Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. Alltop / Niewprawne oko może nawet nie zauważyć, że przełącznik rodzaju zasilania jest elementem dokładanym poprzednie następne
07.08.2017

Toyota RAV4 od Alltop

Toyota RAV4 od Alltop fot. Toyota

Toyota stopniowo rezygnuje z silników Diesla, w zamian rozwijając technologię napędu hybrydowego. Tym lepiej – będzie więcej samochodów do konwersji na zasilanie LPG! W Warszawie ostatnio przerobiono egzemplarz crossovera RAV4.
REKLAMA
Toyota RAV4 LPG - komora silnikafot. AlltopNapis ValveMatic na osłonie silnika to gwarancja bezproblemowej przeróbki na zasilanie gazowe, m.in. za sprawą hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego

RAV4 uważany jest za model, za pomocą którego Toyota „wynalazła” segment dzisiejszych SUV-ów i crossoverów – gdy auto pojawiło się na rynku w połowie lat 90. XX w., zaskoczyło wszystkich połączeniem „bojowego” wyglądu charakterystycznego dla typowych terenówek z samonośnym nadwoziem i luźnym, bezpretensjonalnym stylem. Ponad 20 lat później auto jest nadal na rynku, ciesząc się niesłabnącą popularnością mimo wciąż powiększającej się liczby rywali. Widoczny tu egzemplarz ma dodatkową przewagę nad większością z nich – instalację LPG!

Auto zostało poddane konwersji w warszawskim zakładzie Alltop, autoryzowanym warsztacie partnerskim AC S.A. Ponieważ dwulitrowy, 158-konny, wolnossący silnik z rodziny ValveMatic, wbrew obiegowej opinii dotyczącej kompatybilności japońskich jednostek napędowych z LPG, bardzo dobrze nadaje się do adaptacji i nie wymaga żadnych szczególnych rozwiązań ani komponentów o ponadstandardowych parametrach, zastosowano system STAG-4 QBOX Plus. Sterownik połączono z reduktorem R01 w wersji zdolnej zaspokoić apetyt jednostek nawet 250-konnych, natomiast za sprawne dostarczanie do komór spalania właściwych dawek gazowego paliwa odpowiadają wtryskiwacze W01 BFC. I to by było na tyle. A raczej właśnie na przodzie.

Toyota RAV4 LPG - wlewy obydwu paliwfot. AlltopStraszono zgubnymi skutkami wprowadzenia samoobsługi, a tymczasem jej pojawienie się na stacjach zostało bardzo dobrze przyjęte przez kierowców samochodów napędzanych LPG

Na tyle (samochodu) przyjrzyjmy się natomiast wlewowi autogazu i zbiornikowi, który przez tenże wlew jest napełniany. Dla wygody użytkownika, zawór tankowania umieszczono pod klapką wlewu benzyny (z lewej strony nadwozia, jak to w aucie japońskim), choć na pełen kielich włoski nie wystarczyło już miejsca i konieczne jest korzystanie z adaptera. Zbiornik z kolei zamontowano w typowym miejscu, czyli we wnęce koła zapasowego, ale on sam wcale typowy dla takiej lokalizacji nie jest. Pod bagażnikiem spodziewalibyśmy się przecież torusa, tutaj natomiast zamontowano walec. Jest to produkt GZWM o wymiarach 875/200 i pojemności geometrycznej 45, a użytkowej 36 l. Przy odrobinie dobrej woli i pustej drodze taka ilość może wystarczyć nawet na 400 km, zazwyczaj jednak raczej na 300.

Na koniec zaś wspomnijmy o tym, co pomiędzy komorą silnika a zespołem pobierania i przechowywania paliwa, a więc o zainstalowanym w kabinie przełączniku rodzaju zasilania. Znalazł się on po lewej stronie deski rozdzielczej, obok włączników trybu sportowego i asystenta zjazdu ze wzniesienia. I choć nie jest wpuszczony w konsolę, dzięki nowoczesnemu wyglądowi nie odstaje od otoczenia pod względem estetycznym, a i obserwować go w takim miejscu można dość łatwo. Kolejna dobra robota wykonana przez Alltop!

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Alltop, Toyota



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.