegaMix, Elpigaz właśnie wprowadza na rynek kolejną wersję tej instalacji. Nowy system jest w stanie dużo bardziej precyzyjnie dawkować paliwo, co w połączeniu z możliwością emulacji sygnału czujnika ciśnienia w listwie wtryskowej dieslowskiej aparatury paliwowej pozwala na znaczne zwiększenie udziału paliwa gazowego w dostarczanej do komór spalania mieszaninie oleju napędowego i gazu.

Skoda Praktikfot. gazeo.plSkoda Praktik z instalacją DegaMix II firmy Elpigaz

Dodatkowo, stosując zamiast odparowanego LPG gaz ziemny można udział paliwa gazowego zwiększyć nawet do 40%. Taki stopień zastąpienia oleju napędowego tańszym gazem powoduje, że inwestycja w gazowy układ zasilania do silnika Diesla zaczyna być atrakcyjna nie tylko dla użytkowników samochodów ciężarowych.

Właśnie wśród kierowców mniejszych pojazdów (dostawczych i osobowych) firma Elpigaz upatruje klientów nowego systemu - DegaMix II. Pod kątem takich właśnie użytkowników przygotowano także samochód demonstracyjny.

Skoda Praktik

Sterownik DegaMix IIfot. gazeo.plSterownik układu zasilania gazowego DegaMix II

Użytkowa odmiana Roomstera została wyposażona w 90-konny (66 kW) silnik 1,6 TDI. Osiąga on moc maksymalną przy 4200 obr./min., a jego moment obrotowy o wartości 230 Nm jest dostępny już od 1500 obr./min.

Układ zasilania gazowego …

… DegaMix II, który zastosowano Praktiku był skonfigurowany w taki sposób, aby uzyskiwać najwyższą oszczędność (największy stopień zastąpienia oleju napędowego gazem). Sterownik systemu jest homologowany wg regulaminu 67 R01 i 110 EKG ONZ, zatem może być używany w układach zasilania wykorzystujących LPG i CNG. W tym przypadku mamy do czynienia z instalacją CNG.

Reduktor

Za redukcję ciśnienia gazu ziemnego w instalacji odpowiada reduktor AT12 firmy Tomasetto. Jest to reduktor dwustopniowy zapewniający stałe ciśnienie zasilania wtryskiwaczy bez względu na zapotrzebowanie silnika na paliwo. Jego wartość można regulować w zakresie od 1 do 2,5 bara w stosunku do ciśnienia panującego w kolektorze dolotowym.

Wtryskiwacze I-plus, czujnik ciśnienia gazu i odstojnikowy filtrfot. gazeo.plWtryskiwacze I-plus, obok czujnik ciśnienia gazu i odstojnikowy filtr

Wydajność reduktora pozwala zasilać silniki o mocach do 250 KM.

Wtryskiwacze I-plus

Gaz ziemny pod zredukowanym ciśnieniem trafia do filtra, z którego jest kierowany do dwóch wtryskiwaczy I-plus, które za pośrednictwem skośnie zamontowanych w kolektorze dysz dostarczają do niego paliwo.

Zawór zespolonyfot. gazeo.plZawór zespolony zbiornika CNG

Wtryskiwacze te zamiast tłoczków wykorzystują lekkie talerzyki. Dzięki temu wtryskiwacze I-plus otwierają się bardzo szybko (krótki czas otwarcia), a specjalna konstrukcja gwarantuje minimalne zużycie mechaniczne elementów wewnętrznych, co przekłada się na ich dużą trwałość, którą producent określa na 90 tys. km (do pierwszej obsługi).

Zbiornik gazu ziemnego

Sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w jednym zbiorniku zamontowanym w przestrzeni ładunkowej. Został on zamontowany wzdłuż pojazdu, za fotelem kierowcy.

Zbiornik o pojemności geometrycznej 50 l pozwalał na zatankowanie około 12 m3 sprężonego gazu ziemnego.

Był on wyposażony w zawór zespolony zawierający następujące elementy:

  • zawór bezpieczeństwa cechowany na ciśnienie 33 MPa,
  • zawór ogniowy, otwierający wypływ gazu ze zbiornika po osiągnięciu temperatury 110°C,
  • zawór nadmiernego wypływu,
  • ręczny zawór roboczy,
  • elektromagnetyczny zawór roboczy.

Strategia działania DegaMix II

DegaMix II, będący produkowaną przez AEB dla Elpigazu specjalną wersją sterownika MP 48 DF (Dual Fuel) oprócz sterowania 2 wtryskiwaczami gazu jest w stanie przetwarzać sygnał z czujnika ciśnienia oleju napędowego i kierować go do sterownika silnika. Dzięki temu sterownik dieslowski zmniejsza dawkowanie oleju napędowego, którego niedobór jest uzupełniany tańszym paliwem gazowym. Właśnie taka strategia działania systemu pozwala na uzyskiwanie dużych stopni zastąpienia oleju napędowego gazem.

System DegaMix II ma jedną, w porównaniu z poprzednią wersją, wadę. Jest przystosowany do współpracy tylko z silnikami Diesla, w których układach zasilania stosowany jest system common rail.

. Kalibracja. Silnik po przełączeniu na gaz miał praktycznie takie same parametry jak przy zasilaniu wyłącznie olejem napędowym, co potwierdziły nasze pomiary na hamowni. Dzięki takim nastawom systemu osiąga on największe oszczędności. Oczywiście możliwe jest ustawienie go tak jak w przypadku instalacji poprzedniej generacji (aby silnik dysponował większymi parametrami). Jednak przy takiej regulacji uzyskiwane oszczędności zależą od techniki jazdy kierowcy, któ…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: relacja własna, Elpigaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.