REKLAMA
LPG
08.05.2017

Gazowy autobus zmierza ku produkcji

Hybrydowy autobus Tempus Autogas, używający LPG jako jedynego paliwa dla swojego silnika spalinowego, został po raz pierwszy zaprezentowany jesienią 2012 r., a prace nad nim nadal trwają. Pojazd jest już jednak prawie gotowy do rozpoczęcia służby.
REKLAMA
Gazowy autobus hybrydowy Castrosua Tempus Autogasfot. RepsolWygląda na to, że firma Castrosua nie uczestniczy już w budowie gazowego autobusu, ale prace nad samym pojazdem trwają i zbliżają się do szczęśliwego końca

Opracowanie autobusu i wdrożenie go do produkcji to inicjatywa, w którą zaangażowanych jest wiele firm i instytucji, w tym dział techniki koncernu paliwowego Repsol, Politechnika w Walencji, hiszpański producent silników Begas oraz chiński wytwórca autobusów King Long (który najwyraźniej zastąpił lokalne przedsiębiorstwo Castrosua w roli podmiotu odpowiedzialnego za przygotowanie konstrukcji nośnej pojazdu). Ważnym udziałowcem jest także Rada Miasta Valladolid, bo gdy pojazd zostanie ukończony, to właśnie w Valladolid ma wejść do służby jako autobus lokalnego transportu publicznego. W mieście już dziś jeżdżą gazowe autobusy, ale flota się starzeje, a więc ukończenie prac nad następcą to sprawa kluczowa.

Według twórców, w pełni funkcjonalny prototyp jest w ostatniej fazie przygotowań i zostanie zaprezentowany publicznie w czerwcu 2017 r. Co ważne, gdy już osiągnie gotowość produkcyjną, ma kosztować tyle, co odpowiednik z silnikiem Diesla, a to może okazać się kluczem do jego sukcesu. Porównywalna cena i niższe koszty eksploatacji (zarówno dzięki tańszemu paliwu, jak i serwisowi) oznaczają oszczędności dla operatorów, ale zastąpienie oleju napędowego autogazem to także mniejsza ilość wydychanych do atmosfery zanieczyszczeń i kto wie, czy w dzisiejszych czasach nie jest to najważniejsza zaleta tego typu autobusu.

Przypomnijmy, że Hiszpania – a w szczególności stołeczny Madryt – wypowiedziała wojnę dieslom i w zamian propaguje użycie autogazu. Pojazdom napędzanym LPG przysługuje używanie naklejki ECO, co uprawnia do unikania ograniczeń nakładanych na samochody spalinowe, zwłaszcza wysokoprężne (chodzi głównie o zakazy wjazdu do centrum i wykluczenia z ruchu w okresach natężonego zanieczyszczenia powietrza). Hiszpanie chcą, by po ich drogach w 2020 r. jeździło 250 tys. pojazdów zasilanych LPG – miejmy nadzieję, że będą wśród nich także autobusy miejskie.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Europa Press



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.