REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 16
fot. gazeo.pl / Pistolety i złącza do tankowania LPG stosowane w Europie poprzednie następne
13.08.2012

Czy autogaz będzie tańszy?

Czy autogaz będzie tańszy? fot. gazeo.pl


REKLAMA
cyjne. Zdaniem TDT zmiana tego przepisu lub jego usunięcie może nastąpić dopiero po wprowadzeniu zmian w przepisach dotyczących wymagań dla stacji paliw i baz przeładunkowych. Dopiero po ich wprowadzeniu zostanie zapewnione minimum bezpieczeństwa przy samodzielnym tankowaniu LPG.
 

Zagrożenia i niedogodności mogące pojawić się przy samodzielnym tankowaniu LPG wg TDT

Według opinii TDT napełnianie samochodowych zbiorników gazem rodzi szereg zagrożeń wśród których można wymienić:

  • odmrożenia przez rozprężający się gaz, pojawiający się przy odpinaniu pistoletu od zaworu tankowania,
  • wybuch, pożar (mało prawdopodobne, aby w wyniku samodzielnego tankowania mogło takie zagrożenie wystąpić jednak w rozważaniach TDT się pojawia),
  • możliwość powstania obrażeń w wyniku odjechania samochodem z podpiętym do zaworu tankowania wężem (to także raczej mało prawdopodobne zdarzenie, ponieważ na wężach do tankowania znajdują się złącza zrywalne),
  • trudności w podłączaniu pistoletu do tankowania (zawory tankowania są często umieszczane w miejscach, do których dostęp jest bardzo trudny),
  • konieczność użycia dużej siły przy zapinaniu pistoletu.
Obrazkowa instrukcja używania pistoletu do zaworu typu włoskiegofot. gazeo.plSamoobsługa w tankowaniu LPG wymaga umieszczenia na dystrybutorach specjalnych instrukcji, najlepiej obrazkowych, które z pewnością są bardziej czytelne

Co należy zmienić?

Według opinii TDT przed wprowadzeniem samoobsługi należy zmienić pistolety do tankowania LPG. Powinny to być pistolety spełniające wymagania normy PN-EN 13760. Powinny się one charakteryzować minimalną ilością gazu uwalniananą do atmosfery przy odpinaniu. Norma mówi, że nie może ona przekraczać 1 cm3. Nieprawidłowe podpięcie pistoletu  (nieszczelność na styku z zaworem tankowania) powinno skutkować brakiem możliwości uruchomienia pompy dostarczającej gaz do dystrybutora LPG.

TDT postuluje także zmiany w dystrybutorach gazu tak, aby tankowanie mogło być realizowane tylko w przypadku wciśniętego przez cały czas (do momentu „odbicia”) przycisku. Zwolnienie nacisku na przycisk powoduje automatyczne wyłączenie pompy. Dzięki temu w sytuacji kiedy w czasie tankowania występują jakieś nieprawidłowości można w bardzo sprawny sposób zatrzymać napełnianie zbiornika.

Na stacji LPG, przynajmniej w pierwszym okresie po wprowadzeniu samoobsługi powinna znajdować się osoba, która w sytuacji kiedy użytkownik ma problemy z zatankowaniem samochodu może udzielić mu niezbędnej pomocy.

Tankowanie LPG jest możliwe tylko w czasie kiedy przycisk jest wciśniętyfot. gazeo.plTankowanie LPG jest możliwe tylko wtedy gdy przycisk na dystrybutorze jest wciśnięty. Wymaga on przytrzymywania przez cały czas, do momentu "odbicia". Dzięki temu można bardzo szybko zatrzymać tankowanie w razie wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości

Kolejnym warunkiem ze strony TDT jest wprowadzenie czytelnych instrukcji tankowania LPG, które w sposób prosty i jednoznaczny wyjaśniałyby sposób tankowania samochodów.

Konieczne jest także tankowanie samochodu z wykorzystaniem rękawic. Jest to oczywiście kwestia do dyskusji, jeśli ilość gazu uwalniana do atmosfery będzie rzeczywiście znikoma.

Przy stosunkowo dużej liczbie samochodów zasilanych gazem na polskim rynku możliwe, że wprowadzenie odpowiedniego szkolenia w zakresie tankowania LPG w ramach kursów nauki jazdy także byłoby pomocnym rozwiązaniem dla poprawy bezpieczeństwa przy samoobsłudze na stacjach autogazu. Kwestia ta nie powinna być jednak przesądzającą dla wprowadzenia samoobsługi.

W zakresie warunków technicznych dla pojazdów można by rozważyć także miejsce montażu zaworu tankowania LPG tak, aby wyeliminować możliwość jego montowania w miejscach trudnodostępnych.

Podsumowanie

LPG jest paliwem bezpiecznym pod warunkiem odpowiedniego użytkowania urządzeń wykorzystujących gaz. Aby wyeliminować czynnik ludzki zabezpieczenia stosowane tam gdzie używa się LPG muszą działać samoczynnie (tak jak w przypadku armatury samochodowych zbiorników gazowych). Tylko w ten sposób można zapewnić bezpieczeństwo użytkowania. Podobne zabezpieczenia stosowane są na stacjach tankowania LPG, zatem wprowadzenie samoobsługi to chyba faktycznie tylko kwestia czasu.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: TDT, e-petrol, inforamcja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.