REKLAMA
21.03.2016

Autogaz najpopularniejszy w Niemczech

Swego czasu pisaliśmy o półmilionowym samochodzie zasilanym LPG w Niemczech. Wprawdzie od tego czasu wzrost liczby konwertowanych aut wyhamował, a nawet nastąpił pewien regres, ale autogaz i tak bije na głowę inne alternatywne paliwa i zielone napędy.
REKLAMA

Według danych DVFG, Niemieckiej Organizacji Gazu Płynnego, liczba samochodów napędzanych LPG na niemieckich drogach wynosiła 1 stycznia 2016 r. dokładnie 475711. To o prawie 25 tys. mniej niż pod koniec rekordowego roku 2012, ale autogaz i tak z dużą przewagą przewodzi zestawieniu najpopularniejszych zamienników benzyny i oleju napędowego. Dla porównania, hybryd jest za naszą zachodnią granicą 130365, pojazdów metanowych (CNG/LNG) 80300, a aut elektrycznych zaledwie 25502.

Stacja paliw w Niemczech, oferująca LPGfot. AralAutogaz dostępny jest w Niemczech już na co drugiej stacji, ale może to jeszcze nie dość?

Jak wynika niezbicie z powyższych liczb, autogaz reprezentuje aż 67% wszystkich napędów alternatywnych w Niemczech. A może nawet więcej, jeżeli uznamy, że hybrydy nie są tak naprawdę alternatywne – wszak w dalszym ciągu napędzają je silniki spalinowe zasilane benzyną lub olejem napędowym, tyle że wspomagane przez jednostki elektryczne, co pozwala obniżyć zapotrzebowanie na konwencjonalne paliwo. Z drugiej strony jednak zastanawiające wydaje się, czemu liczba pojazdów napędzanych LPG u naszych sąsiadów nie jest jeszcze wyższa.

Nurtuje nas to, ponieważ sieć stacji tankowania gazu w Niemczech jest wyjątkowo dobrze rozwinięta. Według DVFG funkcjonuje tam 7000 takich obiektów, co robi wrażenie na tle liczby stacji w całej Europie – 40000. W Polsce mamy infrastrukturę złożoną z ok. 5000 punktów dystrybucji tańszego paliwa, a przecież u nas jeżdżą 3 miliony samochodów na LPG. Dlaczego więc, mimo gęstszej sieci, aut za naszą zachodnią granicą jest niespełna pół miliona?

Zgoda, że niemieckie stacje mają do „obsłużenia” większe terytorium (357 tys. km2 wobec 312 tys. km2 w Polsce), ale relacja liczby stacji do powierzchni kraju i tak wypada korzystniej u naszych sąsiadów (prawie 20 stacji na 1000 km2 wobec 16 w Polsce). Może chodzi o to, jaki odsetek ogółu stacji oferuje LPG? W Niemczech na co drugim obiekcie da się kupić autogaz, w Polsce chyba jednak częściej. Tak czy owak, jesteśmy pewni, że LPG utrzyma swoją wiodącą pozycję wśród paliw alternatywnych za Odrą w tym roku, a przy tym mamy nadzieję, że jeszcze zyska na popularności. W końcu na pewno znalazłoby się więcej kierowców chętnych zredukować wydatki na paliwo o połowę niż tylko obecne 475 tys. Będziemy śledzić ten temat.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: DVFG za pośrednictwem auto-gas.net, Aral



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.