REKLAMA
12.10.2010

Diego DI w ofercie KME

Szkolenie w zakresie montażu systemu gazowego Diego DI opracowanego w łódzkiej firmie KME zainaugurowało sprzedaż nowego w ofercie firmy produktu.
REKLAMA

System Diego DI służy do adaptacji na zasilanie gazowe silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które stają się coraz bardziej popularne, również na naszym rynku. W ofercie niektórych firm trudno już znaleźć benzynowe silniki z „klasycznym” wielopunktowym wtryskiem benzyny. Sytuacja ta powoduje, że producenci systemów gazowych opracowują instalacje do zasilania tego typu jednostek napędowych.

Gospodarze szkolenia: Marek Kuklis, prezes firmy KME (drugi od lewej), Robert Szmajda, dyrektor rozwoju produktu (pierwszy od lewej) oraz prowadzący szkolenie na temat silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny: Ryszard Kędzia (pierwszy od prawej) i Waldemar Busz z Centrum Szkolenia Motoryzacji z Poznaniagazeo.plGospodarze szkolenia: Marek Kuklis, prezes firmy KME (drugi od lewej), Robert Szmajda, dyrektor rozwoju produktu (pierwszy od lewej) oraz prowadzący szkolenie na temat silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny: Ryszard Kędzia (pierwszy od prawej) i Waldemar Busz z Centrum Szkolenia Motoryzacji z Poznania

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny
Aby poprawnie montować systemy do silników „FSI” należy poznać ich budowę. Temu zagadnieniu był poświęcony początkowy referat, w którym prowadzący zapoznał uczestników z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Omówiono konstrukcję, zasadę i strategię działania poszczególnych elementów oraz ewentualne problemy, które mogą wystąpić w takich jednostkach napędowych po pewnym przebiegu. Silniki te są bardzo skomplikowane, ich sterowanie, układy mechaniczne (klapki sterowane podciśnieniem) umożliwiające tworzenie ładunku uwarstwionego w silniku, skomplikowane systemy katalityczne (dopalające, absorbujące) powodują, że silniki te po większym przebiegu mogą być powodem potencjalnych problemów występujących w układzie zasilania.

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny stają się równie skomplikowane jak silniki Diesla. Będą zatem wymagać specjalistycznego, dobrze wyszkolonego i doświadczonego serwisu. Poziom skomplikowania silników FSI dostrzegają również sami producenci pojazdów. Potwierdzają to fakty. Na niektórych rynkach, np. w USA silniki FSI pracują na mieszankach stechiometrycznych (duże uproszczenie w sterowaniu silnikiem), podczas gdy w Europie bieg jałowy oraz niskie obciążenia są realizowane na mieszance uwarstwionej. Pokazuje to, że początkowe zachłyśnięcie się technologią bezpośredniego wtrysku benzyny jest weryfikowane przez życie.

Silnik V6 FSI (206 kW) o pojemności skokowej 3,6 l adaptowany do zasilania gazem za pomocą systemu Diego DI w samochodzie Audi Q7gazeo.plSilnik V6 FSI (206 kW) o pojemności skokowej 3,6 l adaptowany do zasilania gazem za pomocą systemu Diego DI w samochodzie Audi Q7

Diego DI
Diego DI uwzględnia oczywiście specyfikę pracy silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny i zapewnia odpowiednie chłodzenie i przepłukiwanie, montowanych w komorach spalania wtryskiwaczy benzynowych. Odbywa się to przez podawanie przez nie benzyny we wszystkich stanach pracy silnika (silnik jest zasilany jednocześnie gazem i benzyną). Wedle zapewnień producenta przy takiej strategii zasilania silnika zużycie benzyny w stosunku do gazu wynosi średnio 15-18%. W zakresie prędkości obrotowych biegu jałowego i bardzo niskich obciążeń jednostka napędowa jest zasilana wyłącznie benzyną. Jest to związane z koniecznością zapewnienia chłodzenia wtryskiwaczy, a właściwie ich przepłukiwania. Końcówka niedziałającego wtryskiwacza benzynowego umieszczona w komorze spalania w bardzo szybkim tempie pokrywa się produktami spalania. Ponadto zasilanie silnika gazem w tych zakresach nie ma uzasadnienia ekonomicznego, ponieważ wykorzystuje on minimalne ilości benzyny (jest zasilany bardzo ubogą mieszanką).

