REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. Science and Technology Facilities Council / Cykl "życia" amoniaku i wodoru poprzednie następne
05.08.2014

Amoniak - paliwo do pojazdów wodorowych?

Amoniak - paliwo do pojazdów wodorowych? fot. Science and Technology Facilities Council

Wodór jest od dawna postrzegany jako przyszłościowe paliwo. Problemem jest jego magazynowanie. Nawet sprężenie do ciśnienia 70 MPa powoduje, że gęstość energii jest niewielka. Dodatkowo bardzo małe cząsteczki wodoru przenikają przez ściany zbiorników.
REKLAMA
Prof. Bill David (z prawej) i dr Martin Jones z reaktorem rozkładu amoniakufot. Science and Technology Facilities CouncilProf. Bill David (z prawej) i dr Martin Jones z reaktorem rozkładu amoniaku

Dzięki rozwiązaniu naukowców z brytyjskiego Science and Technology Facilities Council (STFC) koszty wprowadzenia zasilania wodorem w motoryzacji mają ulec radykalnemu zmniejszeniu.

Ograniczono koszty związane z magazynowaniem wodoru. Nie ma konieczności stosowania kosztownych zbiorników ciśnieniowych lub kriogenicznych, ponieważ źródłem wodoru w rozwiązaniu zaproponowanym przez STFC ma być amoniak. Zawiera on w swej cząsteczce atom azotu i trzy atomy wodoru przez co jest idealną substancją do przechowywania tego ostatniego.

Technologie związane z produkcją i przechowywaniem amoniaku są od dawna opanowane np. w produkcji nawozów. Nie powinno być zatem problemów z produkowaniem większej ilości amoniaku na potrzeby motoryzacji, a także z jego dystrybucją. Armatura i stacje do tankowania amoniaku są według naukowców bardzo proste, podobnie jak powszechnie dziś używane stacje tankowania LPG. Przechowywanie amoniaku w samochodzie jest także bardzo łatwe. Może on być przechowywany w wykonanych z tworzywa sztucznego zbiornikach pod niskim ciśnieniem.

Jednak istotą rozwiązania zaproponowanego przez Brytyjczyków jest sposób pozyskiwania wodoru z amoniaku. Dotychczas stosowane metody są bardzo drogie, ponieważ wymagają wykorzystania drogich metali szlachetnych. Naukowcy STFC znaleźli inną, znacznie tańszą, metodę pozyskiwania wodoru z amoniaku wykorzystującą, zamiast metali szlachetnych, amidek sodu, który jest substancją bardzo tanią.

Nasza metoda jest równie skuteczna jak najlepsze, obecnie stosowane, rozwiązania wykorzystujące katalizatory z metali szlachetnych, lecz stosowana substancja aktywna, amidek sodu, kosztuje znacznie mniej. Możemy produkować wodór z amoniaku bezpośrednio w samochodzie, skutecznie i tanio. W samochodach nie trzeba nawet stosować ogniw paliwowoych. Mieszanina niewielkiej ilości wodoru z amoniakiem z powodzeniem spala się w konwencjonalnym silniku. Nasz proces nie jest jeszcze do końca zoptymalizowany, lecz szacujemy, że reaktor do rozkładu amoniaku wielkości 2-litrowej butelki zapewni wystarczającą ilość wodoru dla rodzinnego samochodu średniej klasy.

prof. Bill David, kierownik zespołu badawczego STFC w ISIS Neutron Source




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Science and Technology Facilities Council



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.