REKLAMA
27.12.2015

ADR pojedzie na gazie

Ciężarówki kategorii ADR przez lata nie mogły być napędzane paliwami gazowymi, które niejednokrotnie same woziły. Ostatnio jednak przepisy zmieniono na szczeblu europejskim i teraz pojazdy przewożące towary niebezpieczne mogą mieć silniki napędzane LPG, CNG lub LNG.
REKLAMA

Przełom dokonał się dzięki połączonemu wysiłkowi dwóch organizacji – NGV Global i AEGPL (Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego). Poprawkę do ADR uchwalono na posiedzeniu zespołu Working Party 15, Transport of Dangerous Goods Organizacji Narodów Zjednoczonych w Genewie w dniach 11-12 listopada 2015 r. i już wkrótce pojazdy przewożące paliwa gazowe będą mogły również być nimi napędzane, choć oczywiście nie z własnych cystern.

Ciężarówka kategorii ADRfot. auto-gas.netPrzewozi paliwo gazowe, ale nie może na nim jeździć - z tym paradoksem wreszcie skończono

Fakt, że ciężarówek z certyfikatem ADR jest relatywnie niewiele, więc teoretycznie nowe przepisy nie przynoszą rewolucji w transporcie kołowym, ale każdy krok wiodący od diesla do paliw gazowych to krok w dobrą stronę. Wprawdzie olej napędowy zapewnia zadowalające obniżenie kosztów transportu w porównaniu z benzyną, ale LPG i gaz ziemny przynoszą jeszcze większe oszczędności, a przy tym znacznie odciążają środowisko naturalne, drastycznie redukując ilość emitowanych tlenków azotu i cząstek stałych.

Tak naprawdę zapisy ADR powstały swego czasu z myślą o dieslach. Nie przez podstęp, dyskryminację czy czyjeś widzimisię, ale po prostu dlatego, że wówczas praktycznie nie stosowano napędu gazowego w pojazdach ciężarowych. Nie było więc zakazu napędzania silników LPG, CNG czy LNG, po prostu nie przewidziano takiej możliwości. Innym ograniczeniem był wymóg, by ewentualnie wyciekające paliwo rozlewało się po podłożu bądź w nie wsiąkało. W przypadku gazu jest to niemożliwe – CNG ulatnia się błyskawicznie, a LPG i LNG w pierwszej chwili rozlewają się po nawierzchni, ale w krótkim czasie również parują i rozpraszają się całkowicie w atmosferze. To wykluczało ich użycie w ciężarówkach kategorii ADR.

To już na szczęście przeszłość. NGV Global rozpoczęło lobbing na rzecz dodanie LNG do regulaminu ADR już w 2013 r., wspomagając swoje działania prezentacjami z zakresu bezpieczeństwa. AEGPL wkrótce dołączyło do inicjatywy, widząc możliwość osiągnięcia podobnych korzyści w odniesieniu do LPG. Współpraca organizacji wspierających różne paliwa wywołała pewną falę sceptycznych komentarzy, bowiem LPG i gaz ziemny postrzegane są jako paliwa konkurencyjne wobec siebie, ale przedstawiciele NGV Global i AEGPL zamknęli usta krytykom współpracą ponad podziałami – w imię niższej emisji szkodliwych substancji warto czasami zewrzeć szeregi i połączyć siły.

Ostatecznego wyboru między LPG i CNG/LNG i tak dokonają klienci, a wspólnie można było szybciej doprowadzić do przeforsowania odpowiednich zmian niż poprzez osobne działania. Wprawdzie ciężarówki napędzane samym LPG to rzadkość, ale gazodiesle wykorzystujące autogaz zyskują zwolenników, podobnie jak rozwiązania jednopaliwowe na bazie CNG czy LNG. Możliwości prawne już są, pozostaje czekać na ich wprowadzenie w życie.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: auto-gas.net



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.