REKLAMA
LPG
16.08.2016

Opel Insignia od Grand Service

Nie powstał jeszcze samochód tak mocny, by w końcu na jego miejsce nie pojawił się mocniejszy. Ten nieuchronny moment można jednak odsunąć w czasie poddając silnik chip tuningowi. W pewnym sensie podniesieniu mocy służy także montaż instalacji LPG.
REKLAMA
Opel Insignia V6 4x4fot. Grand ServiceNiepozorność tej Insignii to jedna z jej największych zalet, ale bynajmniej nie jedyna

Dawno temu, gdy po świecie stąpały dinozaury, a w samochodach montowano podciśnieniowe systemy gazowe, do LPG przylgnęła łatka paliwa, owszem, tańszego, ale powodującego spadek mocy silnika. I była to prawda, bo mieszalniki montowane w układach dolotowych ograniczały przepływ powietrza, co faktycznie ograniczało osiągi. Dzisiaj spadki mocy po montażu są minimalne i wynikają wyłącznie z właściwości fizykochemicznych samego paliwa gazowego. W jaki zatem sposób zwiększyć moc silnika napędzanego gazem? Relatywnie!

Jeżeli bowiem zastąpimy drogie paliwo tańszym o połowę, każdy koń mechaniczny będzie tańszy, prawda? A więc za taką samą kwotę wydaną przy dystrybutorze będziemy mogli cieszyć się wyższą mocą, zgadza się? Trochę to naciągane... Ale fakt pozostaje faktem, że po konwersji każdy samochód – czy ma 50, czy 500 KM – jeździ za znacznie mniejsze pieniądze. I nie inaczej jest z widocznym tu Oplem Insignia 2,8 turbo 4x4 (rocznik 2009) o standardowej mocy 260 KM, który trafił w ręce montażystów z warsztatu Grand Service z Koziegłów. Po modyfikacji fabrycznej mapy wtrysku paliwa moc wzrosła do 290 KM, dodatkowy zastrzyk momentu obrotowego wyniósł zaś 80 Nm i teraz wynosi 440-450 Nm. Ładnie...

Opel Insignia V6 4x4 - wtryskiwacze LPGfot. Grand ServiceTe wtryskiwacze nie plotą trzy po trzy...

Po chip tuningu przyszedł czas na montaż instalacji LPG. Jej sercem został sterownik STAG QMAX produkcji AC S.A., pozostałe wszczepione „organy” to natomiast wtryskiwacze Barracuda (w formie dwóch listew po trzy wtryskiwacze każda – silnik ma układ V6) i reduktor KME Gold, a także emulator ciśnienia paliwa, w tym przypadku niezbędny dla prawidłowego działania całego systemu. Po zakończeniu montażu samochód zestrojono na hamowni podwoziowej, a pomiar mocy i momentu obrotowego wykazał precyzję przeprowadzonej kalibracji i znikomy ubytek osiągów po konwersji. Dla porządku wypada jeszcze wspomnieć o zbiorniku LPG, przełączniku rodzaju zasilania i zaworze tankowania.

Zbiornik i zawór są dokładnie tam, gdzie spodziewamy się ich w znakomitej większości konwertowanych dziś samochodów, a więc odpowiednio we wnęce koła zapasowego i pod klapką wlewu benzyny. Butla LPG to naturalnie torus – jest produktem firmy Bormech i ma geometryczną pojemność 55 l, czyli w praktyce mieści 44 l tańszego paliwa, co powinno wystarczyć na ok. 300-350 km jazdy na jednym „do pełna”. Chyba że właściciel auta zapragnie korzystać ze wszystkich jego możliwości – teraz jeszcze zwiększonych – to wtedy po 200-250 km w zbiorniku może zacząć pokazywać się dno. Ale w końcu nie samymi hiperoszczędnymi toczydełkami człowiek żyje...

Opel Insignia V6 4x4 - reduktor LPGfot. Grand ServicePojedynczy reduktor w tak mocnym silniku ma co robić!

Pozostaje jeszcze kwestia przełącznika rodzaju zasilania. Ten umieszczono bardzo dyskretnie – w niewielkim zamykanym schowku między fotelami, przed podłokietnikiem. Jego czytelność w czasie jazdy jest żadna, ale przynajmniej nie zakłóca harmonii stylistycznej deski rozdzielczej. Nie jesteśmy wielkimi fanami takich rozwiązań (przełącznik powinien być widoczny i dostępny), ale też nie zamierzamy ich piętnować. Każdemu według gustu. Gratulujemy niemniej słusznej decyzji o konwersji i życzymy szerokiej drogi!

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Grand Service



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.