REKLAMA
LPG
07.12.2015

Range Rover Evoque z BRC SDI 2.0


REKLAMA
kszonej do 8 mm średnicy. Standardowo przewód zasilający reduktor ma 6 mm średnicy, a 8-milimetrowy jest stosowany pomiędzy zaworem tankowania a zbiornikiem LPG, aby zapewnić sprawne jego napełnianie na stacji paliw. Tutaj takim przewodem paliwo jest dostarczane do reduktora.
 

Przed reduktorem znajduje się elektrozawór gazowy ET98 WP, który otwiera i zamyka (gdy silnik jest unieruchomiony) przepływ paliwa gazowego. W elektrozaworze znajduje się filtr fazy ciekłej LPG.

Po opuszczeniu reduktora LPG w fazie gazowej trafia do filtra, który stanowi ostatni etap oczyszczania paliwa. Jego dostawcą jest firma Certools.

Silnik Range Rovera Evoque z instalacja LPGfot. PtakWtryskiwacze zamontowane cewkami do dołu - taki sposób montażu jest w tym silniku zalecany przez BRC
Przełącznik rodzaju zasilania BRCfot. PtakPrzełącznik rodzaju zasilania BRC w Range Roverze

Oczyszczone paliwo trafia do wtryskiwaczy gazowych, które z pozoru zamontowano w sposób niewłaściwy (cewkami w dół). Jak się jednak okazuje firma BRC zaleca właśnie taki sposób montażu w silniku Range Rovera.

Z pozoru także odległość wtryskiwaczy od dysz wkręconych w kolektor dolotowy jest dość duża. Wtryskiwacze z powodzeniem można by zamontować tak, aby wężyki doprowadzające paliwo gazowe do kanałów dolotowych były znacznie krótsze (zgodnie z zasadami montażu stosowanymi w klasycznych, sekwencyjnych układach wtrysku gazu).

Jednak taki sposób montażu wtryskiwaczy jest zgodny z dokumentacją techniczną, którą wraz z zestawem montażowym dostarcza BRC.

Jak podkreśla Karol Ptak – właściciel firmy Ptak, każda modyfikacja sposobu montażu poszczególnych elementów czy długości przewodów w stosunku do zaleceń z instrukcji montażu BRC powoduje, że silnik nie pracuje prawidłowo.

Zawór tankowania LPGfot. PtakTankowanie LPG jest wygodne dzięki zamontowaniu zaworu pod klapką wlewu benzyny

Dlatego wszelkie modyfikacje, nawet jeśli wydają się zgodne z kanonami montażu instalacji gazowych, nie sprawdzają się w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wynika to z wielu doświadczeń firmy Ptak przy adaptacji na LPG takich jednostek napędowych.

W prezentowanym Range Roverze zastosowano pomarańczowe wtryskiwacze LPG BRC MY09 typu Max, które współpracując z reduktorem Genius Max pozwalają zasilać silniki o mocy do 48 KM na cylinder (w silniku doładowanym). Wydawać by się mogło, że wtryskiwacze mają zbyt małą wydajność, bo 4 wtryskiwacze po 48 KM dają nam w sumie 192 KM, a silnik ma przecież 241 KM (4 x 60 KM). Brakujące 12 KM na cylinder zapewnia wspomniany wcześniej dotrysk benzyny wymagany w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem.

We wnęce koła zapasowego zamontowano zbiornik LPG. Zmieścił się tam toroidalny zbiornik STAKO o pojemności geometrycznej 73 l, który jest w stanie pomieścić 58,4 l LPG. Zawór tankowania LPG zamontowano pod klapką wlewu benzyny, co w kontekście coraz większej popularności samoobsługi na stacjach oferujących LPG jest rozwiązaniem bardzo wygodnym.

Według danych udostępnionych przez użytkownika samochodu zużycie benzyny wynosi 9-15% zużycia LPG, co można uznać za bardzo dobry wynik.

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Ptak



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.