07.09.2015

IC Bus CE Series - jazda z klasą (szkolną)

Może i wyglądają, jakby właśnie wyjechały z wehikułu czasu po zakończeniu podróży z lat 40. XX w., ale też mało które pojazdy na świecie są tak ikoniczne i rozpoznawalne, jak amerykańskie autobusy szkolne. A czasy są takie, że napędzanie ich LPG staje się tak samo oczywiste, jak malowanie ich na żółto.
REKLAMA
Gazowy autobus szkolny IC Bus CE Seriesfot. IC BusNie zmienia się wygrywającej drużyny, dlatego amerykańskie autobusy szkolne wyglądają tak samo dziś jak 40, 50 i 60 lat temu

Zobaczyć jeden amerykański autobus szkolny to jak zobaczyć je wszystkie, więc porzućmy dywagacje dotyczące wyglądu i skupmy się – o ileż bardziej interesującym z naszego punktu widzenia – zespole napędowym modelu CE Series firmy IC Bus. Jego trzon to gazowy (napędzany LPG) silnik PSI (Power Solutions International) o pojemności skokowej 8,8 l, montowany zamiast standardowych w tego typu pojazdach jednostek dieslowskich. W porównaniu do odpowiedników zasilanych olejem napędowym „gazowiec” jest czystszy, cichszy i tańszy w eksploatacji, a jednak nie idzie na żadne ustępstwa pod względem osiągów czy żywotności. Silnik opracowano zresztą w taki sposób, by zapewniał charakterystykę typową właśnie dla jednostek wysokoprężnych, czyli maksymalny moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych dla sprawniejszego ruszania i łatwiejszego pokonywania wzniesień.

Według producenta, firmy IC Bus, gazowy silnik idealnie sprawdza się we współpracy z oferowanymi do autobusów serii CE systemami start/stop – ponowny rozruch następuje błyskawicznie, a wyłączanie jednostki napędowej podczas postojów dodatkowo zmniejsza nie tylko zużycie paliwa, ale także emisję hałasu i ciepła oraz poziom wibracji. Prace serwisowe, choć wykonywane rzadziej niż w przypadku egzemplarzy napędzanych silnikami Diesla, prowadzi się łatwiej dzięki poprawionemu w stosunku do starszych modeli dostępowi do komory silnika oraz wyprowadzonemu na zewnątrz panelowi elektrycznemu. Autobusy serii CE mają się także wyróżniać pod względem poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przewożonym uczniom – pojazdy wyposaża się w system Leave No Student Behind, w skład którego wchodzi alarm z wyłącznikiem na końcu kabiny, wymagającym przejście wzdłuż wszystkich miejsc i sprawdzenie, czy nikt nie został w środku. Kto wie, może pisząc kolejny raz o gazowych autobusach zakupionych przez jakiś amerykański zarząd szkół – a przecież robiliśmy to już nieraz – trafimy właśnie na produkty firmy IC Bus...


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: IC Bus



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.