Silnik 2,0 TSI (150 kW, Euro5) w samochodzie Volkswagen Passatgazeo.plSilnik 2,0 TSI (150 kW, Euro5) w samochodzie Volkswagen Passat

System Diego DI jest instalacją uniwersalną, ściślej jej sterownik jest uniwersalny, dedykowane jest oprogramowanie. Obecnie przygotowane wersje oprogramowania pozwalają na zasilanie silników stosowanych w pojazdach grupy Volkswagena (FSI i TSI) - firmy, która ma największą liczbę modeli wykorzystujących tę technologię. W doborze odpowiedniego do danego silnika oprogramowania należy kierować się trzyliterowym kodem silnika podawanym przez producenta.

System jest również wyposażony w nowy przełącznik rodzaju zasilania, który oprócz sygnalizacji rodzaju zasilania i poziomu paliwa jest wyposażony w fotoelement dostosowujący jaskrawość świecenia diod do panujących warunków oświetleniowych.

Silnik 1,8 TSI o mocy 118 kW (Euro5) z samochodzie Skoda Superb gazeo.plSilnik 1,8 TSI o mocy 118 kW (Euro5) z samochodzie Skoda Superb

Czułość tego układu można regulować z poziomu programu do kalibracji instalacji. Oprócz tego przełącznik może (po odpowiednim skonfigurowaniu w programie) wskazywać kody usterek występujących w układzie gazowym. W ten sposób warsztat może wstępnie ocenić przyczynę usterki już na etapie kontaktu telefonicznego z użytkownikiem.

Przełącznik jest wyposażony w brzęczyk sygnalizujący spadek poziomu gazu przed osiągnięciem rezerwy oraz przełączenie na zasilanie benzyną w przypadku wyczerpania zapasu paliwa gazowego. Obecnie przełącznik rodzaju zasilania jest wyposażony w gniazdo i jest włączany do instalacji elektrycznej za pomocą przewodu zakończonego wtyczką.

W Diego DI należy stosować króćce kierunkowe, skierowane wylotem w kierunku głowicy silnika. Nacięcie w górnej części wskazuje kierunek wylotu gazu i umożliwia jego właściwe ustawieniegazeo.plW Diego DI należy stosować króćce kierunkowe, skierowane wylotem w kierunku głowicy silnika. Nacięcie w górnej części wskazuje kierunek wylotu gazu i umożliwia jego właściwe ustawienie

Montaż i kalibracja
System jest bardzo prosty w montażu, wymaga jedynie poprawnego zidentyfikowania przewodów zasilających wtryskiwacze benzynowe poszczególnych cylindrów. Ich sygnały służą do wysterowania czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Program do kalibracji instalacji Diego DI umożliwia zweryfikowanie poprawności podłączenia wtryskiwaczy. Dodatkowo do działania instalacji niezbędny jest sygnał prędkości obrotowej, ponieważ sterowanie pracą wtryskiwaczy gazowych odbywa się w funkcji prędkości obrotowej, zaczynają one dawkować gaz od ściśle określonej prędkości obrotowej.

