REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 8
fot. gazeo.pl / Ford Expedition II generacji poprzednie następne
17.06.2013

Ekspedycja na LPG

Ekspedycja na LPG fot gazeo.pl

Fordy Expedition wszystkich generacji były i są oferowane z m.in. z ośmiocylindrowym silnikiem widlastym Triton V8 (5,4 l). Występował on w 3 wariantach mocy 172, 194 i 223 kW (234, 264 i 303 KM). Silnik ten z natury nie należy do oszczędnych. Czemu nie zastosować w nim instalacji LPG?
REKLAMA

Ford Expedition z najmocniejszym silnikiem (303 KM) trafił pod koniec kwietnia 2013 r. do warsztatu łódzkiej firmy A.R.G. Auto Gaz, która dokonała konwersji silnika na zasilanie gazowe. Domyślacie się dlaczego?

Przed montażem instalacji LPG użytkownik twierdził, że samochód zużywa około 23 l benzyny na 100 km (przy dynamicznej jeździe nawet 28 l/100 km), zatem główny i właściwie jedyny powód konwersji już znamy.

Ford Expedition II generacjifot. gazeo.plFord Expedition II generacji

Samochód został dostosowany do zasilania LPG z wykorzystaniem gazowego systemu zasilania firmy BRC. System Plug&Drive dawkuje paliwo gazowe do kanałów dolotowych każdego z ośmiu cylindrów. Zastosowano dwie, 4-sekcyjne listwy wtryskowe, które są zaopatrywane w gaz z największego w ofercie BRC reduktora-parownika Genius Max. System komunikuje się on-line z układem diagnostyki pokładowej OBD, dzięki czemu dostraja się automatycznie do wszelkich zmian zachodzących w czasie jazdy, utrzymując korekty układu benzynowego na niezmienionym w stosunku do zasilania benzyną poziomie.

Do reduktora paliwo trafia z podwieszonego pod samochodem (w miejscu koła zapasowego) zbiornika LPG. Do reduktora zamontowanego w komorze silnikowej LPG w fazie ciekłej przepływa ze zbiornika elastyczną rurką firmy Faro o średnicy 10 mm. Zwiększona średnica rurki zasilającej reduktor jest gwarancją tego, że reduktor otrzymuje tyle paliwa gazowego ile w danej chwili potrzebuje. Wielkość reduktora Genius Max gwarantuje odpowiedni zapas gazu w parowniku nawet w momencie gwałtownego zwiększenia obciążenia silnika.

Instalacja gazowa jest zasilana LPG ze zbiornika firmy STAKO o średnicy 720 mm i wysokości 250 mm. Dysponuje on objętością geometryczną 80 l. Przy tankowaniu wielozawór zbiornika odbija przy 64 l zatankowanego paliwa gazowego. Taka ilość LPG umożliwia przejechanie wielkiemu Fordowi dystansu niecałych 250 km w warunkach ruchu miejskiego. Zużycie LPG wynosi zatem około 26 l/100 km (przy dynamicznej jeździe nawet 30 l/100 km). Niemało, praktycznie tyle samo co w przypadku benzyny, lecz z pewnością ponad dwukrotnie taniej.

Efekt został osiągnięty, a klient jest w pełni zadowolony.

Niewielki przebieg samochodu na gazie rekompensują jeszcze mniejsze odległości pomiędzy stacjami LPG na naszym rynku.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: A.R.G. Auto Gaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.