REKLAMA
11.07.2014

Autogaz w raporcie Fuels Roadmap

Autogaz, jako paliwo przyczyniające się do zmniejszenia ilości emitowanych do atmosfery szkodliwych spalin, zostało ujęte w raporcie LowCVP, stanowiącym zestawienie dróg ku dekarbonizacji transportu kołowego do roku 2030 i później.
REKLAMA

Dokument nazywa się Fuels Roadmap i zawiera szereg wskazówek co do sposobów obniżenia negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko naturalne, a zwłaszcza na poziom dwutlenku węgla w atmosferze. Autorzy opracowania wskazali na istotną rolę LPG i bio-LPG w procesie „odświeżania oddechu” pojazdów poruszających się po europejskich drogach. Zanim przejdziemy do szczegółów, rozszyfrujmy nazwę organizacji, która zleciła przygotowanie raportu – LowCVP to Low Carbon Vehicle Partnership, czyli Partnerstwo na rzecz Pojazdów Niskoemisyjnych. Ostatecznym wykonawcą, który zebrał dane, przeanalizował je oraz wyciągnął i opisał wnioski, była firma Element Energy.

Cóż zatem wynika z kilkunastostronicowego dokumentu pod kątem LPG? Ano na przykład to, że konwersja 10% samochodów osobowych i dostawczych ze średnimi i dużymi silnikami o zapłonie iskrowym na napęd gazowy przyniosłaby redukcję emisji dwutlenku węgla w samej tylko Wielkiej Brytanii o 100 tys. ton rocznie, przy założeniu, że autogaz obniża emisję CO2 o 11% w porównaniu z benzyną (nie uwzględniając procesu produkcji paliwa). Niezły wynik, prawda? A to i tak przy zaledwie jednym pojeździe na dziesięć przerobionym na napęd LPG. Z brytyjskiego punktu widzenia gaz skroplony ma jeszcze tę wartość, że jest produkowany lokalnie (w procesie oczyszczania gazu ziemnego), a więc poprawia bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Ważne jest, byśmy skorzystali ze wszystkich dostępnych technologii, paliw i rodzajów napędów, by stworzyć pełny obraz naszej drogi ku dekarbonizacji transportu kołowego.

Celine Cluzel, konsultant w firmie Element Energy

Zaletą nie do przebicia jest także dostępność autogazu – spośród wszystkich alternatyw wobec paliw konwencjonalnych, ropopochodnych, LPG jest tym, które najłatwiej dziś kupić. W Wielkiej Brytanii działa już 1400 punktów dystrybucji, a sytuacja na pewno będzie się w najbliższych latach poprawiać, ponieważ coraz więcej kierowców decyduje się na oszczędzanie pieniędzy i zmniejszanie poziomu emisji spalin swoich samochodów właśnie dzięki LPG. Gdyby ktoś chciał zagłębić się w detale raportu LowCVP, można go znaleźć w sieci. Dla nas jednak najważniejszy pozostaje fakt, że autogazu nie potraktowano w nim „po macoszemu”, lecz ujęto nasze ulubione paliwo jako nośnik energii przynoszący wymierne korzyści ekologiczne w szerokiej perspektywie czasowej. Oby teraz rzeczywistość nadążyła za prognozami.

Bardzo nas cieszy, że autorzy niniejszego raportu rozpoznali i docenili rolę, jaką LPG ma do odegrania w procesie ograniczania wpływu naszego uzależnienia od transportu drogowego na stan środowiska naturalnego.

Rob Shuttleworth, dyrektor wykonawczy UKLPG




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Drive LPG, Element Energy



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.