REKLAMA
17.03.2015

Diesel na gaz w Rajdzie Monte Carlo New Energy

Z trudami i urokami Rajdu Monte Carlo New Energy po raz trzeci zmierzy się polska załoga w barwach Elpigazu. Za kierownicą zasiądzie Paweł Szołek Stefanicki, a na fotelu pilota Konrad Ustarbowski.
REKLAMA

Rywalizacja w Rajdzie Monte Carlo New Energy, oprócz rywalizacji z czasem polega także na osiągnięciu najniższego zużycia energii. A jest to energia pochodząca z paliw alternatywnych w stosunku do klasycznych nośników energii stosowanych w motoryzacji.

Próbom sportowym, w których liczy się czas i zużycie energii, towarzyszą także odcinki dojazdowe, czyli jazda na koncentrację bez używania nawigacji i mapy. Zawodnicy pokonują wytyczoną przez organizatora trasę, opierając się tylko na uproszczonym opisie. Każdy błąd to dodatkowe kilometry wpływające na zwiększone zużycie energii, a tym samym wynik sportowy.

Fiat 500 zasilany LPG za pomocą systemu VELA Diesel firmy Elpigazfot. ElpigazFiat 500 z silnikiem 1.3 Multijet zasilanym LPG za pomocą systemu VELA Diesel firmy Elpigaz

W tym roku w barwach Elpigazu wystawiono Fiata 500 1.3 JTD Multijet, którego silnik Diesla o mocy 95 KM jest zasilany LPG z wykorzystaniem nowego systemu VELA Diesel.

System pobiera LPG z walcowego zbiornika o średnicy 244 mm i długości 486 mm, co daje pojemność geometryczną 20 l.

2-sekcyjna listwa wtryskowa Bianco z dyszami o średnicy 1 mm podaje odparowany w reduktorze Cometa-I gaz do układu dolotowego silnika. Ponadto w skład gazowego układu zasilania wchodzą: czujnik temperatury spalin w postaci termopary, czujniki spalania stukowego, czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym (MAP sensor) oraz wskaźnik pełnego wskazania.

Silnik jest zasilany jednocześnie olejem napędowym i LPG, choć system VELA Diesel może także wykorzystywać inne paliwa gazowe (CNG, LNG lub biogaz).

Sterownik systemu VELA Diesel, dzięki możliwości emulacji 3 różnych czujników, wpływa na zmniejszenie dawki wtryskiwanego do komór spalania oleju napędowego, którą uzupełnia podawane do układu dolotowego paliwo gazowe.

Jednostka napędowa pracuje wyłącznie na oleju napędowym na biegu jałowym, w czasie hamowania silnikiem oraz w czasie pracy z maksymalną prędkością obrotową. 

Nasz udział w rajdzie ma na celu propagowanie instalacji gazowych wśród właścicieli aut z silnikami Diesla. Chcemy budować świadomość, że inwestycja w ekologię przynosi podwójną korzyść – oszczędza środowisko i zawartość portfela. Dobre instalacje nie sprawiają kłopotów, a czynią jazdę wydajniejszą, przyjemniejszą i bezpieczniejszą. A przy okazji pokażemy, że "eko" nie jest pozbawione sportowego pazura. W ramach ciekawostki, najlepszym na to dowodem są startujące w rajdzie Ferrari, Lexusy czy w pełni elektryczne Tesle.

Paweł Szołek Stefanicki

Rajd Monte Carlo New Energy to najlepszy przykład, jak wydarzenie sportowe może nie tylko zachęcać do oszczędnej i efektywnej jazdy, ale przede wszystkim przekonywać do alternatywnych źródeł zasilania pojazdów.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Elpigaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.