Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. M.A.K. LPG Solutions / Ten niepozorny znaczek na osłonie chłodnicy wtajemniczonym mówi wszystko poprzednie następne
27.02.2017

Skoda Octavia RS od M.A.K. LPG Solutions

Skoda Octavia RS od M.A.K. LPG Solutions fot. M.A.K. LPG Solutions

Zbyt rodzinna, by być autem sportowym i zbyt sportowa, by być rodzinnym? Skoda Octavia RS cierpi na swoiste rozdwojenie jaźni, a więc dołożenie jej instalacji zasilającej silnik drugim paliwem to poniekąd zupełnie logiczny krok.
REKLAMA
Skoda Octavia RS LPGfot. M.A.K. LPG SolutionsGdyby nie charakterystyczny kolor lakieru, na pierwszy rzut oka trudno byłoby rozpoznać, że ma się do czynienia z wersją RS. To może być zaleta

Przystępne cenowo, ale niezbyt wyrafinowane i raczej zgrzebne modele Favorit i Felicia odzwyczaiły nas od myślenia o Skodzie jako marce mającej cokolwiek do czynienia ze sportem motorowym, a przecież Czesi nigdy nie zrezygnowali z tej części swojego dziedzictwa, nawet jeżeli twardo zawieszone, wyposażone w mocne silniki wersje ich modeli nie zawsze były w ofercie. Odrodzenie tradycji nastąpiło w momencie pojawienia się Octavii RS, której drugą generację, z nadwoziem typu kombi, prezentujemy dziś. Egzemplarz z silnikiem FSI Turbo został konwertowany przez warsztat M.A.K. LPG Solutions.

Silnik jako ciekawostka przyrodnicza

FSI Turbo to swego rodzaju ciekawostka. Pierwsze jednostki Grupy VW z bezpośrednim wtryskiem benzyny były wolnossące i nosiły oznaczenie FSI (nie uchodziły zresztą za szczególnie udane), ich turbodoładowani następcy znani są natomiast do dziś jako TSI. Jest jeszcze stosowana przez Audi i Seata wariacja TFSI i tak naprawdę właśnie z taką jednostką mamy tu do czynienia – dwulitrową, dwustukonną, bazującą na wolnossącej odmianie o mocy niższej o 50 KM. Większe wrażenie niż moc robi tu moment obrotowy, wynoszący porządne 280 Nm i dostępny w szerokim zakresie obrotów – od 1800 do 5000 obr/min.

Skoda Octavia RS LPG - komora silnikafot. M.A.K. LPG SolutionsSterownik i reduktor widoczne po prawej stronie wysyłają jasny przekaz: wysokie osiągi nie muszą oznaczać wysokich kosztów

Jak skompletowano instalację LPG?

Adaptacji do zasilania LPG dokonano z użyciem sterownika Zenit PRO Direct z katalogu radomskiej firmy AG Centrum. System dozuje odparowany w reduktorze KME Gold gaz do kanałów kolektora dolotowego za pośrednictwem wtryskiwaczy Hercules (również produktu AG Centrum), jak w silnikach typu MPI, a w celu ochrony wtryskiwaczy benzynowych strategia działania centrali obejmuje okresowe dotryski benzyny. Według techników M.A.K. LPG Solutions, udział benzyny w całkowitym zapotrzebowaniu konwertowanego silnika na paliwo nie przekracza średnio 12%. Gaz przechowywany jest w toroidalnym zbiorniku zamontowanym w miejscu koła zapasowego, napełnianym przez zawór pod klapką wlewu benzyny. Całość dostrojono z użyciem skanera OBD – choć zestawy dostarczane przez AG Centrum są skalibrowane pod kątem konkretnych kodów silnika, montażyści poszli o krok dalej i „doszlifowali” nastawy tak, by instalacja jak najlepiej współgrała z widocznym tu egzemplarzem Octavii RS. Coś w rodzaju dedykowanego montażu, ale do pojedynczego egzemplarza.

Skoda Octavia RS LPG - widook z tyłufot. M.A.K. LPG SolutionsWygodna dla pasażerów, przyjemna w prowadzeniu dla kierowcy - oto Octavia RS w największym skrócie

Solidny montaż zbiornika

Sporo czasu poświęcono też kwestii zabezpieczenia powierzchni wnęki koła zapasowego przed montażem zbiornika. Wykonano tam dodatkową, dwuetapową konserwację, by ochronić zarówno nadwozie samochodu, jak i płaszcz samego torusa przed zgubnym wpływem korozji w tym newralgicznym, trudno dostępnym po montażu miejscu. Centrum zarządzania w postaci przełącznika rodzaju zasilania umieszczono natomiast w dogodnym miejscu na desce rozdzielczej. Efektem końcowym są tak samo dobre osiągi za wyraźnie niższą cenę, a przecież o to właśnie chodzi!

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: M.A.K. LPG Solutions



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.