REKLAMA
23.05.2011

Białostocka komunikacja na LPG

Bardzo wysokie ceny klasycznych paliw silnikowych powodują, że przewoźnicy szukają możliwości obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów. Najważniejszym ich elementem cały czas pozostaje paliwo, zatem zniwelowanie kosztów związanych z tym składnikiem ma bardzo duży wpływ na obniżenie całkowitych kosztów utrzymania taboru. Są one szczególnie wysokie w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej, ponieważ zużycie paliwa w eksploatowanych w takich warunkach autobusów jest bardzo wysokie. Wynika to z bardzo ciężkich warunków użytkowania z dużą liczbą hamowań i rozpędzeń. Zużycie paliwa w autobusach miejskich może przekraczać 45 l/100 km, co przy obecnych cenach oleju napędowego (5,06 zł/l) generuje koszty na poziomie blisko 230 zł na każde 100 km przebiegu.

REKLAMA
Być może już niedługo autobusy zasilane LPG wejdą w skład taboru KPKM Białystok. Na zdjęciu MAN Lion'S City w wersji napędzanej silnikiem LPGWiener LinienByć może już niedługo autobusy zasilane LPG wejdą w skład taboru KPKM Białystok. Na zdjęciu MAN Lion'S City w wersji napędzanej silnikiem LPG


Aby zmniejszyć koszty związane z eksploatacją autobusów miejskich stosowane są różne metody. Najbardziej popularne, również na naszym rynku jest zastosowanie gazu ziemnego jako paliwa silnikowego, czemu sprzyja szeroka oferta autobusów CNG, oferowanych przez wielu producentów. Często jednak rozwój komunikacji miejskiej opartej na gazie ziemnym nie jest możliwy z uwagi na brak infrastruktury (stacji sprężania). Innym, szczególnie popularnym w ostatnim okresie jest zastosowanie silników zasilanych jednocześnie olejem napędowym i gazem (CNG lub LPG). Dostępne na polskim rynku rozwiązania pozwalają zastąpić do 30% zużywanego przez pojazd oleju napędowego gazem, a silnik na biegu jałowym pracuje z wykorzystaniem wyłącznie paliwa dieslowskiego.

Istnieją również rozwiązania, które wykorzystują do napędu pojazdów miejskich płynną mieszaninę propanu i butanu. Próby wprowadzenia LPG do komunikacji miejskiej były już podejmowane na polskim rynku, np. w MKS Dębica, gdzie eksploatowano autobusy adaptowane do zasilania gazem płynnym (Ikarusy 280 i Jelcze 120M). Jednak najbardziej znanym miejskim przewoźnikiem wykorzystującym LPG do napędu swych autobusów jest firma Wiener Linien, obsługująca komunikację miejską w Wiedniu. Firma eksploatuje z powodzeniem już około 500 autobusów napędzanych LPG.

Dwunastometrowy autobus Graf&Stift na ulicach Wiednia. Ta dawna austriacka marka należy obecnie do koncernu MANWiener LinienDwunastometrowy autobus Graf&Stift na ulicach Wiednia. Ta dawna austriacka marka należy obecnie do koncernu MAN


W połowie kwietnia informacja o zaawansowanych próbach związanych z wprowadzeniem zasilania LPG w autobusach miejskich dotarła z Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Białymstoku. Jak się dowiedzieliśmy silniki autobusów będą zasilane z wykorzystaniem systemów jednoczesnego zasilania olejem napędowym i LPG (max. 30%). Będą to najprawdopodobniej instalacje DegaMix z oferty Elpigaz. Obecnie trwa eksploatacja testowa autobusu, który został wyposażony w taką właśnie instalację. Jeśli wyniki prowadzonych prób spełnią oczekiwania miejskiego przewoźnika to flota pojazdów z instalacjami DegaMix ma szansę wyjechać na ulice Białegostoku już w wakacje 2011 roku. Docelowo firma planuje wprowadzić do eksploatacji 40 takich autobusów.

Według opinii przedstawicieli firmy zastosowanie gazowych układów zasilania pozwoli zaoszczędzić od 5 do 10 tys. zł na jeden pojazd w ciągu jednego miesiąca eksploatacji.

Nie jest to pierwsze działanie mające na celu ograniczenie kosztów eksploatacji autobusów w KPKM Białystok. Obecnie już 80 autobusów jest zasilanych biodieslem, który jest około 30 gr tańszy od oleju napędowego. Zastosowanie tego paliwa daje roczne oszczędności w wysokości około 150 tys. zł.

Liczymy, że pionierska (na taką skalę) próba wprowadzenia na polskim rynku autobusów zasilanych systemami jednoczesnego zasilania olejem napędowym i LPG zakończy się sukcesem, a proces „gazyfikacji” obejmie również kolejne pojazdy eksploatowane w KPKM Białystok.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: KPKM Białystok



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.