REKLAMA
30.09.2013

David Tyler (WLPGA) - wielkie wydarzenie tuż

Światowe Forum LPG za pasem, zapytaliśmy więc Davida Tylera z WLPGA o oczekiwania względem tej imprezy, której w tym roku towarzyszą Kongres AEGPL i Konferencja UKLPG. Przy okazji zadaliśmy kilka pytań o kondycję rynku autogazu na świecie...
REKLAMA
David Tyler, WLPGAfot. WLPGADavid Tyler z niecierpliwością i ekscytacją czeka na rozpoczęcie kolejnego Światowego Forum LPG. My zresztą też!

gazeo.pl: Jakie są oczekiwania wobec tegorocznego Światowego Forum LPG? W końcu to prawdopodobnie największe branżowe wydarzenie w historii...
David Tyler, dyrektor ds. planowania i praktyk biznesowych, WLPGA: 26. Światowe Forum LPG rzeczywiście będzie największą imprezą, jaką kiedykolwiek organizowaliśmy. Zaprosiliśmy szerokie jak nigdy grono gości, w tym członków rodziny królewskiej, ministrów i arystokratów, którzy zabiorą głos i swoją obecnością jeszcze bardziej uświetnią to wielkie święto naszej branży, które jednak, jak liczymy, będzie miało namacalny wpływ na sektor LPG dzięki licznemu udziałowi przedstawicieli władz i mediów. Londyn to prawdziwie światowe miasto i dzięki temu tegoroczne Forum będzie się odróżniać od dotychczas organizowanych przez nas wydarzeń. Leżąc na styku wschodu i zachodu, we względnej bliskości Afryki i Azji, z którymi łączą go więzy historyczne, Londyn przyciągnie w tym roku liczbę uczestników, jakiej Forum jeszcze nie widziało. Każdy, kto ma cokolwiek do czynienia z branżą LPG, powinien nadać udziałowi w tej imprezie najwyższy priorytet.

Jaka była pierwsza połowa roku dla sektora LPG (zwłaszcza autogazu) na świecie? Które rynki rozwijają się, jakie się kurczą, które czekają w kolejce do rozkwitu?
Nasze najbardziej aktualne dane pochodzą z 2012 r., a opublikujemy je w Światowym Przeglądzie Statystycznym WLPGA 2013 pod koniec września. Opracowanie to zawiera szczegółową ocenę i analizę światowej branży LPG, w tym sektora autogazu. Ten ostatni zaś dynamicznie się rozwija, chociaż niektóre znaczące rynki, jak Japonia czy Korea Południowa, doświadczają pewnych trudności, z którymi muszą sobie poradzić. Pojawiają się jednak nowe kraje na autogazowej mapie globu, jak Peru, Wietnam czy Indonezja, które sprawiają, że przyszłość rysuje się w jasnych barwach.

Czy autogaz napotyka na jakieś przeszkody hamujące jego swobodny rozwój, np. niesprzyjającą politykę, problemy z płynnością dostaw, itp.?
Aby autogaz odniósł sukces, konieczne są trzy rzeczy:

  • wsparcie rządzących, dzięki któremu cena autogazu jest utrzymywana na atrakcyjnym poziomie,
  • szeroka paleta nowych samochodów z fabrycznymi lub dedykowanymi instalacjami gazowymi i/lub dobrze rozwinięta sieć warsztatów dokonujących indywidualnych konwersji,
  • rozbudowana sieć stacji tankowania LPG.

Jeżeli wszystkie te trzy czynniki nie zostaną spełnione jednocześnie, branża autogazu nie będzie rozwijać się prawidłowo. Każdy kraj, który chce rozwijać sektor LPG jako paliwa samochodowego, musi odnieść się do każdej z powyższych kwestii osobno, a WLPGA przygotowało kompleksowy zestaw narzędzi, które mają za zadanie pomóc. Nazywa się to Autogas Lobby Plan i jest dostępne na naszej stronie internetowej. Co zaś tyczy się dostaw paliwa, nie ma powodów do obaw. Wedle wszystkich znanych nam prognoz, dostępność LPG na całym świecie poprawia się.

Czy Europa jest w tej chwili największym rynkiem autogazu na świecie? A może Azja? I co z Amerykami? Autogaz zyskuje na popularności w USA, ale co z Ameryką Południową – czy jest tam miejsce dla LPG, skoro CNG i paliwa na bazie alkoholu są tak popularne?
Rzeczywiście, Europa i Eurazja to region, gdzie autogaz odnosi największe sukcesy, a liczba pojazdów napędzanych LPG sięga 14 mln. Największym pojedynczym rynkiem pozostaje jednak Korea Południowa, gdzie roczne zużycie przekracza 4 mln ton. Zgodzę się co do Stanów Zjednoczonych – faktycznie obserwujemy tam renesans zainteresowania autogazem po wielu latach przerwy. Nie ma zresztą powodu, by w jakimkolwiek kraju nie wykorzystywać tego paliwa w transporcie – LPG ma idealne właściwości jako paliwo silnikowe, a rozwijająca się technologia bezpośredniego wtrysku w fazie ciekłej czyni go doskonałym narzędziem do dalszego obniżania emisji CO2. Autogaz jest też używany w silnikach Diesla, obniżając koszty i zawartość szkodliwych związków w spalinach. Argument o obniżaniu emisji czarnego węgla w spalinach starych diesli dzięki mieszaniu oleju napędowego z LPG jest nie do odparcia, zwłaszcza od kiedy WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) ogłosiła, że spaliny z diesli znajdują się w pierwszej grupie czynników rakotwórczych zagrażających ludziom. Paliwa na bazie alkoholu też mają swoich przeciwników, ponieważ do ich produkcji wykorzystuje się surowce, z których można by wytwarzać żywność, rozwój infrastruktury CNG jest zaś ograniczony przez dostęp do sieci gazowniczej.

W jakim tempie rośnie liczba kierowców używających autogazu w ujęciu globalnym? I jakie są perspektywy dalszych wzrostów w świecie, gdzie producenci samochodów mówią stale o hybrydach i autach elektrycznych, ale niekoniecznie o autogazie?
Promowanie LPG jako wydajnego i ekologicznego paliwa samochodowego to jedno z największych wyzwań dla naszej branży. Zachęcamy koncerny samochodowe i apelujemy do nich, by przeznaczały część swoich mocy produkcyjnych na samochody zasilane autogazem. Podczas londyńskiego Forum LPG odbędzie się zresztą (2 października) nasz drugi Światowy Szczyt Autogazowy (Global Autogas Summit), podczas którego przedstawimy liczne przykłady na to, że autogaz pozostaje na fali wznoszącej. Tego wydarzenia – zarówno Szczytu, jak i całego Forum – nie można przegapić i, jak już wspominałem, każdy, kto jest zainteresowany lub zawodowo związany z tematyką autogazu, powinien wpisać je do swojego terminarza.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: David Tyler (WLPGA)



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.