Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
Mazda RX-8 LPG / Acon poprzednie następne
22.01.2010

Mazda RX-8 od Acon

Mazda RX-8 od Acon  

Japońska Mazda jest ostatnim na świecie - od czasu zniknięcia z rynku marki NSU w latach 70. XX w., wykupionej przez koncern Volkswagena - producentem, który w wybranych modelach swoich samochodów montuje silniki Wankla, z tłokiem wirującym. To taka swego rodzaju wizytówka marki i ukłon w stronę tradycji. Okazuje się, że nawet to nietypowe rozwiązanie nie jest przeszkodą dla zamontowania instalacji gazowej!
REKLAMA
Mazda RX-8 LPGAconMazda RX-8 LPG

Produkcja silników z trójkątną komorą spalania (przy czym boki owego trójkąta wyglądają tak, jakby ową figurę „nadmuchano” - są wydęte na zewnątrz) to trochę sztuka dla sztuki. Wankle dużo palą, mają problem z utrzymaniem w ryzach emisji spalin i na pewno przeciętny pan Miecio z warsztatu za rogiem nie umie ich naprawić. A jednak Mazda wytrwale je rozwija, podobnie jak Porsche niezachwianie trwa przy umieszczonym z tyłu silniku w modelu 911. Wprawdzie 40 lat trwało, nim legendarne „911” zaczęły jeździć tak, że nawet zwykły kierowca mógł nad nimi zapanować bez ryzyka bycia wyprzedzonym przez własny tył, ale tradycja jest tradycją i szlus.

Poza ogólną konstrukcją silnika, RX-8 charakteryzuje się także innymi nietypowymi rozwiązaniami. Na każdy z dwóch „cylindrów” (bierzemy to w cudzysłów, bo tak naprawdę to wcale nie są cylindry, tylko trójkątne komory, ale umownie może być) przypadają aż po 3 wtryskiwacze. Każdy z nich załącza się przy innej prędkości obrotowej i obciążeniu, co jest podyktowane wysoką mocą generowaną przez pojedynczy „wirnik”. Z reguły 270 KM - jak tutaj - rozkłada się na przynajmniej 6 cylindrów, co powoduje, że każdy wtryskiwacz ma mniej pracy, tutaj zaś pojedynczy musiałby harować za trzech i mógłby się nie wyrobić. Widać to zresztą po zamontowanych wtryskiwaczach gazowych - w pierwszej konfiguracji znalazły się 3 podwójne listwy (2 razy Rail plus jedna Matrix HD), ale miały za niską wydajność i musiały ustąpić sześciu sztukom Apis Solo. Przy okazji zniwelowało to problem przepalających się cewek wtryskiwaczy. Za sprawne dostarczanie nowego paliwa natomiast odpowiada w RX-8 reduktor Scorpion GT.

Mazda RX-8 LPGAconMazda RX-8 LPG

Ze względu na umiejscowienie dwóch wtryskiwaczy nisko w silniku, przed montażem systemu LPG konieczne było zdjęcie układu dolotowego. Poza tym jednak nie napotkano na żadne trudności i cały proces adaptacji przebiegł sprawnie. Co ciekawe, pomimo jedynie dwóch komór spalania, konieczne było zastosowanie sterownika do silnika 6-cylindrowego (Agis OBD-CAN), ze względu na liczbę zastosowanych wtryskiwaczy. ECU jest bowiem wszystko jedno, czy silnik ma 1 cylinder czy 12 - istotna jest liczba „kanałów”, którymi paliwo dostarczane jest do komór spalania i tylko od tego zależy, jaki sterownik będzie odpowiedni do danego typu silnika.

Mazda RX-8 LPGAconMazda RX-8 LPG

A skoro o silniku mowa, przyjrzyjmy się bliżej „sercu” opisywanej Mazdy. Zaletą jednostek Wankla, pomimo całej ich złożoności, jest generowanie bardzo wysokich mocy z relatywnie niskich pojemności. RX-8 krzesze, jak już wspomnieliśmy, 270 KM, i to z zaledwie 1,3 l objętości, hmm... wirowej? Bo przecież nie skokowej! To daje rewelacyjny współczynnik na poziomie 207,7 KM z 1 l, w zasadzie nieosiągalny dla konwencjonalnych jednostek tłokowych, zwłaszcza wolnossących. Z drugiej strony, pomimo że samochód kwalifikuje się pod względem OC do tej samej kategorii co np. Fiat Punto albo inne miejskie „toczydełko”, pali adekwatnie do liczby „kucyków” harcujących pod maską. Według firmy Acon, adaptowany egzemplarz konsumuje 12-14 l LPG na 100 km poza miastem i 16-18 w nim, a więc do montażu instalacji gazowej wydaje się wręcz stworzony. A przy okazji to jedna z najoryginalniejszych przeróbek, o jakich mieliśmy dotąd okazję pisać.

Przypominamy, że dział „Pokaż, co potrafisz” tworzycie Wy, użytkownicy portalu Gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają niecodzienne adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń niezwykłych samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Acon



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.