REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Robert Gaz Ełk / Zenit PRO OBD "robi robotę" poprzednie następne
14.05.2018

Subaru Impreza XV od Robert Gaz Ełk

Subaru Impreza XV od Robert Gaz Ełk fot. Subaru

Ma silnik? Ma. Benzynowy? Tym lepiej. To właściwie zawsze oznacza, że można zamontować instalację LPG i tym razem nie jest inaczej. Japoński rodowód auta ani „pokrzyżowana” natura nadwozia w niczym tu nie przeszkadzają.
REKLAMA
Subaru Impreza XV LPGfot. Robert Gaz EłkGdyby Subaru w czasach wprowadzenia tego modelu na rynek brało jeszcze udział w rajdach, miałoby świetny pretekst do promowania Imprezy XV

Grom z jasnego nieba

Gdy na rynku pojawiła się po raz pierwszy Impreza XV, zdumienie fanów Subaru, a nawet oburzenie niektórych z nich wydawało się zupełnie uzasadnione – oto bowiem samochód kojarzący się jednoznacznie ze sportem poddano „crossoveryzacji”. Nic więc dziwnego, że w kolejnych wcieleniach model ten zaczęto określać po prostu jako XV, z pominięciem nazwy „dawcy” większości narządów.

Jakimi środkami przekształcono Imprezę w crossovera? Podniesiono zawieszenie, dodano osłony nadwozia i podwozia i kompaktowa pseudoterenówka gotowa. Od większości podobnych pojazdów różni ją jednak to, że ma napęd na cztery koła i to nie jakiś udawany, z dołączanym w razie poślizgu tyłem, ale stały i symetryczny. Można więc bez strachu zjeżdżać z ubitego traktu, choć na Camel Trophy kompaktowe Subaru raczej się nie nadaje.

Dla chcącego...

Nadaje się natomiast do konwersji na napęd LPG. Warsztat Robert Gaz Ełk przeprowadził ją z wykorzystaniem sterownika Zenit PRO OBD, którego polecenia wykonują: reduktor Silver i wtryskiwacze Hercules. Mamy więc do czynienia z kompletacją na bazie podzespołów radomskiego AG Centrum, przy wsparciu KME tam, gdzie jest to konieczne. Dlaczego właśnie taki zestaw? Wyjaśnienie pozostawiamy samemu wykonawcy montażu:

Silniki Subaru, ze względu na mechaniczną regulację luzów zaworowych i wrażliwe gniazda zaworowe, wymagają precyzyjnego dawkowania LPG w pełnym zakresie obrotów i obciążeń. Te wymagania spełnia sterownik LPG AG Centrum Zenit PRO OBD w połączeniu z wtryskiwaczami Hercules tej samej firmy i reduktorem KME Silver.

Mój warsztat specjalizuje się w obsłudze Subaru i każdy kierowca przyprowadzający samochód tej marki w celu zamontowania instalacji gazowej może liczyć na rabat.

Robert Borowski, Robert Gaz Ełk

Subaru Impreza XV LPG - komora silnikafot. Robert Gaz EłkKonstrukcja silnika (bokser) narzuca zastosowanie pojedynczych wtryskiwaczy LPG

Solidny kawał zasięgu

Podzespołom zamontowanym pod maską towarzyszą: zawór tankowania LPG pod klapką wlewu benzyny (z wkręcanym adapterem) i zbiornik toroidalny o wymiarach 650/250 mm, o pojemności geometrycznej 61 l, a więc mieszczący w praktyce prawie 49 l tańszego paliwa. Przy zapotrzebowaniu na gaz rzędu 11,5 l/100 km w mieście i 9 l/100 km w trasie, daje to zasięgi na jednym tankowaniu w przedziale 400-500, w porywach do nawet 600 km. Bardzo ładnie!

Choćby nie wiadomo jak niszowy był samochód, fachowa wiedza montażysty i odpowiednio dobrane komponenty systemu LPG sprawią, że nawet największym „wynalazkiem” można jeździć taniej, o obecności instalacji gazowej przypominając sobie tylko w momentach płacenia niższych rachunków na stacjach paliw. I przecież o to właśnie chodzi!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Robert Gaz Ełk, informacja własna



gazeo.pl 2007-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.