REKLAMA
15.12.2009

A miało być tak pięknie...

Ponad 2-milionowa rzesza właścicieli aut z instalacjami LPG nadal może liczyć tylko na siebie. Dopłat nie będzie, przynajmniej na razie. Informacja opublikowana przez Gazetę Prawną i powtórzona przez wszystkie media w kraju, o dotacjach na montaż instalacji gazowych w samochodach, okazała się zbiorem pobożnych życzeń. Mimo świetnego pomysłu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej delikatnie mówi: dofinansowanie instalacji LPG ze środków pozyskanych ze sprzedaży praw do emisji CO2 jest możliwe, ale bardzo mało prawdopodobne.

REKLAMA
gazeo.plfot. gazeo.plgazeo.pl


Powodem są procedury przyjęte w obrocie prawem do emisji CO2 pomiędzy państwami. W ramach sprzedaży praw do emisji CO2, kupujące państwo określa, na jaki cel mają być zużyte pieniądze (przez kraj sprzedający) pochodzące ze sprzedaży. Np. sprzedając Hiszpanii prawo do emisji CO2, Polska wraz z pieniędzmi otrzymuje/negocjuje cel, na który wydane muszą być środki.
- Na razie żaden z kupujących nie wskazał programu „zastępowania silników spalających olej napędowy lub benzynę silnikami spalającymi gaz ziemny, silnikami spalającymi LPG, silnikami hybrydowymi, silnikami elektrycznymi oraz silnikami przystosowanymi do spalania biopaliw ciekłych” - powiedział Witold Retke z Departamentu Ochrony Klimatu NFOŚiGW, który jest członkiem rządowego zespołu negocjującego umowy w ramach sprzedaży nadwyżek CO2.

- Handel emisjami dopiero się rozpoczyna i nie można wykluczyć takich działań w przyszłości. Dofinansowanie instalacji gazowych w samochodach jest możliwe w ramach realizacji „Krajowego systemu zielonych inwestycji”. Gdy tylko to działanie zostanie wskazane, przygotujemy projekt i umieścimy na stronie internetowej NFOŚiGW informację o możliwości składania wniosków - wyjaśnił Witold Retke.

Zdaniem przedstawiciela NFOŚiGW, obecnie najczęściej wybierane są programy odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej w budynkach i sieciach przesyłowych ciepła oraz energii elektrycznej. Istnieje jednak dobra strona całego zamieszania. Okazało się, że program dopłat do instalacji poruszył wiele tysięcy obecnych i przyszłych użytkowników samochodów z instalacją LPG. Być może zmotywuje to organizacje branżowe do energicznych działań lobbujących za systemem dopłat do ekologicznego i ciągle najtańszego LPG.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: NFOŚiGW



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.