REKLAMA
LPG
19.11.2015

Subaru Outback i STAG-4 QBOX od Interauto

W obecnej dobie znaczącej różnicy w cenie pomiędzy LPG a benzyną bardzo wiele osób, nawet zatwardziałych przeciwników gazu, adaptuje swoje samochody do zasilania alternatywnego. Nawet właściciele samochodów klasy premium nie oparli się pokusie oszczędnej jazdy i osiągnięcia finansowych profitów.
REKLAMA
Subaru Outback LPG - komora silnikafot. InterautoZe względu na czerwoną pokrywę reduktor momentalnie rzuca się w oczy

Jedną z takich właśnie marek premium jest Subaru. Jako jedna z bardziej znanych japońskich marek samochodów uważana jest za synonim bezpieczeństwa, pewności prowadzenia oraz dobrych osiągów uzyskiwanych szczególnie za sprawą charakterystycznych silników typu bokser połączonych z turbosprężarką. Właśnie taki samochód trafił do warsztatu Interauto w Katowicach.

Jest bardzo wielu przeciwników montowania instalacji gazowej w tych samochodach, często za sprawą niewiedzy lub obawy przed nieumiejętnym montażem systemu LPG. W Internecie nie brak obiegowych opinii, że silniki typu bokser nie nadają się do zasilania paliwem LPG, szczególnie ze względu na brak hydraulicznej regulacji luzów zaworowych. Jednak w tak popularnym samochodzie jak Fiat Punto czy Grande Punto z silnikami o pojemności 1400 cm3 także zachodzi konieczność ręcznej regulacji luzów zaworowych, a jednak nikt o tym nie myśli przy rozważaniu montażu instalacji gazowej. Być może wynika to z faktu nietypowego układu cylindrów w silnikach Subaru (bokser właśnie) oraz małej wiedzy niektórych mechaników czy montażystów na temat specyficznej konstrukcji samochodu.

Subaru Outback LPG - reduktor AC R01fot. Interauto"Czerwona" wersja reduktora AC R01 radzi sobie z silnikami o mocy 250 KM, a więc pozostaje jeszcze spory zapas wydajności

Niezależnie od podanych powodów, samochody Subaru z silnikami benzynowymi bez problemu można poddać adaptacji do zasilania gazowego. Przykładem jest Subaru Outback z silnikiem wolnossącym o pojemności 2500 cm3 i mocy 125 kW (170 KM) z 2007 roku.

Jednym z ważniejszych elementów podczas każdego montażu instalacji jest odpowiedni dobór komponentów. Jest to ważny aspekt pełnego wykorzystania walorów dynamicznych silnika i zapewnienie jego niezawodności. Do prezentowanego egzemplarza wybrano sterownik STAG-4 QBOX produkcji białostockiej firmy AC S.A., reduktor AC R01 w wersji „czerwonej” (do 250 KM), wtryskiwacze Hana oraz zbiornik toroidalny o pojemności 56 litrów. Zbiornik połączono z reduktorem przy użyciu przewodów elastycznych Faro. Rozmieszczenie wszystkich wymienionych komponentów zostało określone na podstawie wieloletniego doświadczenia oraz możliwości zabudowy elementów w tym konkretnym aucie. Takie umiejscowienie komponentów zapewnia bezproblemową eksploatację oraz obsługę samochodu w czasie okresowych kontroli.

Bardzo istotnym elementem montażu jest wykonanie odpowiednich odwiertów na dysze wtryskiwaczy gazowych. Aby strumień przepływu gazu był odpowiednio ukierunkowany i nie zakłócał w żaden sposób płynnej pracy silnika, odwierty wykonane są w dolnej części kolektora, możliwie najbliżej wtryskiwaczy benzynowych. Nie mniej ważnym elementem jest sposób zabudowy wtryskiwaczy LPG. Odpowiedni dobór aparatury wtryskowej pozwala na prawidłową pracę silnika zarówno na biegu jałowym, jak i przy pełnym obciążeniu.

Kolejnym ważnym elementem jest reduktor, który musi dostarczać odpowiednio dużo rozprężonego LPG do wtryskiwaczy w każdych warunkach pracy silnika. Aby zapewnić jak najlepszą pracę reduktora, istotne jest jego odpowiednie umiejscowienie w komorze silnika oraz właściwe podłączenie do układu chłodzenia pojazdu. Nie należy też zapominać o elementach instalacji gazowej zamontowanych w kabinie oraz w tylnej części samochodu, czyli o przełączniku rodzaju zasilania, zaworze tankowania oraz największym i najcięższym komponencie, czyli zbiorniku. Przełącznik znalazł się na tunelu środkowym, przy dźwigni zmiany biegów. Wlew, zgodnie z życzeniem klienta, umieszczono w zderzaku, a napełniany przezeń zbiornik to torus marki Bormech o pojemności geometrycznej 56 l (użytkowo 44,8 l).

Subaru Outback LPG - kolektor dolotowyfot. InterautoMetalowy kolektor dolotowy - dziś to już rzadkość

Uwieńczeniem całości montażu jest regulacja instalacji, którą wykonuje się zarówno na biegu jałowym, w warunkach statycznych, jak i w trakcie próby drogowej. Istotne jest, aby jazda próbna wykonywana była w zmiennych warunkach drogowych, czyli np. na autostradzie, przy  stabilnym obciążeniu silnika, jak i na krętych drogach miejskich, przy zmiennych obciążeniach. W trakcie regulacji wykorzystywane są dwa urządzenia: STAG AFR oraz tester OBD z podaniem korekt krótko- i długoterminowych podawanego paliwa. Odpowiednio wyregulowana instalacja pozwala na bezproblemowa jazdę oraz zapewnia maksymalnie 20-procentowe zwiększenie zużycia LPG w stosunku do benzyny.

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń niezwykłych samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Interauto
źródło: Interauto



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.