REKLAMA
22.06.2009

Cząstki stałe bardziej szkodzą dzieciom

Według raportu przygotowanego na zlecenie telewizji BBC, na który powołuje się portal drivelpg.co.uk, dzieci są bardziej narażone na szkodliwe działanie sadzy zawartej w spalinach niż dorośli. Twórcy opracowania wskazują, że w zmniejszaniu zawartości tej niebezpiecznej substancji w atmosferze może wydatnie pomóc LPG.

REKLAMA
Dreamstime.com© HtullerDreamstime.com


Jak wiadomo, najwięcej cząstek stałych znajduje się w spalinach wytwarzanych przez silniki Diesla starszych typów, a więc te zamontowane w ciężarówkach i autobusach, kursujących codziennie po miastach. Dla porównania, pojazd zasilany autogazem „wydycha” nawet do 120 razy mniej cząstek typu PM10 (o średnicy poniżej 10 mikrometrów), które nie zostają zatrzymane przez błony śluzowe i trafiają do płuc, z czasem powodując trudności z oddychaniem, a nawet astmę i choroby układu krążenia, prowadzą też do jeszcze poważniejszych powikłań w późniejszym życiu.

Badania przeprowadzone w Centrum Pediatrii w Barts i Londyńskiej Akademii Medyczno-Dentystycznej pokazały, że 8- i 9-latki mają średnią wydajność płuc o 5% niższą niż wynosi średnia krajowa dla ogółu populacji. Co gorsza, aż 80% zbadanych dzieci w tym wieku dotykają problemy z układem oddechowym, a 7% z nich cierpi na niewydolność oddechową uznawaną wręcz za niebezpieczną. Ma to prawdopodobnie związek z tym, że najwięcej zanieczyszczeń (nawet dwukrotnie powyżej poziomu przewidzianego przepisami) znajduje się w powietrzu na wysokości, na której poruszają się i oddychają dzieci. Według Chrisa Taylora, przedstawiciela firmy Calor, dostawcy LPG, zastąpienie diesli i części samochodów benzynowych odpowiednikami na autogaz znacznie poprawiłoby ten alarmujący wskaźnik.

W Wielkiej Brytanii nie jeździ jeszcze zbyt wiele aut na gaz (po drogach porusza się ich obecnie ok. 155 tys., przy ok. 1400 stacji tankowania), ale widać wyraźny trend wzrostowy - w roku 2008 zaobserwowano 36-procentowy skok liczby adaptacji w porównaniu do poprzedniego roku. Przedstawiciele lokalnej branży LPG wspierają podtrzymanie tej tendencji, ponieważ autogaz to dostępne „od ręki” rozwiązanie (częściowe, ale przynoszące wyraźną poprawę) problemu zanieczyszczenia powietrza w miastach. Poza tym napędzanie samochodu płynnym propanem-butanem naturalnie przynosi oszczędności dla kierowcy (wynikające z niższej ceny paliwa i zwolnień z opłaty „Congestion Charge” w Londynie), jednak w tym ujęciu potraktujmy ten fakt jako dodatkową, a nie główną korzyść.

Zwolennicy energii alternatywnej i odnawialnej argumentują często, że LPG nie stanowi tak naprawdę alternatywy, ponieważ pochodzi z tych samych źródeł kopalnych co benzyna i olej napędowy i powstaje „przy okazji” ich produkcji. To prawda, jednak struktura chemiczna składników autogazu pozwala nazywać to paliwo czystym, zwłaszcza w kontekście emisji cząstek stałych i tlenków azotu - najgroźniejszych produktów spalania zachodzącego w silniku tłokowym. LPG nie stanie się ostatecznym zbawcą świata, ale może z łatwością sprawić, że w oczekiwaniu na technologie w pełni ekologiczne my i nasze dzieci nie będziemy musieli wdychać sadzy.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: drivelpg.co.uk, BBC, dreamstime.com



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.