REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. Deutz / Deutz nr 1, czyli pierwszy silnik z 1867 r., który zapewnił firmie Nicolausa Augusta Otto i Eugena Langena sukces komercyjny. Silnik miał pojemność skokową 80,3 l i wykonywał 28 suwów pracy w ciągu minuty, osiągając sprawność rzędu 11,2%. Cała konstrukcja ważyła 1814 kg poprzednie następne
04.05.2016

125-lecie śmierci Nicolausa Otto - twórcy silnika 4-suwowego

125-lecie śmierci Nicolausa Otto - twórcy silnika 4-suwowego fot. Deutz

W styczniu 2016 r. minęło 125 lat od śmierci Nicolausa Augusta Otto, twórcy silnika 4-suwowego oraz założyciela pierwszej na świecie fabryki silników, która funkcjonuje w Kolonii do dzisiaj (obecnie Deutz AG).
REKLAMA
Nicolaus August Otto 1832-1891fot. BrittanicaNicolaus August Otto zmarł 125 lat temu, a swój 4-suwowy silnik zaprezentował dokładnie 140 lat temu

Nicolaus August Otto - syn rolnika, samouk niemający wyższego wykształcenia - stał się jednym z najważniejszych wynalazców w historii ludzkości.

Urodził się 10 czerwca 1832 r. Pierwsze prace nad 4-suwowymi silnikami spalinowymi rozpoczął w 1862 r., wykorzystując teoretyczne założenia Francuza Alphonse'a Eugène'a Beau de Rochas, który w 1861 r. zaproponował wstępne sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej przed jej zapłonem, co znacznie poprawiało wykorzystanie energii zawartej w paliwie w stosunku do rozwiązania zaproponowanego przez innego Francuza Etienne'a Lenoira w 1860 r.

W 1864 r. Otto poznał wykształconego inżyniera Eugena Langena, który zapoznając się z jego osiągnięciami zaproponował prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa. Fabryka o nazwie N. A. Otto & Cie. została utworzona w tym samym roku.

Firma zajęła się rozwijaniem silników spalinowych budowanych w oparciu o niedoskonałe rozwiązanie Lenoira. Udoskonalony silnik charakteryzował się znacznie mniejszym zużyciem paliwa niż silniki wzorowane na konstrukcji Francuza, co zostało dostrzeżone w 1867 r. na Wystawie Światowej w Paryżu, gdzie jednostka napędowa Otto i Langena otrzymała Grand Prix.

Warto wiedzieć

Wszystkie pionierskie konstrukcje silników w XIX w. były  zasilane paliwem gazowym, tzw. gazem świetlnym. Jest on mieszaniną wodoru, tlenku węgla i metanu, powstającą w wyniku beztlenowego prażenia węgla. Gaz ten był wtedy powszechnie używany w latarniach miejskich.

Był to tzw. silnik atmosferyczny ze swobodnym tłokiem, który został opatentowany rok wcześniej, w 1866 r. Ta jednostka napędowa zapewniła firmie N. A. Otto & Cie. komercyjny sukces - do 1878 r. wyprodukowano około 2650 takich silników. Co ciekawe, silnik nie miał typowego dla współczesnych jednostek napędowych mechanizmu korbowego. Ruch posuwisty tłoka był zamieniany na ruch obrotowy za pomocą mechanizmu zębatkowego.

W międzyczasie, w 1869 r. firma panów Otto i Langena przeprowadziła się do dzielnicy Deutz w Kolonii i zmieniła nazwę na Langen, Otto & Roosen. W 1872 nastąpiła kolejna zmiana nazwy firmy, na Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. W tym samym roku w firmie zostali zatrudnieni Gottlieb Daimler (jako dyrektor techniczny) i Wilhelm Maybach (jako główny konstruktor silników).

Nicolaus August Otto i Eugen Langen oraz ich silnikifot. DeutzPopiersia Nicolausa Augusta Otto i Eugena Langena oraz ich silniki w przyfabrycznym muzeum (Technikum Deutz AG). Z lewej silnik 4-suwowy zaprezentowany w w 1876 r. Z prawej atmosferyczny silnik ze swobodnym tłokiem, za który firma w 1867 r. otrzymała Grand Prix na Wystawie Światowej w Paryżu

Po 14 latach badań i rozwoju, 9 maja 1876 r., czyli dokładnie 140 lat temu, Nicolaus August Otto zaprezentował 4-suwowy silnik spalinowy, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna była wstępnie sprężana przed zapłonem. Dzięki temu spalanie w silniku przebiegało łagodniej niż w silniku atmosferycznym, a ciśnienie gazów spalinowych dłużej oddziaływało na tłok, zapewniając większą sprawność. Paliwem w tym silniku cały czas pozostawał gaz świetlny.

Jednak po tym, jak w 1884 r. w firma opracowała gaźnik i zapłon elektryczny, silniki 4-suwowe mogły być zasilane paliwami ciekłym. Umożliwiło to szerokie ich zastosowanie w transporcie.

Nicolaus August Otto zmarł w Kolonii 26 stycznia 1891 r., w wieku 59 lat. Zasada działania jego 4-suwowego silnika o zapłonie iskrowym, zwanego do dziś silnikiem Otto, jest cały czas wykorzystywana we współczesnych samochodach. Jednostki napędowe Otto stanowią jedno z podstawowych źródeł napędu stosowanych w motoryzacji.

Obecnie założona przez Nicolausa Augusta Otto firma funkcjonuje pod nazwą Deutz AG i jest potentatem w zakresie produkcji silników spalinowych o różnorodnym zastosowaniu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Deutz, Brittanica



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.