Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. Macar Autogaz / Z tym zamykaniem przełącznika w popielniczce to tylko żart - wnęka pozostaje zawsze otwarta, a wskazania dobrze widoczne poprzednie następne
16.11.2015

Jeep Grand Cherokee SRT-8 i STAG-300 QMAX Plus od Macar

Jeep Grand Cherokee SRT-8 i STAG-300 QMAX Plus od Macar fot. Macar Autogaz

Amerykańskie samochody wydają się wręcz stworzone do konwersji na napęd LPG – ich silniki mają absurdalnie wielkie pojemności skokowe i nadmierny apetyt, a przy tym często okazują się niewymagające pod względem technologicznym.
REKLAMA
Jeep Grand Cherokee SRT-8 LPG - sterownik instalacji gazowejfot. Macar Autogaz8 wtryskiwaczy, dwa reduktory - sterownik ma komu wydawać polecenia

Jeep Grand Cherokee SRT-8 nie tylko nie stanowi w tej kwestii wyjątku, a wręcz służy potwierdzeniu reguły – jego 6,1-litrowa V-ósemka typu Hemi (z półsferycznymi komorami spalania) ze swoimi 426 KM mocy i 569 Nm momentu obrotowego wydaje się bardzo passé w czasach downsizingu i walki o każdy gram CO2 jak o niepodległość, więc montaż instalacji gazowej jest tu nie tylko na miejscu, ale wręcz ociera się o konieczność. Zadanie powierzono częstochowskiemu warsztatowi Macar Autogaz, a efekt widać na załączonych zdjęciach.

Moc mocą, ale już sama pojemność silnika właściwie narzuca montaż dwóch reduktorów, by w warunkach dynamicznego przyspieszania (a „szeroki” zdecydowanie do tego prowokuje) silnik miał zapewniony stały dopływ odpowiednich ilości paliwa. W tym przypadku zastosowano dwa parowniki AC R01 „czerwone”, obsługujące do 250 KM każdy, a więc jest jeszcze pewien zapas wydajności, tak na wszelki wypadek. Sprawnym wtłaczaniem pokaźnych ilości gazowego paliwa do cylindrów zajmują się „niebieskie” wtryskiwacze marki Hana, a „sprawstwo kierownicze” spoczywa na sterowniku STAG-300.8 QMAX Plus produkcji AC S.A.

Jeep Grand Cherokee SRT-8 LPG - dwa reduktory AC R01fot. Macar AutogazNiemal 430 KM i ponad 6 l pojemności skokowej - bez dwóch reduktorów ani rusz

Jak pokaźne są owe ilości LPG, których wymaga silnik do wprawiania amerykańskiego kolosa w ruch? Bardzo pokaźne: jazda z prędkościami autostradowymi przekłada się na „wchłanianie” 24 l/100 km (na benzynie było 21,5 l/100 km), w mieście spalanie rośnie do 28-30 l/100 km. Żeby zabawa nie skończyła się za szybko, Jeepowi zamontowano zbiornik o użytkowej pojemności 90 l. Aby zaś obserwowanie wskazań poziomu szybko topniejącej zawartości nie psuło kierowcy humoru, przełącznik rodzaju zasilania znalazł się w popielniczce przy wybieraku trybów pracy automatycznej skrzyni biegów – jeżeli tempo ubywania paliwa robi się drażniące, można zamknąć i zapomnieć.

Nie zmienia to faktu, że gaz i tak pomaga oszczędzić fortunę – 100 km niemal 430-konnym Grand Cherokee SRT-8 na benzynie kosztuje ponad 95 zł, na LPG już niespełna 50. Wciąż sporo, ale przy 6,1-litrowym silniku pewne kompromisy są nieuniknione. Życzymy, by oszczędności nie trzeba było przeznaczać na mandaty za zbyt szybką jazdę!

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń niezwykłych samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Macar Autogaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.