07.12.2015

Gazowa ciężarówka Alkane z certyfikatem DOT

Firma Alkane Trucks jest bliska wprowadzenia na amerykański rynek napędzanej LPG ciężarówki z silnikiem nad kabiną. W Południowej Karolinie powstaje fabryka, która będzie te pojazdy wytwarzać, a prototypowy egzemplarz właśnie uzyskał certyfikat DOT.
REKLAMA
Gazowa ciężarówka Alkane - podwozie do zabudowyfot. Alkane TrucksW Europie nie do pomyślenia, w USA coraz popularniejsze - ciężarówki na LPG

DOT to Department of Transportation, czyli Departament Transportu, odpowiednik naszego ministerstwa. Aby uzyskać homologację dopuszczającą pojazd do ruchu, firma musiała dostarczyć określone części i podzespoły do laboratoriów DOT w celu przetestowania i przebadania, w tym hamulce, koła (z oponami), osie, pasy bezpieczeństwa, oświetlenie, próbki tapicerki i szyby okienne. Wszystkie one muszą spełnić rygorystyczne wymogi stanowe i federalne, zwłaszcza te związane z bezpieczeństwem. Co ciekawe, właściwie wszystkie wymienione komponenty są pochodzenia chińskiego (mimo że Alkane to firma amerykańska), ponieważ producent importuje z Państwa Środka kompletne podwozia z kabinami marki Foton (to jeden z największych producentów ciężarówek w Chinach) i na miejscu, w Południowej Karolinie, wyposaża je w układy napędowe złożone z automatycznych, sześciobiegowych skrzyń Allison 2500 i zasilanych LPG silników V8 o pojemności 8,8 l dostarczanych przez Power Solutions International. Jednostki bazują na blokach General Motors.

Każdy komponent jest badany w osobnym laboratorium. Gdybyśmy pięć lat temu wiedzieli, ile nas to będzie kosztować, być może zastanowilibyśmy się dwa razy przed podjęciem decyzji, ale jednak zrobiliśmy to i dziś nie żałujemy.

Steve Rayborn, wiceprezes Alkane Trucks ds. sprzedaży

Silnik PSI montowany w napędzanych LPG pojazdach Alkane (które należą do amerykańskiej 7. klasy tonażowej – 26-33 tys. funtów, czyli ok. 11,7-14,85 tys. kg DMC) generuje 270 KM mocy i 766 Nm momentu obrotowego, co według producenta zapewnia ciężarówce osiągi porównywalne z tymi, jakie oferują odpowiedniki z napędem dieslowskim. Koszty bieżące są przy tym znacząco niższe, podobnie jak emisja szkodliwych składników spalin, zwłaszcza cząstek stałych, które praktycznie wyeliminowano. A co do kosztów, galon autogazu w USA kosztuje (po zniżce dla odbiorców flotowych) 1,15 dolara, podczas gdy galon oleju napędowego – 2,49 dolara, więc o oszczędności nie trzeba się martwić. Alkane chce przede wszystkim zainteresować nowym pojazdem firmy dystrybuujące LPG, a kilka z nich ponoć już wyraziło chęć zakupu.

Jesteśmy podekscytowani perspektywą wprowadzenia naszej nowej ciężarówki na rynek, podobnie jak perspektywą stworzenia nowych miejsc pracy w naszym kraju. Nasza fabryka w hrabstwie Dorchester będzie zatrudniać ponad 300 wykwalifikowanych pracowników, kiedy już osiągnie pełną moc.

Bob Smith, dyrektor wykonawczy Alkane Trucks

W przygotowaniu są także ciężarówka dystrybucyjna i ciągnik siodłowy klasy 8., również wykorzystujące podwozia i kabiny produkcji Fotona oraz wyposażone w amerykańskie silniki i inne podzespoły. Jednostka napędowa będzie pochodzić od Cumminsa (ISX G), ale zamiast LPG ma spalać CNG. Pojazd powinien osiągnąć gotowość produkcyjną pod koniec 2016 r.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Alkane Trucks



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.