03.09.2015

Greenkraft przedstawia ciężarówkę na LPG

Greenkraft, producent napędzanych paliwami alternatywnymi ciężarówek oraz alternatywnych układów paliwowych z Kalifornii, przedstawił gamę zasilanych autogazem pojazdów 4. i 5. klasy tonażowej. Firma już przyjmuje zamówienia.
REKLAMA
Gazowa ciężarówka Greenkraft w formie podwozia do zabudowyfot. GreenkraftKabina wygląda bardziej na produkt japoński niż amerykański, ale cały pojazd dumnie nosi metkę "made in the USA"

Pojazdy wykorzystują opracowane własnymi siłami przez firmę Greenkraft systemy wtrysku LPG w fazie ciekłej – nie wiemy, czy bezpośrednio do komór spalania, czy też pośrednio do kanałów kolektora dolotowego, ale stawiamy dolary przeciwko orzechom, że chodzi o to drugie rozwiązanie. Tak czy owak, wygląda na to, że za Atlantykiem ciekły wtrysk autogazu przyjmuje się szybciej niż w Europie, podobnie zresztą jak złącze do tankowania typu Euroconnector.

Nowe ciężarówki Greenkrafta uzyskały już niezbędne dla wprowadzenia na amerykański rynek certyfikaty EPA (Agencji Ochrony Środowiska) oraz CARB (Kalifornijskiej Rady Zasobów Powietrznych), a oferowane są w dwóch podstawowych konfiguracjach – z jednym lub dwoma zbiornikami LPG. Wersja pierwsza ma butlę o pojemności 43 GGE (ekwiwalentów galonów benzyny), czyli odpowiadającej 163-litrowemu zbiornikowi konwencjonalnego paliwa, co zapewnia zasięg rzędu 400 mil (ok. 640 km), wersję drugą zaopatrzono w dwa takie zbiorniki. Po podzieleniu pojemności przez zasięg wyszło nam, że średnie spalanie to ok. 25 l (licząc nadal w odpowiedniku benzyny – ilościowym, nie kosztowym) na 100 km, a to chyba całkiem nieźle jak na ciężarówkę.

Jak już wspomnieliśmy, nowe pojazdy należą do klas tonażowych 4. i 5., co oznacza, że grają w kategorii DMC od 14500 do 19500 funtów, czyli po naszemu 6525-8775 kg. Greenkraft pracuje jednak już teraz nad odmianami przeznaczonymi do trudniejszych zadań przewozowych, czyli modelami o DMC w przedziale 26000-33000 funtów (11700-14850 kg). W przygotowaniu jest także model klasy 4. z napędem hybrydowym typu plug-in, który po spalinowej stronie mocy ma wykorzystywać silnik napędzany CNG. Pojazd powstaje we współpracy z firmą EDI (Efficient Drivetrains, Inc.), a na jego opracowanie pozyskano wspólnie grant o wartości 900 tys. dolarów. Gdy metanowo-elektryczna ciężarówka wyjedzie na drogi, ma szansę być najbardziej ekologicznym pojazdem użytkowym w swojej klasie. Kiedy doczekamy się podobnych wieści dochodzących z naszej strony Atlantyku? Oby prędzej niż później.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Greenkraft za pośrednictwem Green Fleet Magazine



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.