REKLAMA
LPG
07.06.2008

Wyłącznie na LPG

Samochody osobowe przystosowane, i to fabrycznie, do zasilania w 100% autogazem, to dla Australijczyków nie nowość. Teraz przyszła pora na ciężarówki - pierwszy tego rodzaju pojazd zaprezentowano 8. maja w Melbourne. Jest to pierwsza na świecie ciężarówka napędzana wyłącznie LPG.
REKLAMA
 Mercedes LPGfleeteffect.com Mercedes LPG

Z zewnątrz samochód wygląda znajomo, ponieważ za bazę posłużył Mercedes Actros. Nawet, gdy zajrzeć mu pod maskę, znajdziemy ten sam 12-litrowy, dieslowski silnik V6. Jednak firma Fleet Effect, wykorzystując opatentowaną przez siebie technologię, dostosowała go do spalania wyłącznie LPG - tak powstał model 2656 FPC Envirotech. Partnerami przedsięwzięcia są: Advanced Vehicle Technologies (AVT), Autolync i MapData Sciences. Inicjatywa jest dodatkowo wspierana przez Wspólne Centrum Badawcze ds. Zaawansowanych Technologii Motoryzacyjnych (Auto CRC) oraz Uniwersytet Południowej Australii i Wiktoriańskie Towarzystwo na rzecz Zaawansowanego Przetwarzania Danych (VPAC).
Pojazd spełnia wymagania stawiane, powszechnym na antypodach, tzw. pociągom drogowym, czyli może ciągnąć 2 naczepy o łącznej długości 26 m. Oferuje przy tym, jak zapewnia producent, więcej mocy, mniejszy hałas i redukcję kosztów prowadzenia floty o 10%.

Dzięki wprowadzeniu wtryskiwanego paliwa w ruch wirowy, udało się obniżyć stopień sprężania mieszanki z 18:1 do 10:1, co z kolei pozwala przestawić silnik z zapłonu samoczynnego na iskrowy. Dodatkowymi zaletami takiego rozwiązania są poprawa wydajności spalania, co przekłada się bezpośrednio na obniżenie zużycia paliwa, oraz zwiększenie momentu obrotowego przy niskich obrotach i wzrost ogólnej mocy. Zmodyfikowano także głowicę silnika w celu założenia świec i instalacji wtrysku gazu, przy jednoczesnej poprawie chłodzenia. Nowy układ zasilania jest sterowany elektronicznie dla uzyskania maksymalnej efektywności. Przedstawiciel Auto CRC, Matthew Cuthbertson, podkreślił znaczenie tego osiągnięcia, ponieważ przyczynia się ono do redukcji kosztów transportu, obniżenia emisji gazów cieplarnianych oraz eliminacji cząstek stałych ze spalin.
Partnerzy projektu poświęcili także sporo czasu (dokładnie 1,5 roku) na włączenie nowego pojazdu do sieci komunikacyjno-satelitarnej na bazie internetu i GPS. Jak mówi szef Fleet Effect, John Tsoucalas, pozwoli to właścicielom flot lepiej nimi zarządzać.

Firmy, które zechcą korzystać z nowej technologii napędu, otrzymają możliwość dzierżawy, w której koszt będzie wliczone paliwo i serwis. Usługa nosi nazwę Fleet Performance Contract i, oprócz oszczędności w porównaniu z flotami tradycyjnymi, oferuje eliminację ryzyka związanego z przestojami w pracy samochodów oraz wydatkami na naprawy i ponadplanowe paliwo.

Pierwszy „zagazowany” Actros przechodzi obecnie testy na drogach Australii, wkrótce jednak podejmie stawiane przed nim zadania komercyjne. Technologia może szybko się upowszechnić, ponieważ transport kołowy na antypodach ciągle się rozwija, a jednocześnie wprowadzane są ograniczenia pod względem emisji toksycznych substancji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: LPG Australia



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.