07.12.2015

Range Rover Evoque z BRC SDI 2.0

Firma Ptak poinformowała, że zamontowała w swoim gdańskim oddziale pierwszą w Polsce instalację z dotryskiem benzyny do samochodu Range Rover Evoque z silnikiem 2.0 o mocy 241 KM.
REKLAMA
Range Rover Evoque LPGfot. PtakRange Rover Evoque z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny został zaadaptowany do zasilania LPG w firmie Ptak

Zastosowany w samochodzie silnik to turbodoładowana jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny wymagająca dedykowanej instalacji gazowej. Do adaptacji na zasilanie gazowe zastosowano system BRC Sequent Direct Injection 2.0 (SDI 2.0), który dawkuje LPG w fazie gazowej do kanałów dolotowych silnika i steruje pracą wtryskiwaczy benzynowych, realizując tzw. dotrysk benzyny, który chroni je przed uszkodzeniem.

Octopus firmy JLMfot. PtakOctopus firmy JLM (ośmiorniczka) dozuje lubryfikator do każdego kanału dolotowego silnika Range Rovera Evoque

Niestety, całkowite wyłączenie wtryskiwaczy benzynowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie jest możliwe (tak jak w silnikach z wtryskiem pośrednim) z uwagi na to, że są one zamontowane w komorach spalania silnika, w których panują skrajnie trudne warunki (wysoka temperatura i ciśnienie). Przepływające paliwo służy do ich chłodzenia, a pozbawione chłodzenia wtryskiwacze w bardzo krótkim czasie uległyby uszkodzeniu.

Właśnie z tych powodów systemy zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny bazujące na IV generacji instalacji gazowych zużywają niewielką, zależną od charakteru eksploatacji samochodu ilość benzyny. Oprócz chłodzenia, przepływająca przez wtryskiwacze benzyna usuwa z ich końcówek osadzające się na nich produkty spalania.

W instalacji SDI 2.0 firmy BRC ilość dawkowanej benzyny, niezbędnej do zachowania sprawności wtryskiwaczy benzynowych zredukowano do niezbędnego minimum. Zużycie benzyny silnika zasilanego z wykorzystaniem systemu SDI 2.0 zmniejszyło się w stosunku do instalacji BRC SDI od około 10 nawet do 40%.

Jednak z uwagi na zminimalizowanie zużycia benzyny BRC wprowadziło konieczność stosowania układu lubryfikacji gniazd zaworowych w silnikach zasilanych z wykorzystaniem systemów SDI 2.0. W prezentowanym samochodzie zastosowano lubryfikację JLM, która za pośrednictwem dystrybutora JLM Octopus dawkuje lubryfikator do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.

Range Rover LPG z firmy Ptakfot. PtakRange Rover LPG z firmy Ptak

W gazowym układzie zasilania Range Rovera zastosowano reduktor-parownik Genius Max. Duże gabaryty reduktora i nietypowy prostopadłościenny kształt kryją w sobie m.in. bardzo wydajny parownik, który pozwala na efektywne przygotowanie paliwa do silników o maksymalnych mocach do 240 kW (326 KM).

To jednak nie wszystko. Aby zapewnić taką dużą wydajność do reduktora musi być dostarczona odpowiednia ilość LPG w stanie ciekłym. Służy do tego przewód o zwiększonej do 8 mm średnicy. Standardowo przewód zasilający reduktor ma 6 mm średnicy, a 8-milimetrowy jest stosowany pomiędzy zaworem tankowania a zbiornikiem LPG, aby zapewnić sprawne jego napełnianie na stacji paliw. Tutaj takim przewodem paliwo jest dostarczane do reduktora.

. Przed reduktorem znajduje się elektrozawór gazowy ET98 WP, który otwiera i zamyka (gdy silnik jest unieruchomiony) przepływ paliwa gazowego. W elektrozaworze znajduje się filtr fazy ciekłej LPG.. Po opuszczeniu reduktora LPG w fazie gazowej trafia do filtra, który stanowi ostatni etap oczyszczania paliwa. Jego dostawcą jest firma Certools.. Oczyszczone paliwo trafia do wtryskiwaczy gazowych, które z pozoru zamontowano w spos&o…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Ptak



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.