REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. Auto-Gaz Service / Ergonomia takiego rozwiązania jest dyskusyjna, ale wybaczalna w samochodzie, gdzie na desce rozdzielczej królują drewno i chromowane listwy poprzednie następne
26.11.2015

Jeep Grand Cherokee i STAG-300 ISA2 od Auto-Gaz Service

Jeep Grand Cherokee i STAG-300 ISA2 od Auto-Gaz Service fot. Auto-Gaz Service

Silnik V8 o pojemności 5,7 l to absolutna amerykańska klasyka. Absolutną polską klasyką jest montowanie do samochodów z takimi jednostkami napędowymi instalacji gazowych. No bo skoro nie można sprawić, by samochód palił mniej, niech chociaż pali taniej.
REKLAMA
Jeep Grand Cherokee LPG - komora silnikafot. Auto-Gaz Service5,7 l i 8 cylindrów w układzie V - takie rzeczy tylko w Ameryce

Owszem, można mieć toczydełko rodem z rynkowego segmentu A z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1 l – takie auto z natury zużywa mało paliwa, a po konwersji na napęd LPG jeździ prawie darmo. Aż dziw bierze, że z rury wydechowej nie lecą pieniądze! Statystyki sprzedaży pokazują jednak, że nie wszyscy kierują się kryterium jak najniższych kosztów eksploatacji – wszelkiej maści crossovery i SUV-y niezmiennie zyskują na popularności. Kupując mastodonta wielkości Jeepa Grand Cherokee trzeba więc „na dzień dobry” pogodzić się z większymi wydatkami, ale to nie znaczy, że nic nie da się zrobić. A przecież da się – instalacja LPG od ręki zmniejsza rachunki za tankowanie o ponad połowę.

Jeep Grand Cherokee LPG - bagażnikfot. Auto-Gaz ServiceBez zaglądania pod podłogę bagażnika trudno zorientować się, że ma się do czynienia z autem napędzanym LPG

W tym przypadku zadania zmiany nawyków żywieniowych „szerokiego” podjęła się firma Auto-Gaz Service z Mikołowa. Ponieważ w aucie z silnikiem o tak pokaźnej pojemności istotna jest również inna pojemność (zbiornika LPG), a przez to także częstotliwość jego napełniania, zacznijmy tym razem od końca. Końca samochodu. We wnęce koła zapasowego znalazła się toroidalna butla Stako o nominalnej objętości 88 l (użytkowo wchodzi 70,4 l), tankowana za pośrednictwem zamontowanego pod klapką wlewu paliwa zaworu, który nie wymaga wkręcania adaptera przy każdej wizycie przy dystrybutorze. I to było na tyle. A na przodzie?

Jeep Grand Cherokee LPG - wlewy paliwfot. Auto-Gaz ServiceTankowanie LPG bez schylania się i bez wkręcania adaptera? Lubimy to!

Mózgiem całego przedsięwzięcia został sterownik STAG-300 ISA2 produkcji białostockiej firmy AC S.A., jednak na jego usługach są komponenty innych marek – wtryskiwacze Keihin i reduktor Prins. „Obce” podzespoły wykazują się jednak pełną subordynacją i bez dyskusji wypełniają polecenia wydawane przez elektronicznego zwierzchnika. W połowie drogi między komorą silnika a wnęką koła zapasowego, w kabinie, jest jeszcze oczywiście przełącznik rodzaju zasilania. Tutaj znalazł się on pod deską rozdzielczą (a dokładnie w miejscu, gdzie spotyka się ona z drzwiami), w okolicach dźwigni „nożnego hamulca ręcznego”. Znamy korzystniejsze lokalizacje, umożliwiające łatwiejszą obserwację wskazań poziomu gazu w zbiorniku, ale widocznie tak sobie zażyczył klient i wypada nam to uszanować. Zresztą, my szanujemy każdego, kto przerabia swój samochód na napęd LPG, bo to świadczy o zdrowym rozsądku.

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń niezwykłych samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Auto-Gaz Service



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.