REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 9
fot. gazeo.pl / TURBOT wiele potrafi - w Jetcie wręcz się nudzi! poprzednie następne
10.10.2016

Volkswagen Jetta LPG - jedyny taki

Volkswagen Jetta LPG - jedyny taki fot. gazeo.pl

Grupa Volkswagena już niemal definitywnie pożegnała silniki z pośrednim wtryskiem paliwa. Na rynku amerykańskim odwrót w kierunku TSI nastąpił jednak nieco później, dzięki czemu widoczna tu Jetta otrzymała klasyczną „sekwencję” LPG.
REKLAMA
Volkswagen Jetta LPGfot. gazeo.plJetta to nieszczególnie widowiskowy samochód, ale ten konkretny egzemplarz z pewnością wpada w oko

Kiedy 6. generacja Jetty debiutowała w Europie, pod maską znalazły się (pomijając owiane ostatnio złą sławą silniki Diesla) wyłącznie jednostki typu TSI – z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Na rynek amerykański przygotowano jednak odmiany 2- i 2,5-litrowe typu MPI, których konwersja na zasilanie gazowe jest prostsza, tańsza i przynosi większe oszczędności, bo nie trzeba posiłkować się dotryskami benzyny w celu ochrony wtryskiwaczy umieszczonych wprost w komorach spalania. O ile da się zdobyć egzemplarz Jetty z takim silnikiem...

Jednostka dwulitrowa to poczciwy, znany i u nas z wielu starszych modeli Volkswagena silnik o skromnej mocy 115 KM – tyleż trwały, co dychawiczny. Co innego wersja o pojemności 2,5 l – ma 170 KM i pięć cylindrów (a więc nie jest tylko rozwierconą odmianą dwulitrowej „czwórki”), co sprawia, że ma wyższą kulturę pracy i brzmi niemal jak V6. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach silnik ten oferuje więcej niż dobre osiągi i wysoki komfort podróżowania. Jednostkę tą oferowano do 2013 r. (potem zastąpił ją silnik 1,8 TSI) i właśnie z tego ostatniego rocznika produkcji pochodzi Jetta 2,5 SE konwertowana przez firmę ALEX.

Volkswagen Jetta LPG - sterownik OPTIMA EXPERTfot. gazeo.plWbrew idei samochodu pokazowego, etykieta sterownika pozostaje właściwie w całości zasłonięta, ale to i tak nic...

Auto służy do prezentacji nowych produktów białostockiej marki – sterownika OPTIMA EXPERT, reduktora TURBOT i czujnika ciśnienia i temperatury gazu PTS01 z pięciopinowym złączem. Poza tym zastosowano podzespoły znane i uznane – wtryskiwacze Barracudafiltr odstojnikowy Ultra360°. Obrazu dopełniają: przełącznik zamontowany na tunelu środkowym, zawór tankowania gazu umieszczony pod klapką wlewu benzyny i zbiornik LPG, oczywiście toroidalny.

2,5 l pojemności skokowej, 170 KM i automatyczna skrzynia biegów nie wróżą specjalnie niskiego zużycia paliwa. I faktycznie, Jetta „spożywa” średnio ok. 11,5 l gazu na 100 km, choć niepoganiana, z przekładnią ustawioną w trybie „normalnym” (jest jeszcze sportowy, zaostrzający reakcje silnika na komendy wydawane prawym pedałem, choć za cenę wyższego poziomu hałasu i oczywiście spalania) potrafi zejść nawet do 9 l/100 km. Stację warto odwiedzać co ok. 340-350 km, żeby nie dopuszczać do całkowitego opróżnienia zbiornika i jazdy na droższej (portfelowi, bo na pewno nie sercu) benzynie.

Volkswagen Jetta LPG - reduktor TURBOTfot. gazeo.pl... w porównaniu z reduktorem TURBOT, którego nie sposób obejrzeć inaczej niż od spodu, a i to dopiero po odkręceniu plastikowej osłony od zderzaka

Jak na pięcioosobowy samochód z przepastnym bagażnikiem (którego praktyczność jest jednak ograniczona ze względu na nadwozie typu sedan), to nie są złe wyniki, tym bardziej że pięciocylindrowy silnik do najbardziej ekonomicznych na świecie nie należy. Należytą ekonomikę zapewnia LPG, choć nawet dzięki niemu volkswagenowski sedan nie będzie palił mniej (tyle że taniej), dlatego Jetta 2,5 to samochód dla tych, którzy w pierwszej kolejności szukają dobrych osiągów i wygody, a nie najniższych możliwych kosztów eksploatacji.

Na szczęście autogaz to paliwo demokratyczne – jakiego samochodu by nie konwertować, koszty tankowania zawsze spadają o taką samą proporcję. Po więcej szczegółów odnośnie bohaterki naszego testu zapraszamy do filmu poniżej!

 

Ładowanie video...

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: ALEX, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.