Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Davanti / Czerwono mi - po kolorze pokrywy reduktora R01 rozpoznaje się, czy jest przeznaczony do silników o mocy do 150 czy 250 KM poprzednie następne
03.12.2015

Mazda 6 i STAG-4 QBOX PLUS od Davanti

Mazda 6 i STAG-4 QBOX PLUS od Davanti fot. Davanti

Toyota, Honda, Nissan i Mazda – japońskie marki uchodzą za takie, których auta nie najlepiej znoszą konwersję na napęd LPG. Tak przynajmniej było kiedyś, ale dziś mamy do dyspozycji coraz więcej przykładów na to, że to tylko stereotyp.
REKLAMA
Mazda 6 LPG - komora silnikafot. DavantiWbrew pozorom, skrzydeł silnikowi dodaje nie logo Mazdy na pokrywie, ale LPG

Mazda 6, bo o niej tu mowa, w bardzo udany sposób zastąpiła obrośnięty tradycją, ale nijaki model 626. Zgoda, obyło się bez rewolucji – sedana, liftbacka i kombi zastąpiły, odpowiednio, sedan, liftback i kombi, ale zrobiły to w takim stylu, że przechodnie na ich widok zaczęli odwracać się na ulicach. Od tej pory każda kolejna generacja „szóstki” dowodzi – i z pokolenia na pokolenie robi to coraz lepiej – że auto klasy średniej nie musi być nudne. Choć może, czego niezmiennie dowodzą Volkswagen Passat i Audi A4. Ale to już zupełnie inna para kaloszy...

Zanim przejdziemy do konwersji, której podjął się warsztat Davanti z Katowic, powiedzmy słowo o przygotowaniach. Na początek wymieniono skrajnie zużyte przewody zapłonowe i świece oraz sprawdzono kompresję w komorach spalania. Wyszło idealnie – po 14 barów na każdym cylindrze. Dokonano także weryfikacji korekt układu benzynowego i po stwierdzeniu, że wszystko jest w należytym stanie (nie wysyła się na dietę kogoś, kto nie potrafi samodzielnie pogryźć...), przystąpiono do procedury adaptacji.

Mazda 6 LPG - przełącznik rodzaju zasilaniafot. DavantiWygląda, jakby tak miało być - jeżeli coś tu robi wrażenie dokładanego, to raczej konsolka do sterowania ogrzewaniem postojowym

Pod maskę (pod którą już wcześniej pracował 166-konny silnik o pojemności 2,3 l, połączony z manualną skrzynią biegów) trafił sterownik STAG-4 QBOX PLUS produkcji AC S.A. z Białegostoku. Na jego usługach są: reduktor AC R01 w wersji „czerwonej” (do 250 KM), wtryskiwacze AC W03, odstojnikowy filtr fazy gazowej LPG oraz przewody elastyczne marki Parker. Centrum operacyjne, czyli przełącznik rodzaju zasilania, znalazł się natomiast nisko po lewej stronie deski rozdzielczej, obok włączników spryskiwacza reflektorów i systemu DSC (stabilizacji toru jazdy) oraz regulatora intensywności podświetlenia deski rozdzielczej. Z punktu widzenia łatwości obserwowania wskazań poziomu gazu są lepsze miejsca do montażu przełącznika, ale trzeba przyznać, że bardzo ładnie „wtopiono” go w konsolę, wykorzystując wolne miejsce na fabryczny przełącznik, co spowodowało, że nie była konieczna ingerencja w deskę rozdzielczą.

Mazda 6 LPG - zawór tankowania gazufot. DavantiPełny zawór włoski wygląda na wkręcany, ale mieści się po klapką wlewu benzyny bez konieczności wkręcania adaptera

Gdzie zaopatruje się reduktor i wtryskiwacze? W toroidalnym zbiorniku zamontowanym we wnęce koła zapasowego, rzecz jasna. Jest to produkt Stako i ma pojemność geometryczną 53 l, czyli w praktyce mieści 42,4 l LPG, co przy odrobinie samozaparcia i wstrzemięźliwości ze strony kierowcy powinno wystarczyć nawet na 400 km jazdy między tankowaniami. Kiedy już jednak trzeba zatankować – to przykra konieczność, ale osładza ją fakt, że gaz nadal kosztuje mniej niż połowę tego, co benzyna – robi się to przez zawór umieszczony pod klapką wlewu benzyny, bez konieczności wkręcania adaptera.

Jak podkreśla firma Davanti, szczególną wagę przywiązano do wykończenia detali. Miejsca, w których montaż komponentów LPG wymagał ingerencji w strukturę nadwozia (mocowanie zbiornika czy zaworu tankowania) uważnie i precyzyjnie zabezpieczono przed korozją, a przewody elektryczne i gazowe pod podwoziem przymocowano dedykowanymi do tego celu spinkami montażowymi, by zapobiec ich odczepieniu i opadnięciu na jezdnię w czasie jazdy, co mogłoby skończyć się zerwaniem. Dwa kciuki w górę za skrupulatne podejście!

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Davanti



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.