REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 9
fot. Toyota / Zgrzebnie? Raczej praktycznie - miejsce pracy kierowcy przystosowano pod kątem łatwego utrzymania w porządku i czystości poprzednie następne
25.10.2017

Toyota JPN Taxi wchodzi do sprzedaży

Toyota JPN Taxi wchodzi do sprzedaży fot. Toyota

Samochody produkowane wyłącznie z myślą o roli taksówek były do tej pory domeną Wielkiej Brytanii. Nowa Toyota JPN Taxi ma jednak szansę sprawić, że określenie „tokijska taksówka” będzie tak samo popularne jak „londyńska taksówka”.
REKLAMA
Toyota JPN Taxifot. ToyotaMiejsca w środku tyle, że można poczuć się jak VIP wieziony limuzyną, a nie pasażer taksówki

Taksówka z krwi i kości

Kto bacznie śledzi informacje pojawiające się w gazeo.pl, ten dobrze wie, że o Toyocie JPN Taxi piszemy nie po raz pierwszy. Od 2013 r., kiedy po raz pierwszy zaprezentowano wersję koncepcyjną tego samochodu, faktycznie mieliśmy kilka okazji, by go opisać. Ostatnio robiliśmy to jednak jesienią 2015, kiedy Japończycy pokazali światu (a raczej innym Japończykom) ostateczny wygląd auta. Zespół napędowy był jeszcze wówczas w fazie opracowania, a debiut „na służbie” zapowiadano na wiosnę 2018. Wygląda na to, że Toyota dotrzyma danego podczas salonu w Tokio słowa.

Hybryda na LPG

Od początku wiadomo było, że JPN Taxi otrzyma układ hybrydowy, którego silnik spalinowy zostanie fabrycznie przystosowany do zasilania LPG – paliwa typowego dla japońskich taksówek od dziesięcioleci. Przed premierą „ostatecznie ostatecznej” wersji pojazdu, którą zapowiedziano na Tokyo Motor Show 2017, producent ujawnił, że pod maską znajdzie się 1,5-litrowa jednostka gazowa, czerpiąca paliwo z pokaźnego zbiornika zamontowanego za tylną kanapą. W połączeniu z silnikiem elektrycznym i akumulatorami, napędzany autogazem motor zapewnia spalanie na poziomie zaledwie 5,2 l/100 km.

Toyota JPN Taxi - schemat układu napędowegofot. ToyotaSprawdzona, wzmocniona pod kątem przeznaczenia technika plus dopasowane do trybu eksploatacji, obłędnie funkcjonalne nadwozie - takie taksówki powinny być wszędzie!

Wbudowana niezniszczalność

Hybrydowe układy napędowe Toyoty podtrzymują dobre imię producenta w kwestii trwałości i niezawodności, ale inżynierowie japońskiej marki w tym przypadku przyłożyli się w sposób szczególny, by zapewnić bezawaryjną eksploatację w wymagających warunkach, jakimi charakteryzuje się służba na taksówce. Producent liczy, że zarówno tokijczycy, jak i turyści (zwłaszcza ci przyjeżdżający do Tokio na Igrzyska Olimpijskie w 2020 r.) z miejsca polubią nowy pojazd i stanie się on taką samą ikoną, jaką od dawna są brytyjskie taksówki typu „hackney carriage”. Wprawdzie JPN Taxi ma do nadrobienia kilkadziesiąt lat obecności w świadomości użytkowników, ale nie brak jej argumentów przemawiających na jej korzyść.

Pasażer nasz pan

Samochód, jako stworzony od podstaw w konkretnym celu, cechuje nastawienie na komfort i potrzeby pasażerów. Całkowicie płaska podłoga znajduje się nisko nad ziemią, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, podobnie jak szerokie, przesuwane drzwi po lewej stronie wysokiego nadwozia. Wewnątrz nie brak uchwytów, gniazdek do ładowania urządzeń przenośnych oraz nawiewów systemu wentylacyjnego. Bagażnik, który w odróżnieniu od taksówek brytyjskich nie znajduje się obok kierowcy, lecz za tylną kanapą, bez problemu pomieści pakunki czworga pasażerów, jakich JPN Taxi potrafi zabrać na pokład.

Już do kupienia

Zamówienia na dedykowaną taksówkę Toyoty już ruszyły. Podstawowy model, Nagomi, kosztuje niecałe 3,3 mln jenów, czyli niespełna 29 tys. dolarów (ok. 103500 zł). Droższa, lepiej wyposażona wersja Takumi to dla operatora floty wydatek rzędu 3,5 mln jenów (31 tys. dolarów, 110500 zł). Niemało, ale biorąc pod uwagę, co czasami wyjeżdża w roli taksówek na ulice polskich miast, może wcale nie tak dużo. Tym bardziej, że koszty eksploatacji wynoszą niewiele ponad 10 zł/100 km. W naszych warunkach byłby tylko jeden szkopuł: jak taksówkarz miałby po godzinach pojechać takim samochodem załatwiać prywatne sprawy?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Toyota



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.