REKLAMA
15.02.2016

Autogaz z opóźnieniami na Cyprze

Choć LPG jako paliwo silnikowe święci triumfy i doświadcza rozwoju w całej Europie i na świecie, na śródziemnomorskim Cyprze dzieje się inaczej i zakładana liczba konwersji nie zostanie osiągnięta. Czemu? Przyczyn jest kilka, a brak woli oszczędzania bynajmniej do nich nie należy.
REKLAMA

Biurokracja, bezwładność procedur i opór materii ze strony importerów benzyny – oto podstawowe powody, dla których branża autogazu na Cyprze nie rozwija się tak, jak zakładano. Rząd zakładał pierwotnie, że samochody na LPG wyjadą na drogi w pierwszym kwartale 2016 r., ale już staje się jasne, że plany te trzeba będzie zrewidować.

Wygląda na to, że zmieszczenie się w zakładanym terminie, tj. do końca pierwszego kwartału 2016 r., będzie wyzwaniem, ale jako komitet handlu wywrzemy odpowiednią presję i nawiążemy niezbędne kontakty, by jednak sprostać istniejącym założeniom.

Zacharias Zachariou, przewodniczący parlamentarnego komitetu handlu

Tankowanie autogazu na cypryjskiej stacji LPGfot. Cyprus MailTo jeszcze nie jest powszechny widok na Cyprze, ale może w końcu będzie

Importerzy paliw konwencjonalnych stanowią największą pojedynczą przeszkodę na drodze do popularyzacji LPG, a właściwie nie tyle oni sami, co ich niechęć. Ponieważ firmy te mają więcej do stracenia niż zyskania, jeżeli cypryjscy kierowcy zwrócą się w kierunku autogazu, przejawiają znikomą inicjatywę w kwestii tworzenia infrastruktury (sieci stacji tankowania) dla przyszłej floty pojazdów na gaz. Na szczęście rząd Cypru jest świadom problemu i podejmuje odpowiednie działania zaradcze.

Brak zaangażowania ze strony branży paliwowej to jednak nie jedyna bariera – problemem jest również niedoinformowanie i niski poziom świadomości społeczeństwa. LPG jeszcze do niedawna było zakazane jako paliwo silnikowe i wielu Cypryjczyków w dalszym ciągu nie zdaje sobie sprawy, że teraz można już legalnie mieć samochód napędzany autogazem.

Pozostaje jeszcze kwestia wspomnianej wyżej biurokracji – zasady i przepisy odnośnie składowania i transportu LPG nie zostały ogłoszone na czas, a zgłoszenia firm chętnych do budowy składów paliwa są przez właściwe władze rozpatrywane i akceptowane dłużej niż powinny. Na domiar złego, zbiorniki gazu w tychże składach muszą być umieszczane pod ziemią (w większości krajów europejskich dopuszczone są zbiorniki naziemne), co z pewnością nie upraszcza całej procedury ani nie obniża kosztów. Zatrudnianie pracowników dla rodzącego się sektora LPG na Cyprze również się przedłuża.

Mamy nadzieję, że wszystkie powyższe trudności da się przezwyciężyć i cypryjscy kierowcy wreszcie będą mogli zacząć oszczędzać pieniądze i zmniejszać emisję szkodliwych składników spalin. Oby tylko jakieś nowe przeszkody nie stanęły na drodze do upowszechniania się autogazu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Cyprus Mail



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.