Sterownik jest wyposażony w skaner OBD II/EOBD, dający możliwość odczytu parametrów bieżących, odczytu i kasowania kodów błędów. Sygnały z układu OBD II/EOBD są używane do kalibracji systemu i wykorzystywane w czasie jego pracy. System Diego DI łączy się z układem OBD II/EOBD po 30 sekundach od momentu włączenia zapłonu. Jest to czas, w którym można podłączyć zewnętrzny skaner OBD II/EOBD do złącza diagnostycznego. Jeśli taka sytuacja nastąpi skaner EOBD systemu Diego DI nie będzie próbował łączyć się z układem diagnostyki pokładowej. W ten sposób układ jest zabezpieczony przed podłączeniem dwóch skanerów.

Ciekawą funkcją sterownika systemu Diego DI jest rozgrzewanie wtryskiwaczy. Mechanizm uaktywnia się tylko wtedy gdy system uruchamia się przy temperaturze reduktora jest poniżej wartości zadanej w programie (parametr regulowany).

Ekspozycja samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykorzystujących system Diego DI cieszyła się dużym zainteresowaniem montażystówgazeo.plEkspozycja samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykorzystujących system Diego DI cieszyła się dużym zainteresowaniem montażystów

W niektórych samochodach niezbędne jest zastosowanie emulacji sygnału z czujnika ciśnienia paliwa. Ograniczenie dawkowania benzyny przez układ wtryskowy powoduje wzrost ciśnienia w układzie paliwowym, co może być przyczyną zakodowania błędu w sterowniku benzynowym. W tym celu wprowadza się odpowiednią emulację sygnału czujnika ciśnienia paliwa. Emulator jest integralną częścią sterownika systemu Diego DI. Jego podłączenie jest wymagane tylko w niektórych samochodach.

Podstawową czynnością jest wgranie odpowiedniego oprogramowania, zgodnego z kodem silnika, w którym dokonano adaptacji na zasilanie gazowe. Wraz z oprogramowaniem wgrywają się wszystkie podstawowe parametry, np. protokół komunikacji systemu OBD II/EOBD. Zmiany oprogramowania w sterowniku można przeprowadzać jedynie przy włączonym zapłonie, jeśli silnik będzie uruchomiony program poinformuje użytkownika o konieczności jego wyłączenia.

Opakowania systemu Diego DI są dodatkowo oznakowane naklejką FSI ułatwiającą ich identyfikacjęgazeo.plOpakowania systemu Diego DI są dodatkowo oznakowane naklejką FSI ułatwiającą ich identyfikację

Inne komponenty systemu
Dostarczanie gazu do silnika odbywa się z wykorzystaniem wtryskiwaczy Horizon o oporności 2 Ω. W podstawowej konfiguracji są one dostępne jako listwa 4 sekcyjna, istnieją również kompletacje Diego DI z dwoma listwami zawierającymi po dwa wtryskiwacze lub do silników sześciocylindrowych w układzie widlastym (2 listwy po 3 wtryskiwacze każda).

Do podawania gazu do kolektora dolotowego zaleca się stosowanie króćców kierunkowych. Są one wkręcane w kolektor i podają gaz w kierunku głowicy silnika, odpowiednie ich ustawienie względem głowicy umożliwia nacięcie w górnej części. Dysze dostarczane są w każdym zestawie.

Diego DI wykorzystuje dostępne dotychczas reduktory-parowniki Silver i Gold w zależności od przeznaczenia zestawu montażowego.

Podsumowanie
Rynek instalacji LPG podąża za rozwojem benzynowych układów zasilania, które stają się coraz bardziej zaawansowane. Będzie to z pewnością wymagało większej wiedzy i doświadczenia od montażystów. Pomimo skomplikowania silników system Diego DI jest bardzo przyjazny w obsłudze, oferuje szereg ciekawych funkcji pozwalających na ocenę poprawności wykonanych połączeń, a jego kalibracja nie powinna stanowić większego problemu. Największą trudność będzie stanowić ocena poprawności działania silnika na benzynie, szczególnie w jednostkach napędowych o większym przebiegu, a jak wiadomo jest to podstawowy warunek prawidłowości działania każdego współczesnego systemu gazowego.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.