Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 1
fot. Ford / Zawór tankowania gazu w Fordzie F-150 CNG poprzednie następne
02.09.2013

Ford F-150 CNG/LPG - jedynak

Ford F-150 CNG/LPG - jedynak fot. Ford

Amerykański oddział Forda (czyli matecznik marki z niebieskim owalem w herbie) kontynuuje ofensywę modeli użytkowych o napędzie gazowym. Popularny F-150 na rok modelowy 2014 będzie już ósmym Fordem na gaz oraz jedynym „gazowcem” na rynku w kategorii półtonowych pickupów.
REKLAMA
Ford F-150 CNGfot. FordF-150 to najpopularniejszy samochód w USA, nie tylko użytkowy. Tutaj wersja CNG

Opcję CNG/LPG (oczywiście do wyboru, nie naraz) będzie można zamawiać do egzemplarzy z benzynowymi silnikami V6 o pojemności 3,7 l. Przygotowanie silnika do zasilania sprężonym metanem lub propanem-butanem, obejmujące montaż wzmocnionych zaworów i gniazd zaworowych, tłoków oraz pierścieni tłokowych kosztuje 315 dolarów, natomiast pełna konwersja to wydatek rzędu 7500-9500 dolarów, zależnie od rodzaju paliwa i wybranego wyposażenia (m. in. wielkości zbiornika). Ford szacuje, że zwrot poniesionych nakładów nastąpi po 2-3 latach eksploatacji i liczy, że jeszcze do końca 2013 r. sprzeda 15 tys. samochodów serii F-150 przystosowanych do spalania gazu zamiast benzyny.

Zależnie od rozmiaru zastosowanego zbiornika, konwertowane półciężarówki Forda mogą osiągać przebiegi dochodzące nawet do 1200 km na jednym tankowaniu. Spalanie gazu ma natomiast oscylować w okolicach 10 l/100 km (dotyczy to także

Zbiornik wysokociśnieniowy w Fordzie F-150 CNGfot. FordZbiornik umieszczono w przestrzeni użytkowej, co niestety pogarsza walory praktyczne auta. Coś za coś...

CNG, po przeliczeniu z metrów sześciennych na ekwiwalent galonów benzyny, a potem na litry). Zmiana paliwa na pewno wyjdzie ekonomicznie na dobre operatorom flot i indywidualnym użytkownikom, ponieważ zarówno LPG, jak i CNG kosztują średnio ok. 2 dolarów za galon, a benzyna 3,66 dolara za galon, a więc przy znacznych przebiegach, typowych dla pojazdów użytkowych, oszczędności mogą szybko urosnąć do poziomu rozsądnych kwot.

Ford obejmuje „zagazowane” F-stopięćdziesiątki standardową dla swoich modeli gwarancją na 5 lat lub 60 tys. mil (ok. 96 tys. km). Po takim czasie i przebiegu konwersja na pewno na siebie zarobi, a odpowiednio intensywna eksploatacja może sprawić, że pod koniec „służby” F-150 CNG/LPG zapracuje na nowy egzemplarz. Premiera tego auta dowodzi też, że znaczenie paliw gazowych po tamtej stronie Atlantyku rośnie. Mamy nadzieję, że trend wzrostowy wkrótce przyczyni się do poszerzenia oferty modeli osobowych wyposażonych w instalacje gazowe.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Ford



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.